Rekrutacja oparta na kompetencjach

Czym są kompetencje?

Kompetencje to, najogólniej ujmując, umiejętności, których posiadanie jest niezbędne do wykonywania określonych zadań zawodowych na pożądanym poziomie. Kompetencje możemy podzielić na twarde: merytoryczne, jak na przykład określone kursy, znajomość języków, konkretne umiejętności zawodowe, oraz na kompetencje miękkie, związane najczęściej z umiejętnościami społecznymi pracowników, takimi jak komunikatywność, umiejętność zarządzania czasem, umiejętności przywódcze, itp.

Systemy kompetencyjne

Wiele nowocześnie zarządzanych firm ma już wdrożone systemy kompetencyjne: to znaczy, że firmy te mają opisane kompetencje, jakie są niezbędne do prawidłowego wykonywania obowiązków przez  pracowników na wszystkich stanowiskach, jakie funkcjonują w firmie. W takich wypadkach zwykle regułą jest prowadzenie rekrutacji opartej na kompetencjach. Rekrutacja taka polega na tym, że pracodawca wraz z  rekruterem ustala, które z kompetencji wymaganych na danym stanowisku są kluczowe, oraz jaki poziom musi osiągnąć kandydat, aby mógł zostać rozpatrywany na to stanowisko.

Co w sytuacji, gdy firma nie posiada wdrożonego systemu kompetencji? Przy pomocy rekrutera pracodawca będzie w stanie określić, jakie  kompetencje są niezbędne na danym stanowisku pracy. Analizując obowiązki, jakie kandydat na tym stanowisku będzie musiał wykonać,  posiłkując się opisem zachowań osób, które sprawdziły się w takiej roli,  rekruter ustali wskaźniki i ich poziom, jakiego będzie poszukiwać u  kandydatów.

Na czym polega rekrutacja oparta na kompetencjach?

Sprawdzenie poziomu określonych kompetencji podczas rekrutacji następuje już po weryfikacji doświadczenia kandydatów. Kompetencje można sprawdzić poprzez przeprowadzenie wywiadów kompetencyjnych lub podczas sesji Assessment Centre. Rekruter zaprezentuje klientowi w raporcie kandydatów, którzy spełniają wymagania stanowiskowe oraz posiadają określony wcześniej poziom wymaganych kompetencji.

Co daje taka rekrutacja?

Rekrutacja oparta na kompetencjach ułatwia dokładniejszą ocenę możliwości kandydata. Dzięki zbadaniu poziomu kluczowych kompetencji  podczas rekrutacji klient może być pewien, że zatrudniony kandydat będzie miał wystarczające umiejętności, aby wykonywać zadania na określonym poziomie. Pracodawca nie będzie musiał wydawać pieniędzy i tracić czasu na doszkalanie pracownika zanim rozpocznie on efektywną pracę. Rekrutacja oparta na kompetencjach powoduje także zmniejszenie fluktuacji wśród kadry, dzięki dobremu dopasowaniu kandydata do stanowiska.

Znajomość poziomu określonych kompetencji u pracownika ułatwia także określenie ścieżki kariery i możliwości rozwojowych. Pracodawca dokładnie wie, jakie kompetencje trzeba udoskonalić, aby pracownik mógł awansować lub rozwijać się w określonym kierunku.
Bardzo ważny jest także fakt, że rekrutacja oparta na kompetencjach zapobiega wydawaniu pochopnych sądów i ocenianiu kandydatów na podstawie cech, które nie są istotne na danym stanowisku.


Autorka – Karolina Sikorska- Kowol jest Starszym Konsultantem ds. Projektów HR w Grupie Tempo, firmie doradczej z branży zarządzania kapitałem ludzkim. Prowadzi projekty oceny kompetencji  oraz procesy rekrutacyjne typu executive search. Kontakt: k.sikorska@grupatempo.pl

Źródło: grupatempo.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0