Stres w pracy 2025: mniej go odczuwamy, ale nie kobiety

Mniej pracowników narzeka na codzienny stres. Nie dotyczy to jednak kobiet w Polsce 

  • 7,5% pracowników odczuwa codziennie stres, w porównaniu z 15% w 2023 roku.
  • Częstotliwość stresu wpływa na to, czy pracownicy uważają go za przytłaczający czy mobilizujący. 
  • Co trzeci Polak (32%) ocenia swój stres zawodowy jako mobilizujący, a 13% – jako przytłaczający. 
  • 32% respondentów odczuwa krytykę z powodu korzystania z elastycznych form pracy.

Warszawa, 15 maja 2025 r. – Według raportu ADP Research „People at Work 2025”, poziom przewlekłego stresu zawodowego znacznie spadł w porównaniu z okresem pandemii.  W 2024 roku 7,5 proc. pracowników doświadczało stresu codziennie, podczas gdy jeszcze rok wcześniej – 15 proc. Na chroniczny stres stosunkowo często narzekają badane kobiety w Polsce. 

Stres nasz codzienny, jednak coraz rzadszy 

 

Jak definiujemy stres w miejscu pracy?

ADP Research wyróżnia dwa rodzaje stresu zawodowego:

  • Stres pozytywny (mobilizujący) rozumiany jako przypływ adrenaliny związany np. z napiętymi terminami, może zwiększać produktywność i prowadzić do nabycia nowych umiejętności.
  • Stres negatywny (przytłaczający), rozumiany jako szkodliwa presja, zazwyczaj skutkująca obniżeniem wydajności i pogorszeniem samopoczucia.

Badanie częstotliwości występowania obu typów stresu pozwala na klasyfikację pracowników do trzech kategorii: dobrze funkcjonujących, ambiwalentnych lub przeciążonych. Osoby, które codziennie doświadczają stresu, znacznie częściej czują się przytłoczone, podczas gdy dobrze funkcjonujące częściej postrzegają presję w pracy jako mobilizującą, skutkującą większym zaangażowaniem, odpornością i niższą rotacją.

 

Poziom codziennego stresu zawodowego różni się w zależności od regionu. W Japonii problem ten dotyczy ponad 14 proc. pracowników, w Tajlandii 12%, podczas gdy we Francji i Argentynie po 11 proc. Polska z 9 procent plasuje się w środku tabeli. Codzienny stres najrzadziej występuje w RPA i Chinach (3 procent).  

 

Niemal w każdym kraju kobiety zgłaszają nieco wyższy poziom częstego stresu. W Polsce ta różnica jest szczególnie widoczna (12 procent wśród kobiet vs 7 procent wśród mężczyzn). Warto jednak odnotować, że w ostatnim roku stresowaliśmy się znacznie mniej – 9 procent wobec 17 procent w 2023 roku! Polska jest też krajem, w którym najmłodsi pracownicy (19-27 lat) stresują się najrzadziej (5 procent), w przeciwieństwie do pracowników powyżej 55 lat (12 procent).  Młodzi pracownicy są najbardziej zestresowani w Japonii (23 procent) i Tajlandii, a najstarsi – w Arabii Saudyjskiej (32 procent). Z kolei w Ameryce Północnej stres najczęściej dotyka pracowników w wieku od 27 do 39 lat (11 proc.). 

Stres może przytłaczać lub rozwijać. To zależy, gdzie mieszkasz

Istnieje silny związek między częstotliwością stresu a kwalifikowaniem go jako mobilizujący lub przytłaczający – mówi Mary Hayes, dyrektor ds. badań People & Performance w ADP Research.
Ci, którzy codziennie odczuwają stres, są znacznie bardziej narażeni na poczucie przeciążenia. Wraz
z rzadszym stresowaniem się spada odsetek pracowników odczuwających przeciążenie i rośnie tendencja do dobrego funkcjonowania ze stresem.

