Nie ulega wątpliwości iż sytuacja zawodowa Polek ulega ciągłej poprawie. Rynek pracy otwiera coraz więcej możliwości dla kobiet które chcą spełniać swoje ambicje zawodowe. ING TUnŻ postanowiło przyjrzeć się jak w związku z tym zmienił się wizerunek współczesnej polki oraz jak wygląda świadomość finansowa przedstawicielek płci pięknej znad Wisły.
Badania wykonane przez IQS & Quant Group na zlecenie ING TUnŻ pokazały iż poprawa sytuacji finansowej kobiet oraz deklarowana troska o bezpieczeństwo rodziny nie idzie w parze ze wzrostem świadomości na temat konieczności jej finansowego zabezpieczenia.
Prowadzenie domu i opieka nad dziećmi wciąż stanowią domenę pań. Aż 82% z nich deklaruje iż kwestie te w dużym stopniu zaprzątają ich uwagę podczas gdy podobnymi sprawami martwi się zaledwie 45% mężczyzn. Zmianie uległa jednak ilość uwagi i energii poświęcanej na własne przyjemności. Czas wolny na robieniu zakupów spędza 82 % kobiet, na oglądaniu telewizji 76%, a na dbaniu o wygląd i urodę 78%. Wyniki te wskazują na większe znaczenie jakie kobiety przypisują obecnie realizacji własnych potrzeb.
Z badań ING TUnŻ wynika iż pomimo deklaracji iż bezpieczeństwo rodziny jest jedną z najistotniejszych kwestii kobiety robią niewiele aby zabezpieczyć ją od strony materialnej. Co prawda sprawują one pieczę nad wydatkami ale zwykle tymi bieżącymi. Większość środków finansowych wydawana jest na codzienną konsumpcję (kosmetyki, ubrania, wakacje, urządzanie domu). Kwestie planowania i zabezpieczenia finansowego leżą już po stronie mężczyzn.
Taka sytuacja może wiązać się z panującym w naszym kraju schematem iż opiekę nad kwestiami finansowymi rodziny sprawują panowie. Kobiety co prawda coraz częściej wnoszą istotny wkład w tworzenie budżetu domowego wciąż jednak rzadko zajmują się planowaniem przyszłości finansowej i aż 61% z nich przyznaje iż nie zastanawia się nad tym jak ich życie będzie wyglądało za kilka lat. Wiele kobiet nie posiada żadnej indywidualnej polisy na życie a za powód takiego stanu rzeczy podają brak wiedzy w tym temacie.
Psycholog Dr Joanna Heidtman zauważa, iż pozycja i samoświadomość kobiet ulegają silnym przemianom. Dotychczas wąsko zdefiniowana rola kobiet w społeczeństwie obecnie bardzo się zmienia. Przedstawicielki płci pięknej odkrywają nowe możliwości samorozwoju i ulepszania swojego życia w różnych jego aspektach.
Jednocześnie sytuacja kobiety w dzisiejszym świecie nie należy do najłatwiejszych. Ma ona bowiem wybór jaką ścieżką chce podążać, jaki model kariery dla siebie wybierze, jakie wyzwania przed sobą postawi i jaką pozycję społeczną dla siebie wywalczy. Współczesne kobiety próbują realizować się w wielu rolach życiowych i zawodowych, pogodzić karierę z troską o dom i rodzinę oraz zaspokajaniem własnych potrzeb. Obserwując tempo w jakim poszerzają swoją samoświadomość oraz zmieniają własną pozycję w społeczeństwie można przypuszczać iż w niedługim czasie również obszar troski o bezpieczeństwo finansowe rodziny oraz planowania przyszłości przestanie być domeną mężczyzn. Na ten moment jednak badania wskazują na spore deficyty kobiet w tym obszarze.
Źródło: prnews.pl
Autorką tekstu jest Anna Sobańda, specjalizuje się w rekrutacjach w
obszarze bankowości. Interesuje się dziennikarstwem i kulturą, kocha góry.
Sprawdź profil autora na GL