Portale społecznościowe oczami pracodawców

Sieci społecznościowe pełnią coraz większą rolę w dzisiejszym świecie biznesu. To narzędzie znajduje coraz więcej zastosowań, także związanych z budowaniem zaangażowania pracowników.

Agencja zatrudnienia Manpower Polska opublikowała wyniki badania Portale społecznościowe z perspektywy pracodawców, które wskazują, że 93% badanych pracodawców w Polsce nie wprowadziło oficjalnej polityki korzystania z serwisów społecznościowych przez pracowników. Zaledwie 1% polskich pracodawców deklaruje, że ich organizacja opracowała taką politykę.

Polscy przedsiębiorcy pytani o główną przyczynę wprowadzenia polityki wykorzystywania portali społecznościowych wskazują chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności (55%), potrzebę zapewnienia ochrony prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji (45%) i ochrony przed utratą renomy (27%). Zdecydowana większość pracodawców (ponad 60%) pytanych o to, jakie dziedziny biznesu mogą być z sukcesem wspierane przez portale społecznościowe, nie widzi takiej sfery ich działalności. Główne dziedziny, w których portale społecznościowe mogą odegrać dużą rolę według pracodawców to: wzmocnienie rozwoju zawodowego pracowników, wzmocnienie zaangażowania pracowników, wsparcie budowania marki.

Wyniki badania w Polsce w sposób znaczący odbiegają od średnich wyników dla regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), w którym 11% firm opracowało politykę korzystania z portali społecznościowych przez pracowników, a 87% tego nie zrobiło. Kraje, w których najmniej firm przygotowało politykę korzystania z sieci społecznościowych to Francja (2%), Austria i Czechy (po 4%), Niemcy i Szwajcaria (po 6%), Belgia, Rumunia i Szwecja (po 7%) oraz Grecja, Hiszpania i Włochy (po 10%). Z kolei wśród grupy państw, w których najwięcej pracodawców wdrożyło taką
politykę są Republika Południowej Afryki (40%), Wielka Brytania (22%) i Irlandia (15%). Powodem wprowadzenia polityki korzystania z portali społecznościowych przez pracowników były: chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności (56%), potrzeba zapewnienia ochrony przed utratą renomy (30%) i prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji (26%).

Portale społecznościowe są pomocne firmom w kilku sferach, głównie w: zachęcaniu pracowników do współpracy i komunikacji, wspieraniu budowy marki firmy oraz pozyskaniu utalentowanych pracowników. Coraz więcej firm zdaje się dostrzegać potencjał, jaki dają takie portale jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy polski Goldeline. Serwisy te wykorzystywane są przez organizacje nie tylko jako kanał komunikacji czy sieć, dzięki której pracownicy mają możliwość pozostawania w kontakcie, ale także jako narzędzie budujące wizerunek i zaangażowanie pracowników.

„Portale społecznościowe będą pełnić coraz większą rolę w procesach zarządzania firmą, pracownikami i wizerunkiem firmy. Świadome i innowacyjne organizacje zdają sobie sprawę z tego, że nowe pokolenie wchodząc na rynek pracy, traktuje serwisy społecznościowe jako narzędzie pracy. Polscy pracodawcy planujący działania na przyszłość powinni uwzględnić opracowanie polityki korzystania z sieci społecznościowych”, zauważa tłumaczy Iwona Janas, dyrektor generalna Manpower Polska.

W ujęciu globalnym politykę korzystania z portali społecznościowych wdrożyło 20% badanych firm, natomiast 75% organizacji nie przygotowało takiej polityki. Kolejność trzech głównych powodów, dla których zdecydowano się na opracowanie polityki jest taka sama jak w przypadku polskich przedsiębiorców: 63% pracodawców jako główny powód wprowadzenia zasad wykorzystywania sieci społecznościowych wskazuje chęć uniknięcia strat spowodowanych
spadkiem efektywności. 33% ankietowanych widzi politykę korzystania z sieci społecznościowych jako narzędzie mające na celu zapewnienie ochrony prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji. Według 29% ankietowanych stosowna polityka uchroniła firmy przed utratą renomy. Jakie dziedziny funkcjonowania firmy są wspierane dzięki korzystaniu z sieci społecznościowych? Najwięcej ankietowanych wskazuje możliwość wspierania budowy marki firmy, zachęcanie pracowników do współpracy i komunikacji oraz pozyskanie utalentowanych
pracowników.

Fot.: Badanie Manpower Portale społecznościowe z perspektywy pracodawców.

Publikacji wyników badania towarzyszy opracowanie eksperckie Manpower Sieci społecznościowe a zarządzanie. Wykorzystanie potęgi portali społecznościowych, w którym zwrócono uwagą na kroki, jakie firmy powinny przedsięwziąć, aby wykorzystując potencjał portali społecznościowych budować trwałą przewagę konkurencyjną. W opracowaniu kładzie się nacisk na to, że pracodawcy powinni zwrócić szczególnie uwagę na:

Zachęcanie pracowników do innowacyjności, jeśli chodzi o wykorzystywanie portali
społecznościowych. W ramach tych działań powinni promować pozytywne korzystanie
z serwisów, m.in. wymyślanie sposobów ich wykorzystania do zwiększenia efektywności,
dzielenie się najlepszymi praktykami związanymi z wykorzystaniem portali czy wprowadzenie
konkursów na najlepsze pomysły.

Wyznaczanie wewnętrznych ekspertów pełniących funkcję mentorów ds. wykorzystania potencjału sieci. Zadanie osób, na co dzień wykorzystujących sieci społecznościowe w pracy, to przekazywanie tej wiedzy innym pracownikom. Stali użytkownicy zazwyczaj znajdują nowe zastosowania, dzięki czemu firmy mogą wdrażać innowacyjne pomysły i w efekcie zwiększać wydajność.

Przekazanie zarządzania kwestiami związanymi z portalami społecznościowymi pracownikom, dzięki czemu pracownicy bardziej zaangażują się we wsparcie wytycznych firmy. Jako osoby współodpowiedzialne za sukces firmy, będę aktywniej i z większym oddaniem wspierać wartości przedsiębiorstwa m.in. na portalach społecznościowych. Powyższe działania mają na celu zwiększyć lojalność pracowników w stosunku do firmy, dzięki
czemu w efekcie poprawi się ich efektywność, co z kolei wpłynie na lepszą wydajność firmy. Kolejną zaletą zachęcania pracowników do wykorzystywania serwisów społecznościowych jest wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy, czego skutkiem będzie m.in. przyciągnięcie utalentowanych pracowników czy większe zainteresowanie potencjalnych klientów współpracą z daną firmą. Istotnym elementem zwiększenia zaangażowania pracowników jest także
zmniejszenie rotacji zespołu. W czasach, kiedy zamrażane są podwyżki wynagrodzeń i ograniczane przyznawanie nagród, pracodawcy powinni wykorzystać potencjał, jaki dają portale społecznościowe.

O badaniu
Wyniki zostały opracowane na podstawie wywiadów indywidualnych przeprowadzonych pomiędzy 15 a 28
października 2009 r. na reprezentatywnej grupie 750 pracodawców w Polsce. W tym samym okresie
przebadano ponad 34 000 pracodawców z 35 krajów na całym świecie.

Źródło: Manpower

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0