 

Blisko 32 proc. pracowników doświadczających stresu codziennie czuje się przeciążonych. Jedynie 7 proc. uważa, że w tych warunkach dobrze funkcjonują i doświadczają rozwoju. Z kolei wśród pracowników o niskim poziomie stresu (występującego najwyżej raz w tygodniu) 11 proc. czuje się przeciążonych, a 34 proc. uważa, że odnoszą sukcesy w pracy.

 

Prym pod tym względem wiedzie Ameryka Łacińska, gdzie 34% pracowników twierdzi, że rozwijają się w pracy, a jedynie 10 proc. czuje się przeciążonych. Na drugim biegunie znalazła się Europa ze wskaźnikiem 19 proc. przeciążenia. Najgorzej pod tym względem jest w Szwecji (24 proc.) i Czechach (23 proc.). Polska wyróżnia się na tym tle – tylko 13 procent pracowników czuje się przytłoczonych stresem, a co trzeci (32 proc.) kwalifikuje swój stres zawodowy jako mobilizujący! Podobnie wysoki wynik zanotowano jeszcze tylko w Hiszpanii (31 procent). Mimo to, w ciągu roku odsetek mobilizującego stresu w Polsce spadł o 6 punktów. 

 

Najlepiej na stres zawodowy reagują Egipcjanie (41 procent uznaje go za mobilizujący) i Chińczycy (40 proc.). Korea Południowa notuje tu najniższy odsetek na poziomie 15 proc. 

Poczucie bycia kontrolowanym i ocenianym wzmaga stres 

Raport zagłębia się również w psychologiczne skutki odczuwania osądu w miejscu pracy. 32 proc. respondentów uważa, że są oceniani – dotyczy to szczególnie korzystania z pracy hybrydowej i zdalnej. Polacy jednak z wynikiem 41 proc. znaleźli się wysoko ponad średnią światową. 

 

Odczuwana presja może zwiększyć negatywny poziom stresu, prowadząc do obniżania produktywności i ogólnej satysfakcji z pracy. Rzeczywiście, badani, którzy czują się krytykowani za korzystanie z elastycznych form pracy, ponad 3 razy rzadziej uważają, że praca przynosi im rozwój. Podobny związek istnieje między stresem a poczuciem bycia monitorowanym. 

 

Sam brak stresu w miejscu pracy nie gwarantuje, że pracownicy będą się rozwijać. W grę mogą wchodzić również inne czynniki, takie jak brak opartych na zaufaniu relacji ze współpracownikami lub liderami, a także poczucie ograniczonej wolności i elastyczności w miejscu pracy – mówi Nela Richardson, główna ekonomistka ADP. To istotne dla pracodawców, ponieważ przytłoczeni i zestresowani pracownicy są na ogół mniej wydajni. Są też bardziej skłonni do szukania nowych możliwości zatrudnienia. I odwrotnie, pracownicy, którzy dobrze funkcjonują ze stresem, rzadziej poszukują nowego stanowiska.

 

Poczucie bycia krytykowanym przez szefów jest szczególnie częste w Indiach (67 proc.) Tajlandii (58 proc) i Singapurze (48 proc.). W tych samych krajach pracownicy są też przeświadczeni, że ich praca jest monitorowana (odpowiednio 65, 50, 47 procent). Europejscy pracownicy najrzadziej na świecie czują się kontrolowani (średnio 31 procent). To odczucie jeszcze rzadziej towarzyszy Polakom (29 proc.) i Szwedom (23 procent). 

_______

Metodologia raportów „People at Work 2025”

Raport „People at Work” opiera się na kompleksowym badaniu Global Workforce Survey przeprowadzonym przez zespół ADP Research. Badanie, prowadzone corocznie od 2015 roku, zostało zaprojektowane przez zespół analityków ADP Research tak, by przedstawiało rynek pracy z perspektywy samych pracowników. W ten sposób dostarcza informacji, które pozwalają modyfikować świat pracy dzięki lepszemu zrozumieniu nastrojów i oczekiwań pracowników. 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0