Telepraca czyli metoda organizowania i wykonywania pracy, w której pracownik pracuje poza miejscem pracy pracodawcy przez znaczną część swojego czasu pracy, dostarczając do pracodawcy wyniki pracy przy wykorzystaniu technologii informacyjnych oraz technologii przekazywania danych, zwłaszcza Internetu. Obecnie w myśl art. 67 kodeksu pracy telepraca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komisja Przyjazne Państwo zleciła prawnikom opracowanie nowych, bardziej elastycznych przepisów o telepracy. Zniesienie obowiązków nakładanych na pracodawców ma się przyczynić do rozwoju telepracy.
W świetle polskiego prawa telepracownikiem można zostać:
• przy zawieraniu umowy o pracę (należy wówczas określić jednostkę organizacyjną pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika, oraz osobę lub organ odpowiedzialne za współpracę z telepracownikiem i upoważnione do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy),
• w trakcie zatrudnienia – zmiana warunków wykonywania pracy może nastąpić na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy.
Z kodeksu pracy mogą zniknąć przepisy nakładające na pracodawców m.in. obowiązek dostarczenia i zainstalowania telepracownikom na koszt przedsiębiorstwa ubezpieczonego sprzętu spełniającego wszystkie wymogi BHP oraz serwisowania go.
Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do kodeksu pracy dwa lata temu, jednak pracodawcy nadal unikają jednak tej formy zatrudnienia z uwagi na nakładane na nich obowiązki i związane z nimi wysokie koszty.
Zdaniem części ekspertów uelastycznienie przepisów może się okazać jednak trudne. Prawnicy zauważają, że przepisy o telepracy muszą być zgodne m.in. z unijną Dyrektywą nr 90/270 EWG o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz rozporządzeniami polskimi dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.