Sporej części pracodawców wciąż wydaje się, że to pracownik musi dostosować się do oczekiwań firmy. Oni poszli pod prąd oferując dokładnie to, czego oczekuje młode pokolenie wchodzące na rynek pracy. W ten sposób okazało się, że Millenialsi nie są roszczeniową grupą z absurdalnymi wymaganiami. Są oddanymi i lojalnymi członkami zespołu.
Według danych Monitora Rynku Pracy, przygotowanych przez Randstad, średni poziom rotacji wśród polskich pracowników w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) wyniósł 22%. Jednak największy udział osób, które zdecydowały się na zmianę pracy, notuje się wśród najmłodszych respondentów w wieku 18-29 lat. Wynosił 37% (pomiar od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku). Od kilku lat Polska znajduje się w ścisłej czołówce państw Unii Europejskiej, w których wskaźniki fluktuacji pracowników są najwyższe.
– Te dane nie dziwią o tyle, że dzisiaj młodzi wkraczający na rynek pracy, marzą o założeniu własnego biznesu. Albo o takiej pracy, dzięki której zachowają poczucie pewnej dozy wolności przy jednoczesnej możliwości realizowania swoich pasji. Mówi Piotr Nogal z agencji Bluecloud Interactive. Podkreśla też, że na współczynnik rotacji w pokoleniu Igreków znakomity wpływ mają także aspekty miękkie. Takie jak atmosfera, zespół w jakim pracują, czy partnerskie relacje z szefami. Dla większości pracodawców to mimo wszystko wyzwanie. Wymaga nie tylko zmiany sposobu myślenia o HR, ale przede wszystkim o biznesie. Dodaje.
Wysoka rotacja w biurze, w branży media i reklama
Według 36. najnowszego raportu Monitora Rynku Pracy za II kwartał 2019, poziom rotacji dla pracowników branży reklama i media wyniósł 22%.
– To co dla branży wydaje się wyzwaniem, dla nas także nim było. Tworząc agencję, która specjalizuje się w nowoczesnym experience marketingu opartym o potrzeby i wartości konsumenta, zdawaliśmy sobie sprawę, że naszym pracownikom musimy stworzyć taką przestrzeń do pracy. Będą mogli nie tylko sprawnie realizować projekty ale przede wszystkim z łatwością pozyskiwać wiedzę i inspirację, oraz przekładać je na codzienną współpracę z klientami. Mówi Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive. Z perspektywy roku widzimy, że przyniosło to wymierne efekty, w postaci 11%-go współczynnika fluktuacji w całej firmie, podkreśla Janowski.
Sześciogodzinny dzień pracy w biurze
Jedną z zasad, które od początku swojego funkcjonowania wprowadziła agencja jest sześciogodzinny dzień pracy w biurze. Dla wszystkich tych, którzy odpowiadają za tworzenie contentu i komunikację z konsumentami obsługiwanych przez Bluecloud marek.
– Przez pozostałe dwie (w sumie 10 h w tygodniu), ludzie mogą pracować w dowolny sposób robiąc autentyczny content. Bywając w miejscach, w których bywa użytkownik marki. Czy w przestrzeniach, w których funkcjonują brandy, czyli centra handlowe i punkty sprzedaży. – mówi Piotr Nogal. – Właściwie każda z marek bazuje na szeroko pojętym stylu życia. Młode pokolenie traktuje marki jak znajomych. Zwracają się do nich bezpośrednio, oczekując dialogu i zrozumienia kontekstu w jakim używają produktu. – Trudno ten kontekst zrozumieć w oderwaniu od stylu życia, dlatego nasz zespół sam musi być doskonale zorientowany lifestylowo. Przede wszystkim bywać w miejscach, w których tworzą się trendy i w których przebywa grupa docelowa marki. Nie można tego osiągnąć siedząc przez osiem godzin przy biurku. – Uniformizacja miejsca pracy to “straszne zło” dla młodych ludzi. – Oni nie chcą się ubierać w korpo stylu, ani tak pracować. Przebywanie w openspejsowym środowisku niekorzystnie wpływa na ich zaangażowanie i kreatywność.
