Tegoroczne badanie Universum Student Survey przeprowadzono w okresie od listopada 2008 do marca 2009 w Niemczech oraz od października 2008 do stycznia 2009 w Polsce, wśród – odpowiednio – 19 195 i 14 370 studentów. Poniżej porównamy odpowiedzi studentów z Polski i Niemiec.
Jak dotrzeć do studenta?
Badanie wykazało, że najbardziej preferowanym przez studentów zarówno polskich, jak i niemieckich sposobem komunikacji na linii pracodawca – potencjalny pracownik są programy praktyk i staży. Niestety, tylko niewielu może z nich faktycznie skorzystać. Na drugim miejscu wśród źródeł informacji plasują się strony internetowe pracodawców. Ich atrakcyjność w Polsce wzrosła z 22% do 31%. Rosnącą popularnością w naszym kraju cieszą się również strony z ofertami pracy (z 16% do 23%). W Niemczech natomiast wyniki nie zmieniły się znacznie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Strony internetowe pracodawców nadal cieszą się największą popularnością. Wskazuje je 41% respondentów, a 49% faktycznie z nich korzysta. Internet staje się więc najpopularniejszym źródłem wiedzy o pracodawcach.
W Niemczech natomiast wyniki nie zmieniły się znacznie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Strony internetowe pracodawców nadal cieszą się największą popularnością. Wskazuje je 41% respondentów, a 49% faktycznie z nich korzysta. Internet staje się więc najpopularniejszym źródłem wiedzy o pracodawcach.
Portale społecznościowe
W tegorocznej ankiecie po raz pierwszy zapytano studentów o to, jak postrzegają pracodawców kontaktujących się z nimi za pomocą portali społecznościowych. Większość odpowiedzi była pozytywna w obu krajach. Prawie połowa polskich studentów (44%) wyraziło się o tej metodzie pozytywnie i bardzo pozytywnie, a tylko 8% negatywnie lub bardzo negatywnie. Ich niemieccy koledzy rzadziej zaznaczali odpowiedzi pozytywne i bardziej pozytywne -34%, a częściej negatywne i bardzo negatywne -19%. Podczas gdy w Niemczech studenci są już coraz bardziej zmęczeni tego rodzaju praktykami, w Polsce pracodawcy mają jeszcze duże szanse na sukces, podejmując tę formę kontaktu.
Sceptycyzm czy brak pewności siebie?
Jak wykazuje badanie, studenci w Niemczech przejawiają większą pewność siebie i częściej aplikują na stanowiska u pracodawców, których sami uznali za idealnych. Aż 77% niemieckich studentów wyraziło chęć podjęcia starań o zdobycie pracy we wzorowych ich zdaniem przedsiębiorstwach, natomiast w Polsce zadeklarowało to zaledwie 67%. Liczba polskich studentów, którzy rezygnują z aplikowania do Idealnych Pracodawców zmniejszyła się jednak znacznie – z 23% w 2008 r. do 16% w 2009 r.
Jacy są Idealni Pracodawcy?
Różnice pomiędzy studentami po obu stronach granicy są najbardziej wyraźne, kiedy porówna się wymieniane przez nich atrybuty Idealnego Pracodawcy. Badania wykazały ciekawą prawidłowość: te cechy, które były najczęściej wybierane w Niemczech, w Polsce cieszyły się najmniejszą popularnością i na odwrót.
Trzy najważniejsze atrybuty pracodawcy dla polskiego studenta to reputacja, dynamiczny rozwój lub przedsiębiorczość i prestiż. I właśnie te cechy okazały się najmniej wartościowe dla studentów w Niemczech. Za naszą zachodnią granicą najbardziej ceni się bowiem innowacyjność i atrakcyjność produktów i usług oraz wysoki poziom odpowiedzialności społecznej.
Autor: Jakub Jański, Universum Polska
Źródło: employerbrandingtoday.com