Według danych z drugiego europejskiego badania przedsiębiorstw (ECS), które objęło 27 000 publicznych i prywatnych przedsiębiorstw z całej Europy, sześciu na dziesięciu pracowników (63%) należy do uznanych organizacji reprezentujących pracowników.
Badanie rysuje obraz sprawdzonych praktyk wykorzystania dialogu społecznego w miejscach pracy, ale również wskazuje na ograniczenia i poważne różnice w różnych częściach Europy.
Najciekawsze wyniki:
- W prawie czterech na dziesięć firm (37%) uczestniczących w badaniu odnotowano instytucjonalną formę reprezentacji pracowników.
- Ponad 60% pracowników należy do związków zawodowych lub rad pracowniczych, ponad dwóch na trzech pracowników (69%) jest objętych układem zbiorowym płac na poziomie firmy lub wyżej.
- Badanie wykazało, że przedstawiciele pracowników w Europie są na ogół usatysfakcjonowani współpracą i współdziałaniem z zarządem. 60-65% reprezentantów pracowników w europejskich przedsiębiorstwach uczestniczy w tworzeniu zasad/procedur dotyczących czasu pracy.
- W firmach, w których działa instytucjonalne przedstawicielstwo pracowników, większość kierowników (70%) pozytywnie wyraża się na temat efektów dialogu społecznego i reprezentacji pracowników w miejscu pracy – szczególnie w Wielkiej Brytanii, Rumunii i Irlandii.
- Jedna trzecia przedstawicieli otrzymuje sporadycznie informacje na temat stanu gospodarczego i finansowego organizacji, najczęściej raz do roku, a w znacznej części zakładów reprezentowanie pracowników ogranicza się do kontroli BHP lub jest zorganizowane w sposób nieformalny.
- Jeden na sześciu przedstawicieli pracowników (17%) nie jest uprawniony do płatnego czasu wolnego w celu wykonywania swoich obowiązków.
- Ponad połowa (56%) przedsiębiorstw w Europie oferuje pewnego rodzaju rozwiązania umożliwiające ruchomy czas pracy, a praca po godzinach jest wykorzystywana do radzenia sobie z nadmiarem pracy w ponad dwóch trzecich (68%) przedsiębiorstw, w szczególności w Niemczech, Holandii, krajach nordyckich, Irlandii, Francji i Wielkiej Brytanii.
- Umowy na czas określony są szeroko stosowane, w ponad połowie (54%) wszystkich zakładów w ciągu ostatnich 12 miesięcy zatrudniony był przynajmniej jeden pracownik na czas określony.
- 64% zakładów zgłasza potrzebę dalszego systematycznego szkolenia dla stałych pracowników wykwalifikowanych lub wysoce wykwalifikowanych, zaledwie co drugie przedsiębiorstwo (52%) zgłasza taką potrzebę w przypadku stałych pracowników nisko wykwalifikowanych lub niewykwalifikowanych. Innymi słowy, stały personel ma dużo lepszy dostęp do szkoleń niż personel tymczasowy.
Źródło: ZAPT