Responsible Rewards – nowy trend w wynagradzaniu pracowników

wynagrodzeniaW ciągu najbliższych dwóch lat nie ma szansy na realny wzrost płac w Polsce – prognozują bankowcy oraz eksperci rynku pracy. W trudnej dla pracowników i pracodawców sytuacji szczególnego znaczenia nabiera umiejętność weryfikacji polityki płacowej w oparciu o światowy trend „Responsible Rewards”, polegający na odpowiedzialnym konstruowaniu systemu wynagrodzeń. Na satysfakcję z pracy wpływa nie tylko wysokość płac, ale także przejrzystość i zrozumienie zasad wynagradzania – wynika z badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę doradczą Hay Group.

Zgodnie z prognozami analityków, dynamika wzrostu wynagrodzeń zmniejszy się w 2009 roku o ponad połowę i pod koniec br. wyniesie ok. 2,2%, co tworzy trudną dla pracowników i pracodawców sytuację. W warunkach zmian rynkowych ważną rolę odgrywa odpowiedzialne podejście do kreowania i wdrażania polityki wynagrodzeń, a także właściwej komunikacji skierowanej do pracowników.

Z badań firmy doradczej Hay Group wynika, że stopień rozumienia zasad przyznawania wynagrodzeń jest wciąż niewielki. Obecnie tylko w 35% przedsiębiorstw polityka wynagrodzeń jest rozumiana przez większość pracowników.

Niezbędnym elementem efektywnego i odpowiedzialnego podejścia do kreowania i wdrażania polityki płacowej jest współdziałanie kadry zarządzającej, działu HR oraz menedżerów liniowych. Jednak, jak wynika z badań Hay Group, nadal niewiele światowych firm uwzględnia rolę menedżerów w tym procesie:
o Tylko 19% światowych firm angażuje menedżerów w proces tworzenia programów wynagrodzeń,
o 30% światowych firm uważa, że menedżerowie zatrudnieni w ich przedsiębiorstwie potrafią efektywnie wdrażać programy wynagrodzeń całkowitych,
o 28% badanych jest zdania, że menedżerowie zatrudnieni w ich firmie potrafią efektywnie zarządzać wynagrodzeniami, adekwatnie do osiąganych wyników biznesowych.

„Wielu przedstawicieli kadry zarządzającej postrzega wynagrodzenia przede wszystkim jako koszt, który ponieść musi organizacja, aby utrzymać się na rynku. Tymczasem kluczowe jest w tym przypadku zrozumienie, że właściwie skonstruowany system wynagrodzeń to przede wszystkim rodzaj inwestycji w kapitał ludzki. Trend Responsible Rewards polega na uświadomieniu firmom, że polityka wynagrodzeń nie tylko przynosi określoną stopę zwrotu, ale także pozwala integrować cele różnych grup pracowników z interesem całej firmy” – wyjaśnia Klaus Mittorp, światowej sławy ekspert Hay Group specjalizujący się w dziedzinie polityki wynagrodzeń, który w dniach 5 i 6 listopada br. gościć będzie w Polsce na zaproszenie krajowego oddziału Hay Group.

Filozofia Responsible Rewards – wdrażana obecnie m.in. wśród firm z branży finansowej – oznacza kompleksowe podejście do systemu wynagrodzeń. Polega na zachowaniu klarownej polityki płacowej oraz stymulowaniu pracowników do zachowań spójnych z długofalową strategią firmy. Ważnym elementem odpowiedzialnej polityki wynagrodzeń jest także właściwa ocena wyników biznesowych osiąganych przez pracowników, a także zrozumienie i akceptacja systemu płac przez pracowników.

„System wynagrodzeń powinien być skonstruowany w taki sposób, aby pensje i bonusy otrzymywane przez pracowników różnych szczebli motywowały ich do zachowań spójnych z długoterminowym interesem całej organizacji oraz zwiększały jej przewagę rynkową. Tak skonstruowana strategia wynagradzania powinna być przede wszystkim przejrzysta, zrozumiała i akceptowalna dla pracowników. Warto pamiętać, że o ich zaangażowaniu decyduje również szereg aktywów niematerialnych firmy, które współgrają z trendem odpowiedzialnego wynagradzania. Można wśród nich znaleźć np. komfort pracy, tworzenie przyjaznej kultury organizacyjnej, możliwości rozwoju zawodowego, elastyczność oraz poczucie satysfakcji z wykonywanych obowiązków” – podkreśla Mik Kuczkiewicz, Prezes Zarządu Hay Group Polska.

Podstawowe zasady związane z polityką odpowiedzialnego wynagradzania w dniach 5 i 6 listopada br. zaprezentuje ekspert Hay Group, Klaus Miittorp, który gościć będzie w Polsce w związku z inicjatywą networkingu firm z branży finansowej. Jest to przedsięwzięcie organizowane cyklicznie przez polski oddział firmy Hay Group.

Klaus D. Mittorp – jeden z najbardziej znanych ekspertów Hay Group w dziedzinie polityki wynagrodzeń. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych zarówno ze strategicznym, jak i operacyjnym podejściem do zarządzania kapitałem ludzkim, takich jak np. wdrażanie zmian związanych z celami biznesowymi organizacji, strategie wynagrodzeń, zarządzanie wynikami, odpowiedzialność społeczna organizacji oraz komunikacja. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. pracując dla firm z sektora finansowego w Argentynie, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Na co dzień pracuje w niemieckim oddziale Hay Group.

O Hay Group
Hay Group jest globalną firmą doradczą wspierającą firmy w przekształcaniu ich strategii biznesowych w rzeczywistość. Jesteśmy obecni w 88 biurach zlokalizowanych w  47 krajach współpracujemy z ponad 7,000 firm na całym świecie. Nasi klienci należą zarówno do sektora prywatnego, jak i państwowego, reprezentują wszystkie branże i gałęzie przemysłu, oraz różnorodne problemy, z jakimi mierzą się firmy na całym świecie. Hay Group to firma która skutecznie wprowadza zmiany. Pomagamy ludziom i organizacjom realizować ich potencjał.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0