Trendy HRM 2011 według Bersin & Associates, cz.1

Ponieważ koniec roku już pojutrze i czas podsumowań się zbliża, początkowo chciałam napisać o tym,  co działo się w obszarze  HRM w 2010 roku. Odnoszę jednak wrażenie, że powtórzyłabym informacje, które są już nam wszystkim znane z mediów, konferencji, branżowych spotkań, debat i kuluarowych rozmów.  Zamiast tego proponuję spojrzeć na rok 2011. Mam  w ręku raport z listopada 2010 (Enterprise Learning and Talent Management 2011, Josh Bersin), przygotowany przez firmę doradczą  Bersin & Associates (raport do pobrania w bibliotece Bersin & Associates).

Co nowego może  nas czekać  w 2011 roku w obszarze zarządzania talentami i rozwoju  zdaniem ekspertów z Bersin & Associates?

Tematy przewodnie w obszarze rozwoju biznesu i  zarządzaniu ludźmi to poszukiwanie innowacji w biznesie, budowanie zaangażowania pracowników  i tworzenie kultury uczenia się organizacji.

Rok 2011 ma przynieść zmianę perspektywy w patrzeniu na biznes, gdzie liczyć się będzie już nie tylko cięcie kosztów, a istotne stanie się poszukiwanie innowacji, nowych możliwości rozwoju, w tym  rozwój produktów.

Jako kluczowe elementy w strategii zarządzania talentami  eksperci Bersin & Associates wymieniają:  budowanie zaangażowania pracowników i  zaufania, dzielenie się wiedzą,  zachęcanie do refleksji, pokazywanie wartości płynących z uczenia się,  formalizacja uczenia się jako procesu w organizacji (moim zdaniem, bardzo dobrze wpisują się te „postulaty” w znany już trend z 2010 roku – zarządzanie między pokoleniami).

W biznesie w coraz większym stopniu liczy się ścisła specjalizacja. Sukcesy osiągają te organizacje, które są bardzo dobre w tym, co robią  (Bersin podaje przykłady min. firm Intel, Accenture czy Apple) – organizacje, które zatrudniają ekspertów w swoich branżach. Poprzeczka jest postawiona wysoko, a żeby organizacja była konkurencyjna, konieczne jest tworzenie programów, które zachęcają pracowników do ciągłego rozwoju i stawania się coraz lepszym w tym, co robią.  Konsekwencją jest też konieczność stworzenia takich  ścieżek karier, które odpowiadają  nowym wyzwaniom w podnoszeniu konkurencyjności organizacji. Menadżerska ścieżka kariery nie jest już jedyną opcją. Nowe znaczenie zyskuje ścieżka ekspercka, w której istotne jest osiąganie przez pracowników coraz większej wiedzy fachowej i specjalizacji, a celem jest zostanie ekspertem w organizacji.

Cały czas będzie postępował proces niesformalizowanego i ciągłego rozwoju/uczenia się pracowników, czego konsekwencją będą zmiany w zarządzaniu obszarem uczenia się i rozwoju w organizacji i uwzględnienie narzędzi społecznościowych. Dostęp do wiedzy jest w tej chwili naprawdę szeroki, mamy dużo nowych narzędzi do dyspozycji: blogi, media społecznościowe, video, wiki etc.  Czego powinny nauczyć się organizacje? Tworzenia  kultury  i środowiska sprzyjającego ciągłemu pogłębianiu wiedzy, a także właściwego podejścia do różnorodnych, dostępnych narzędzi, które należy traktować jako komplementarne. Z kolei wyzwaniem dla specjalistów zajmujących się rozwojem pracowników będzie konieczność stworzenia odpowiedniego klimatu i nauczenie się korzystania z nowych narzędzi.

c.d.n

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0