W ubiegłym tygodniu odbyły się warsztaty w ramach Employer Brand Global Tour z udziałem Breta Minchingtona. Spotkanie poświęcone było zagadnieniom budowania wizerunku pracodawcy, omówione zostały także badania prowadzone przez Employer Brand International. Wśród prelegentów znalazło się także miejsca na polskie refleksje. Przedstawiamy wybrane zagadnienia. Bliprelację z warsztatu można przejrzeć tutaj.
Pierwsze pytania do uczestników warsztatu:
Warsztaty rozpoczęły się od podstawowych pytań do uczestników:
- Jakie są 3 cechy Twojego brandu pracodawcy?
- Wymień 3 wyzwania rekrutacji i zatrzymania talentów w Twojej organizacji
- Jaka jest definicja talentu w Twojej organizacji?
Odpowiedzi, wbrew pozorom, nie były łatwe.
Mity Employer Brandingu
Obalone zostały także mity Employer Brandingu o tym, że:
- Jest związany tylko z rekrutacją
- Jest tylko dla dużych organizacji
- Nie jest dobry na czas kryzysu
- Jest łatwy
- Stosujemy go tylko wtedy kiedy rekrutujemy pracowników
Etapy budowania i wdrażania strategii Employer Branding wskazane przez Bretta: wyznaczenie celu, identyfikacja kluczowych udziałowców (np. pracownicy, zarząd, agencje rekrutacyjne, kandydaci, itp.), zbudowanie zespołu, zmapowanie cyklu życia pracownika organizacji, badania opinii pracowników i udziałowców, segmentacja rynku talentów, ocena EVP (Employee Value Prepositions) i wybór kanałów ich komunikacji, wybór procesów które mogą być poddane automatyzacji i outsourcingowi, wyznaczenie wskaźników i metod pomiaru efektywności przyjętej strategii, budowa mapy brandu pracodawcy (zasięg, granice czasowe, terminy, osoby odpowiedzialne, kamienie milowe, system zarządzania).
Polskie akcenty
W trakcie warsztatów polscy prelegenci przedstawili badania związane budowaniem wizerunku pracodawcy.
1. Marta Najbert mówiła o w emocjach w strategii employer branding. Przykłady stron pracodawców zagranicznych jakie padły w trakcie prezentacji: Avon, KPMG, Google, Sturbacks. Niestety ciężko było znaleźć przykłady polskich stron kariery. Mamy ciekawe zakładki kariery, ale nudne oferty pracy (Marta Najbert)
2. Radosław Knap przedstawił wyniki badań dotyczące efektywności stron kariery w budowaniu wizerunku pracodawcy:
- Podkreślał potrzebę integracji działań internetowych z działaniami tradycyjnymi (prasa, broszury informacyjne, optymalizacja wyszukiwarek internetowych, korzystanie z portal pracy, marketing produktów, social media, profile pracodawców, itp.).
- Mówił także o tym jak mierzyć efektywność stron pracy. Wśród pomysłów znalazły się: śledzenie statystyk odwiedzin strony, statystyk konwersji, ścieżek wejścia i wyjścia.
- Przytoczył również kilka przykładów polskich ciekawych stron pracodawców: Orlen, BRE Bank, Polsat. Dokonał również ciekawe podziału na generacje stron kariery. Do dwóch ostatnich w ewolucji stron kariery należą strony kariery 3 generacji (np. Żywiec) i czwartej generacji (np. Bertelsmann; niestety brak polskich przykładów). Te ostatnie zawierają m.in. :video, społeczność, gry, blogi, konkursy dla użytkowników, itp.
3. Magdalena Warzybok oraz Katarzyna Deredzińska (Hewitt) przedstawiły dużo cennych uwag i wyników badań dotyczących wymiernych korzyści z angażowania pracowników. Trzy z nich warto przytoczyć:
- Występuje potwierdzona silna korelacja pomiędzy dotrzymywaniem obietnic przez pracodawcę a zaangażowaniem pracowników
- Polacy lubią narzekać na pracę, ale nie odstajemy jeśli chodzi o zaangażowanie pracowników od poziomu światowego
- To co najbardziej motywuje pracowników to dobre przywództwo.
Trendy w zakresie Employer Brandingu
Myśląc o rozwoju strategii employer branding warto wziąć pod uwagę następujące zjawiska: budowanie społeczności wobec marek, darmowy kontent, budowanie społeczności swoich talentów, a także pokazywanie swojej organizacji i pracowników swoich organizacji. Kluczowe trendy wskazane przez Breta to:
- Gromadzenie wiedzy i jej przekazywanie
- Personal branding
- Budowanie społeczności
- Zarządzane relacjami
- Zarządzanie reputacją