Wizerunek kandydata w Internecie a proces rekrutacji

Czy pracodawcy szukają w Internecie informacji o kandydatach? Zdecydowanie tak, chociaż kandydaci wciąż nie do końca mają tego świadomość. Jakie czynniki mogą wpłynąć na decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu kandydatury? To tylko przykładowe kwestie, których dotyczyło badanie “Online Reputation in a Connected World” zrealizowane w grudniu 2009 r. przez Cross-Tab Marketing Services na zlecenie Microsoft. Wypowiedziało się w nim około 1 100 osób odpowiedzialnych za pozyskiwanie pracowników i ponad 1 300 osób szukających pracy z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Francji.


Badanie wykazało, że:
– mniej niż 15% kandydatów uważa, że informacje o nich w Internecie mogą mieć wpływ na efektywność poszukiwania przez nich pracy.
– wizerunek kandydata w Internecie odgrywa istotną rolę w procesie rekrutacji, a w perspektywie najbliższych 5 lat jeszcze bardziej zyska na znaczeniu,
– w wielu firmach sprawdzanie kandydatów w sieci (online screening) jest elementem polityki rekrutacyjnej,
– zdecydowana większość rekruterów stara się zweryfikować informacje zamieszczone w Internecie,
– kandydaci mają mieszane opinie odnośnie stosowania online screening w procesie rekrutacji.


Jak ważny jest wizerunek kandydata w Internecie?

W U.S. tylko 7 % kandydatów  uważa, że informacje jakie zamieszczają w Internecie wpływają na proces poszukiwania pracy, a aż 70% rekruterów odrzuca kandydatów właśnie z powodu informacji dostępnych online. I nie jest to tylko kwestia ich nadgorliwości czy nadmiaru wolnego czasu! Co więcej, 75% respondentów wskazało, że w ich firmach obowiązuje polityka online screening. W Europie trend ten jest dużo słabszy, ale zdaniem specjalistów zyska na znaczeniu w ciągu najbliższych lat.


Odrzucenie kandydatury  (recruiters) vs Świadomość wpływu wizerunku (consumers)


W U.S. 86 % rekruterów twierdzi, że pozytywny wizerunek kandydata w sieci w pewnym stopniu wpływa na decyzję. A około połowa deklaruje, że wpływa w stopniu dużym. W przypadku Wielkiej Brytanii i Niemiec do pewnego stopnia ma on znaczenie dla przynajmniej 2/3 respondentów. We Francji natomiast pozytywna reputacja w sieci jest istotna jedynie dla 5% respondentów.

 

Gdzie szuka się informacji o kandydatach?

Do najczęściej wykorzystywanych źródeł online informacji o kandydatach należą: wyszukiwarki (78%), portale społecznościowe (63%), portale biznesowe (57%), strony internetowe kandydatów (48%) i blogi (46%).

 

 

Jakie czynniki mogą wpłynąć na decyzję o odrzuceniu kandydatury?

W zależności od kraju na niekorzyść kandydata mogą w różnym stopniu wpływać czynniki takie jak: styl życia, niestosowne komentarze, niewłaściwe zdjęcia, filmy, informacje, komentarze pod naszym adresem  napisane przez przyjaciół, komentarze krytykujące poprzedniego pracodawcę, współpracowników, klientów, nieodpowiednie komentarze napisane przez kolegów i znajomych z pracy, członkostwo w konkretnych grupach, zamieszczanie fałszywych informacji, słabe zdolności komunikacyjne, a nawet sytuacja materialna. Większość respondentów z U.S. informuje kandydatów o przyczynie odrzucenia kandydatury (86%), w U.K. – 66%, we Francji – 63%, natomiast w Niemczech zaledwie 36%.

 


Kto szuka informacji o kandydatach?

Obowiązywanie w firmie oficjalnego wymogu sprawdzania kandydatów w sieci deklaruje 75% respondentów z U.S. Taki wymóg wprowadziła również blisko połowa firm w U.K. (48%), a we Francji i Niemczech – 21%. I o ile w U.S., U.K. i Francji procent firm wymagających online screening i procent rekruterów przeszukujących sieć jest zbliżony, to w Niemczech sytuacja wygląda inaczej. Z badania wynika, że 21 % podmiotów wymaga od swoich rekruterów online screening, natomiast tę metodę stosuje aż 59% respondentów!


Wymóg firmy (corp. policy) vs Decyzja rekrutera (recruiters checking)

 

Co ciekawe, płeć rekrutera nie jest tu bez znaczenia. Zdecydowanie bardziej skłonni do szukania informacji o kandydatach w Internecie są mężczyźni. W U.S. takich info szuka 86% mężczyzn i 61% kobiet, w Niemczech 61% mężczyzn i 41% kobiet, w U.K. 56% mężczyzn i 32% kobiet. We Francji płeć nie odgrywa roli – po 23% mężczyzn i kobiet stosuje online screening.

 

Perspektywy

Z badania wynika, że trend do poszukiwania informacji o kandydatach w internecie będzie się nasilał. Pytaniem pozostaje, jakie jeszcze  informacje rekruterzy uznają za przydatne w trakcie oceny kandydatów?



Raport z badania można pobrać tutaj.


Źródło: www.theworkbuzz.com oraz raport z badania “Online Reputation in a Connected World”

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0