Czy struktura działu HR ma wpływ na wyniki jego efektywności? Firma doradcza i4pc zapytała około 500 przedstawicieli amerykańskich korporacji o to jak wygląda organizacja ich HR na poziomie regionalnym, funkcjonalnym i zespołowym.
Odpowiednia organizacja funkcji HR sama w sobie nie decyduje o sukcesie organizacji, jednak jak pokazują wyniki badania, ma ona wpływ na wartość rynkową firm.
Autorzy badania porównali odpowiedzi respondentów w podziale na 2 grupy: organizacje, które osiągnęły bardzo wysokie wyniki na rynku w ciągu ostatnich 5 lat (high performers) i te, które osiągnęły gorsze rezultaty biznesowe w tym czasie (low performers). To co różni te organizacje w zakresie struktury działów HR to:
1.High performers mają częściej strukturę HR w postaci centrów doskonałości (centers of excellence), punktów usług wspólnych (shared services) oraz specjalistów ogólnego HR (HR Generalists)
2. Globalne korporacje osiągające wysokie wyniki biznesowe podlegają decentralizacji raczej na poziomie poszczególnych krajów niż na poziomie regionów czy kontynentów
3. W 78% high performers szef HR raportuje bezpośrednio do CEO organizacji
4. High performers w znacznie większym stopniu opierają swą pracę na strukturze wielofunkcyjnych powoływanych na określony czas zespołów
5. W organizacjach o wysokich wskaźnikach rynkowych HR częściej powołuje zespoły składające się ze specjalistów z różnych obszarów funkcjonalnych organizacji
6. Respondenci z efektywniejszych organizacji twierdzą, że ich budżet HR stanowi 3-5% budżetu operacyjnego firmy, co jest zdecydowanie większym procentem niż wskazywany przez osoby badane z organizacji osiągających gorsze wyniki
Jak podsumowuje Jay Jamrog, wiceprezydent ds. badań w firmie i4cp, struktura działu HR nie jest jedyny czynnikiem decydującym o efektywności organizacji, ale faktem jest, że firmy, które radzą sobie lepiej na rynku, mają bardziej zaawansowane i mniej sztywne struktury pracy. Co więcej, mają one również silniejsze powiązania pomiędzy strategią biznesową a strategią HR, kiedy szef HR raportuje bezpośrednio do CEO organizacji.
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2009, na próbie 463 respondentów. Pełne wyniki badań dostępne są dla zarejestrowanych członków i4pc.
Źródło: 4ipc.com