Portale rekrutacyjne wybieramy w oparciu o wiele czynników. Ponieważ ostatnio ktoś podjął taka dyskusję, zauważyłem że wciąż jest wiele pytań na ten temat. Portale promują się na różne sposoby, rekrutujący pytają się nawzajem „który portal jest najlepszy” ? Na tak postawione pytanie wiele osób odpowiada spontanicznie – portal x lub y – czyli ten, z którego najczęściej korzystam albo markę najlepiej znam. A ja zapytam „najlepszy w czym i do czego?„.
Trudno wiec odpowiedzieć – lepszy / gorszy portal rekrutacyjny bez zadawania choćby następujących pytań:
1. Na jakie stanowisko rekrutuję / zamieszczam ofertę ? Ma to nas nakierować na myślenie o grupie docelowej kandydatów / użytkowników danego portalu. Warto przejrzeć ile jest ofert na stanowisko zbliżone do oferowanego przez nas.
2. Jaka jest grupa docelowa portalu ? Kontynuacja pytania pierwszego – czyli jacy kandydaci odwiedzają najczęściej ten portal (studenci / specjaliści / managerowi – rozkład wiekowy, regionalny itp)?
3. Jaka jest odpowiedzialność (tej wybranej grupy docelowej) – unikalni użytkownicy / odsłony? Najczęściej można to zobaczyć w rankingu oglądalności Gemisa – Megapanel, źródeł własnych portali, czy portali takich jak Alexa.com
Oto przykład z tego ostatniego pokazujący dzienny współczynnik odsłon dla kilu polskich portali:
4. Jaka jest średnia responsywność kandydatów (grupy docelowej) z portalu? Czyli ile zgłoszeń napływa / w danym okresie czasu ?
5. Jaka jest średnia jakość kandydatów z danego portalu vs inne portale ? Można to ocenić tylko na bazie historii rekrutacji przez dany portal i posiadając narzędzie pozwalające na kategoryzację kandydatów np. humanway.pl czy zagraniczne dashboardy typu MrTed, Advanse, Taleo itp.
6. Czy portal oferuje wbudowane narzędzia do zarządzania aplikacjami ? Tutaj jednym z polskich pionierów był infopraca.pl, obecnie ma je więcej portali.
7. Jaka jest obsługa portalu (łatwość zamieszczania ogłoszenia, wsparcie konsultanta, czas publikacji) ?
8. Jaka jest estetyka portalu i wygląd ofert / szablony ?
9. Jakie jest wsparcie marketingowe oferty ? Czy są mailingi do kandydatów z danym profilem, czy jest wsparcie dodatkowymi ogłoszeniami (klonowanie ofert w innych portalach / jakich?, a może publikacja ofert offline co robi Gazeta – Pracuj też w niektórych mediach ma podobne wsparcie)
10. Czy można zamieścić ofertę z logo i opisem firmy (linkiem) ?
11. Jaki jest zasięg portalu – geograficzny (ogłoszenia regionalne/ cała Polska / zagranica / możliwość publikacji w sieci portali zagranicznych) ?
12. Cena ogłoszenia (za jaki okres publikacji) ? No i oczywiście cenę można sobie dzielić przez powyższe współczynniki.
13. Inne..można sporo jeszcze zadać pytań i wymyślić czynników oceny – zachęcam do takich prób. Proszę o kontakt bezpośredni w razie dodatkowych pytań odnośnie strategii rekrutacyjnych online.