Nadchodzi czas szkoleń?

Jak wynika z najnowszego badania MillwardBrown SMG/KRC, przeprowadzonego na zlecenie PARP, coraz więcej małych firm deklaruje zainteresowanie szkoleniami. To dobry punkt wyjścia dla ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkolenia – to się opłaca!” promującej podnoszenie kwalifikacji pracowników. Niestety, jest jeszcze druga strona medalu. Przedsiębiorcy wciąż mają niską świadomość możliwości skorzystania z dostępnych na rynku szkoleń dofinansowywanych z funduszy unijnych, a także niewystarczającą wiedzę na temat ich wpływu na wyniki firmy.

Pracodawcy wiedzą, że warto szkolić

Szkolenie pracowników jest zjawiskiem powszechnym wśród średnich przedsiębiorstw, rzadziej występuje w sektorze firm małych. O ile w przedsiębiorstwach zatrudniających 50
– 249 osób, szkolono już 97,3% pracowników, to w małych  (do 49 osób) – już tylko 76,5%.

Właściciele oraz kadra kierownicza dostrzegają korzyści płynące ze szkolenia pracowników. Pracodawcy zauważają  wzrost kwalifikacji zawodowych i kompetencji szkolonych osób (ok. 50% wskazań) oraz podniesienie efektywności ich pracy (ok 30% wskazań). Co ciekawe, więcej przedstawicieli małych przedsiębiorstw (36%), w porównaniu ze średnimi firmami (32,9%), zgadza się z opinią, że dzięki szkoleniom kadry wzrasta konkurencyjność firmy. Około 27% pracodawców uważa, że przekładają się one bezpośrednio na dynamikę rozwoju przedsiębiorstw. – Mimo pozytywnych opinii na temat szkoleń, wciąż mamy do czynienia z niewystarczającą świadomością korzyści, jakie firmy mogą czerpać z inwestowania w podnoszenie kompetencji kadr – mówi Anna Świebocka – Nerkowska, Dyrektor Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Dlatego w trakcie trwającej ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkolenia – to się opłaca!”, realizowanej na zlecenie PARP, będziemy pokazywać przykłady firm, które dzięki systematycznym szkoleniom zwiększyły zyski, liczbę klientów, a także podniosły jakość   produktów czy usług – dodaje.

Jak obniżyć koszty szkoleń?

Przedsiębiorcy często podkreślają, że na drodze do korzystania ze szkoleń stoi bariera finansowa. Mimo tego, tylko ok. 24% ankietowanych firm zatrudniających 50-250 pracowników wzięło, w ciągu ostatnich dwóch lat, udział w dostępnych na rynku projektach szkoleniowych dofinansowywanych przez Europejski Fundusz Społeczny.

W przypadku mikro – i małych firm, statystyki wyglądają dużo gorzej i wynoszą 13,6% uczestnictwa w tego typu szkoleniach. Jeśli wierzyć w deklaracje ankietowych przedsiębiorstw, w przyszłości ma się to zmienić –  27,7% menedżerów małych firm deklaruje chęć korzystania z dostępnych na rynku szkoleń dofinansowywanych
w ramach EFS-u w ciągu najbliższego roku. To o dwa punkty procentowe więcej wskazań, niż w przypadku średnich przedsiębiorstw. – Cykl szkoleń dofinansowywanych z funduszy unijnych, w których wziąłem udział, pozwolił mi zaktualizować wiedzę na temat zagadnień związanych z eksportem – mówi Andrzej Celejewski z PPHU Andrex z Łodzi. – Otworzyło mi to oczy na nowe obszary działalności ,co pomogło w rozwoju przedsiębiorstwa – dodaje.

Baza ofert szkoleniowych

Bogata baza ofert szkoleniowych i studiów podyplomowych zarówno komercyjnych, jak
i dofinansowywanych z funduszy unijnych, znajduje się na portalu  www.inwestycjawkadry.pl, który powstał na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W tej chwili w bazie  znajduje się już 35.102 ofert szkoleń, w tym 21.491 dofinansowanych ze środków UE oraz 222 propozycji studiów podyplomowych. Zaawansowana wyszukiwarka pozwala wybrać szkolenia dopasowane do potrzeb przedsiębiorcy. Dzięki temu, że  firmy szkoleniowe mogą w dowolnym momencie uzupełniać swoje dane, portal zawiera aktualną ofertę szkoleń. Dla osób, które będą potrzebowały wsparcia w zakresie korzystania z portalu, została uruchomiona infolinia 0 801 808 108.

Źródło:
Badanie efektywności ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej, realizowanej przez PARP w latach 2009-2011 oraz kampanii świadomościowej prowadzonej w ramach projektu „Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II”. Badanie przeprowadzone przez przez instytut MillwardBrown SMG/KRC na próbie 800 właścicieli i członków kadry kierowniczej przedsiębiorstw zatrudniających do 250 osób – marzec 2010 r.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0