Managerowie działu HR we współpracy z managerami działu marketingu mogą mieć realny wpływ na stabilność zespołów, jeżeli będą posiadali dogłębną wiedzę na temat aktualnej sytuacji zawodowej swoich pracowników oraz ich aspiracji zawodowych.
Pisząc „stabilność zespołów” nie mam na myśli braku rotacji, ale względnie stały skład zespołów marketingowych, optymalnych do prawidłowego funkcjonowania firmy na rynku. Biorąc pod uwagę kompetencje, wiedzę merytoryczną oraz talenty osób pracujących w działach marketingu, sektor farmaceutyczny oraz sektor sprzętu medycznego jest środowiskiem bardzo wymagającym. Pracodawcy poszukują efektywnych Product Managerów, którzy muszą łączyć w sobie wiele cech. Podstawą jest oczywiście ogólna wiedza z zakresu marketingu (wykształcenie wyższe, coraz milej widziane studia podyplomowe), znajomość rynku, umiejętności analityczne, umiejętność wyciągania wniosków oraz umiejętność podejmowania strategicznych decyzji marketingowych na podstawie dostępnych danych. Nie mniej ważne są umiejętności nawiązywania relacji biznesowych, swobodnego poruszania się po środowisku medycznym. Coraz większa waga przywiązywana jest do znajomości prawa oraz ustaw regulujących działalność firm medycznych. Product Manager to osoba kompleksowo zajmująca się marką, współpracująca z działami logistyki, sprzedaży oraz rejestracji, dlatego pożądanymi cechami są również samodzielność, elastyczność, zdolności komunikacyjne oraz umiejętność pracy zespołowej.
Doświadczenia firm, z którymi się kontaktuję oraz kandydatów, z którymi współpracuję pozwoliły mi określić pewien trend w cyklu życia kariery zawodowej pracowników. A to właśnie wiedza o kandydatach jest kluczem do efektywnego planowania zasobów ludzkich w organizacji.
Junior Product Manager zdobywa doświadczenie i jednocześnie określa swoje preferencje zawodowe pod kątem marketingu leków Rx, bądź pod kątem marketingu leków OTC. Osoba na tym stanowisku będzie chciała zmienić pracę, jeśli nie będzie miała możliwości awansowania na stanowisko samodzielne. Junior Product Manager będzie szukał firmy, która zaoferuje mu stanowisko samodzielne lub też nakreśli perspektywy rozwoju w kierunku samodzielnego Product Managera.
Samodzielny Product Manager jest osobą z minimum 3 letnim doświadczeniem zawodowym w marketingu. Jeśli miał okazję poznać marketing leków Rx, marketing leków OTC, sprzętu medycznego jest na etapie określania preferencji zawodowych pod kątem linii produktowych (kardiologia, urologia, ginekologia, endoskopia, etc.). Znajduje linię lub linie, w których czuje się najlepiej. Wybiera również dziedzinę marketingu, w której czuje się lepiej: Rx, OTC, sprzęt medyczny. Jeśli ma możliwość pracy zgodnie ze swoimi preferencjami może być pracownikiem wieloletnim. Samodzielny Product Manager zmieni pracę, jeśli dostanie ofertę ściśle dopasowaną do jego preferencji lub jeśli dostanie możliwość rozwijania swoich umiejętności w obszarze zarządzania zespołem marketingowym.
Samodzielny Product Manager w firmie oryginalnej będzie piął się po szczeblach kariery wewnątrz organizacji. Jeśli zmieni firmę, to z dużym prawdopodobieństwem będzie to również firma innowacyjna, duża międzynarodowa korporacja z ugruntowaną pozycją na rynku.
Konsultanci rekrutacyjni coraz częściej bywają doradcami firm przy wyborze kandydatów. Dzięki rozmowom z kandydatami, które nie zawsze są ukierunkowane pod konkretną ofertę, znamy dokładnie sytuację zawodową kandydata. Potrafimy określić ewentualne zagrożenia przy zatrudnianiu osoby. Jeśli dane stanowisko nie jest zgodne z długofalową karierą zawodową kandydata, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dana osoba nie zagrzeje miejsca w danej organizacji na dłużej. Najważniejszym w rekrutacji staje się nie tyle zatrudnienie idealnego kandydata, ale takiego kandydata, który będzie dopasowany do organizacji. Im więcej filtrów rekrutacyjnych, tym większe prawdopodobieństwo, że organizacjom uda się uniknąć zaskakujących rotacji pracowników. Taką wiedzą chcemy się dzielić z HR Managerami oraz Marketing Managerami.
Autor: Ewa Rutkowska , Consultant, Sales & Marketing Pharma
Antal International Sp. z o. o.