Najnowsze wyniki badania CLC Recruiting – Building Talent Pipelines Survey pokazują, że w Stanach Zjednoczonych aktywni kandydaci (szukający pracy) stanowią ok. 15-20%, pasywni – ok. 20%, a pozostałe 60% reprezentuje mieszankę aktywnej i pasywnej postawy. Z tego wynika, że znaczącą większość stanowią kandydaci bierni, których pozyskanie wymaga zmiany strategii rekrutacyjnej. Niestety większość firm nie zauważa tego faktu i dalej stosuje identyczną strategię, jak w przypadku kandydatów aktywnych.
Samo znalezienie pasywnego kandydata jest bardzo proste. Można w tym celu wykorzystać portale społecznościowe czy też pracownicze programy referencyjne. Jednak od zidentyfikowania do zatrudnienia takiego kandydata jest jeszcze bardzo długa droga.
Poniżej znajduje się 12 rad, jakie należy uwzględnić przy pozyskiwaniu wysokiej klasy pasywnych kandydatów:
1. Nie przyjmuj odpowiedzi odmownej. Pasywny kandydat nie będzie chciał rozmawiać, zrobi wszystko, żeby się od ciebie uwolnić. Twoim zadaniem jest pokazanie, że praca w twojej firmie jest dla niego atrakcyjna.
2. Bądź kimś kogo warto znać.
3. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie. Musisz znać dobrze oferowane stanowisko pracy, firmę, jej konkurencję na rynku, branżę, warunki płacowe etc.
4. Musisz szybko określać jakość kandydatów, wybrać najlepszych w ciągu max 10 minut
5. Dowiedz się, czy kandydat szuka pracy.
6. Zdobądź podstawowe informacje o kandydacie, a następnie przedstaw mu potencjalne możliwości rozwoju. To pozwoli ci na zachęcenie go tym, co masz mu do zaoferowania.
7. Zapytaj, czy kandydat chce rozmawiać o potencjalnych możliwościach kariery.
8. Nie śpiesz się. Daj możliwość rozmowy, nie podawaj od razu szczegółowych informacji związanych z oferowanym stanowiskiem.
9. Renomowanej firmie łatwiej jest rekrutować wysokiej klasy specjalistów. Jeśli jednak nie możesz pochwalić się świetną marką, powiedz że twoja firma przygotowuje właśnie coś specjalnego.
10. Pokaż, że twoja oferta jest warta rozpatrzenia (w oparciu o informacje na temat obecnego miejsca pracy kandydata).
11. Zaangażuj kierownictwo, bo przecież najlepsi chcą pracować dla najlepszych.
12. Zdobywaj polecenia od innych wysokiej klasy pasywnych kandydatów. Kontaktowanie się z nie poleconymi kandydatami jest wysoce czasochłonne. Jeśli jednak uzyskasz polecenie od innego pasywnego kandydata, będziesz wiedział/a, że warto nawiązać z taką osobą kontakt.
Źródło: www.ere.net