Każdy przedsiębiorca zapewne zgodzi się ze stwierdzeniem, że podstawą sukcesu firmy są jej pracownicy. Mimo to w czasie kryzysowego cięcia kosztów przedsiębiorstwa były zmuszone walczyć o przetrwanie, rezygnując z inwestycji w kapitał ludzki. Jednak jak sugerują badania przeprowadzone przez PKPP Lewiatan, w miarę poprawy sytuacji firm, zaczęły stawiać na jakość, a nie ilość pracowników.
Spowolnienie gospodarcze w 2009 roku udowodniło możliwości adaptacyjnie polskich firm, w szczególności z sektora MSP. To głównie dzięki nim przedsiębiorstwa wybrnęły z kryzysu obronną ręką. Jednak adaptacja do warunków panującego kryzysu oznaczała też inne podejście do pracowników. W dużej mierze zaprzestano inwestowania w ich rozwój, zredukowano budżety szkoleniowe. Co więcej, wiele przedsiębiorstw musiało przeprowadzić masowe zwolnienia. Sami pracownicy nie upominali się o doskonalenie kwalifikacji w momencie gdy nie byli pewni swej przyszłości w firmie. W rezultacie spadła ich motywacja do pracy – jak wykazały badania „Polski Menedżer 2009” przeprowadzone przez Talent Club tylko 16% menedżerów efektywnie wykonywało swoje obowiązki (deklarując, że pracują w swojej pracy na pełen gwizdek, ze 100% efektywnością).
Jednak wraz z poprawą koniunktury gospodarczej, zmieniło się też podejście do pracowników. „Prognozowane zmiany zatrudnienia i wynagrodzeń w poszczególnych sektorach gospodarki wyraźnie pokazują, że przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu koncentrują się na wzroście liczby pracowników, a w coraz większym stopniu – na ich „jakości” – powiedziała dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z PKPP Lewiatan. „Plany dotyczące zatrudnienia są bowiem bardzo skromne, natomiast w większości sektorów firmy planują wzrosty wynagrodzeń.”
Oprócz podwyżek planowane są firmach także szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników. Pracodawcy stawiają na rozwój zwłaszcza menedżerów wyższego stopnia, gdyż zdają sobie sprawę, że to oni są siłą napędową firmy. „Lepiej wyszkoleni pracownicy to bardziej efektywni pracownicy. Dlatego też wielu przedsiębiorców zaczyna inwestować
w rozwój ich umiejętności i kompetencji” – mówi Marek Smolarz, dyrektor generalny Diners Club Polska, organizatora ogólnopolskiego programu dla kadry menedżerskiej Talent Club. Podnoszenie kwalifikacji pracowników stało się zatem nie tyle modą, co wymierną korzyścią dla firmy. Prezesi zdają sobie sprawę, że w ten stosunkowo prosty sposób znacznie podnosi się jej konkurencyjność rynkowa. Dobrze wyszkoleni, zadowoleni pracownicy są siłą napędową przedsiębiorstwa i efektywniej wykonują swoje obowiązki.
***
O badaniu PKPP Lewiatan
Badanie zostało przeprowadzone na losowej próbie 400 firm. Próba została dobrana, a następnie przeważona zgodnie ze strukturą wielkości przedsiębiorstw (mikro, małe, średnie i duże) oraz
7 sektorów gospodarki (przetwórstwo przemysłowe, budownictwo, handel i naprawy, transport, gospodarka magazynowa i łączność, hotele i restauracje oraz obsługa nieruchomości i firm). Badanie zostało zrealizowane w dniach 27 stycznia – 02 lutego 2010 r. metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) przez firmę 4P Research Mix.
O programie Talent Club
Talent Club to ogólnopolski program edukacyjny dla polskiej kadry menedżerskiej. Celem programu jest zachęcanie menedżerów do rozwijania swoich talentów, umiejętności i pogłębiania wiedzy przy wykorzystaniu specjalnych testów i platformy e-learningowej dostępnej na stronie www.talentclub.pl.
Partnerami merytorycznymi programu są: Extended Disc Polska, Learn Up, Akademia Leona Koźmińskiego, Instytut Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Morgan Brown Group oraz Kancelaria Malinowski, Płachta & Wspólnicy. Program wspiera PKPP Lewiatan.
Organizatorem i pomysłodawcą Talent Club jest firma Diners Club Polska.