Czy działy personalne w organizacjach mają wpływ na strategiczne decyzje i wyniki biznesowe firm? Jak pokazują ostatnie badania Mercer*, aż 65% dyrektorów personanych jest o tym przekonanych. Niestety twarde dane pokazują, że tylko 15% aktywności podejmowanych przez działy HR w regionie EMEA dotyczy strategicznych działań bezpośrednio związanych z biznesem.
Na szczęście, mimo dość wysokiej samooceny, działy personalne planują zmiany. Wśród swoich najwazniejszych celów, aż 42% wskazało przebudowę procesów HR w organizacji, wytyczenie nowej strategii dla swoich działań (39%) oraz wdrożenie strategii zarządzania talentami w obszarze HR (39%). Co ważne, spora część dyrektorów HR (37%), planuje także ocenę efektywności funkcji HR w organizacji.
Zdaniem autorów raportu, duża rozbieżność w percepcji swoich działań a rzeczywistym wpływem na biznes, wynika zarówno z niewystarczajacych kompetencji biznesowych działów personalnych, jak również z faktu, że większość managerów liniowych nie dostrzega potrzeby startegicznego zarządzania potencjałem swoich podwładnych, przez co nie traktuje HR jako partnera biznesowego w codziennych działaniach.
Oprócz wzmacniania kompetencji biznesowych, potrzebna jest także praca z menadżerami. Jak przekonuje Jon Ingham, w wywiadzie otwierającym pierwszy numer MagazynuHR, to HR musi wpływać na kwestie biznesowe poprzez edukowanie pozostałych działów w zakresie zagadnień kapitału ludzkiego. Menedżerowie powinni rozumieć takie pojęcia jak zaangażowanie pracowników, kapitał społeczny czy kompetencje organizacji. Działania HR będą bardziej strategiczne, a także bardziej wartościowe dla firmy, kiedy menedżerowie zdadzą sobie sprawę z ich ważności. Taka droga zapewnia długoterminowy i właśnie strategicznie większy wpływ na działania organizacji, niż usilne próby stania się częścią biznesu.
* Mercer’s EMEA HR Transformation Survey