Pieniądze, to nie wszystko
RAPORT HR 2018 – Zarządzanie multigeneracyjne „Millenialsi kontra organizacje” przygotowany przez pracownię szkoleniowo-doradczą Gamma, podaje, że dla nowego pokolenia w pracy ważny jest rozwój. Rozumieją go bardziej, jako zdobywanie nowych umiejętności i możliwość pracy przy ciekawych (najchętniej międzynarodowych) projektach. Mniej przywiązują wagę do pięcia się po „szczeblach drabinki” i pieniędzy. Według raportu PwC „Youth Speaks” podczas pierwszych 5 lat kariery zawodowej wysokość pensji jest dopiero na 8. miejscu. Badania Myers i Sadaghiani opublikowane w „Journal of Business and Psychology” podkreślają, że igreki chętniej i lepiej niż pokolenie X pracują w zespołach projektowych. Poczucie przynależności do teamu związanego z jakimś celem jest dla nich istotniejsze niż przynależność do organizacji.
– Z wielu rozmów kwalifikacyjnych i codziennej praktyki wiemy, że kwestie zarobków nie są dla Millenialsów szczególnie istotnym atutem. Mówi Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive. Jak bumerang pojawiają się za to pytania o możliwości rozwoju i pracy zdalnej, atmosferę i przyjazny zespół. To doświadczenie było i jest kluczowe w budowaniu polityki HR w naszym biurze. Założyliśmy, że to agencja musi faktycznie dostosować się do oczekiwań młodego pokolenia, a nie odwrotnie. W innym wypadku trudno będzie nam budować zaangażowany zespół. Podkreśla. – Ta polityka ma swoje przełożenie na wszystkich pracowników, szczególnie na Millenialsów. Doskonałym przykładem jest siedmioosobowy dział Social Media. Wszystkie pracujące osoby należą do pokolenia Y/Z, i w którym w ciągu roku odeszła tylko jedna z nich.
Kolejnym z wdrożonych w Bluecloud rozwiązań jest elastyczny czas pracy. Raz w miesiącu każdy z pracowników wybiera godzinę, na którą przez kolejne cztery tygodnie przychodzi do pracy. Rozpiętość godziny jestpomiędzy 8.00 a 12.00. 90% teamu wybiera godziny pomiędzy 8 a 10.00 rano, mówi Piotr Nogal. Podkreśla, że każdy ma także możliwość pracy zdalnej. Ten zależy od stażu pracy. Jeden dzień w miesiącu w ciągu pierwszego roku zatrudnienia. Z każdym kolejnym rokiem pula dni pracy zdalnej rośnie. W zespole mamy też osoby, które współpracują z nami na przykład tylko trzy dni w tygodniu. W dodatku dowolnie przez siebie wybrane, dodaje Łukasz Janowski.
Elastyczność pracodawców i zgrany team dla pokolenia Y są tym, czym wynagrodzenie i stabilność dla X
– Millenialsi są wychowywani w zupełnie innym duchu, niż poprzednie pokolenia. Wraz z falą najnowszej wiedzy psychologicznej o rozwoju i wychowaniu, rodzice dbają o otwartość komunikacji z dzieckiem. Biorą pod uwagę też jakość spędzanego z nim czasu. Ma to proste przełożenie na oczekiwania młodych w stosunku do pracodawców. mówi Piotr Nogal. Dla nich to naturalne, że ich zdanie się liczy. Od szefa oczekują, że ten będzie nie tylko liderem ale także mentorem i coachem. Praca w biurze to nie tylko miejsce, do którego przychodzą by zarobić. Praca to miejsce, w którym chcą się spełniać i grać w zespole.
Paulina Moryc, Head of Social Media zaznacza, że otwarta komunikacja i elastyczny czas pracy mają znaczący wpływ na atmosferę w biurze. Ta z kolei przekłada się mocną integrację zespołu.
– Ludzie faktycznie chcą pracować, mają fajne pomysły, wiedzą po co tutaj są i po co to robią. Mamy wspólne cele, a przede wszystkim tworzymy zespół. Ten silny duch zespołowy jest dla wszystkich mocnym spoiwem. – podkreśla Moryc. – Osobiście cenię otwartość komunikacyjną i fakt, że swobodnie możemy nie tylko rozmawiać problemach, ale przede wszystkim je rozwiązywać.
Udogodnienia dla pracowników w Bluecloud Interactive:
- 6-godzinny dzień pracy w biurze dla osób, odpowiadających za kreację kontentu
- możliwość pracy zdalnej dla wszystkich pracowników
- elastyczne godziny pracy
- lekcje angielskiego
- opieka medyczna
- karta multisport
- indywidualne programy rozwojowe
- strefa chillu z huśtawkami i pufami, pokój gier (z konsolą), ping pong, rzutki,
- regularne spotkania integracyjne,
- wyjazdy na sesje zdjęciowe, również zagraniczne,
- regularne szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne
- dogs-friendly biuro
Dane liczbowe z 36. najnowszej edycji badania Monitor Rynku Pracy:
- rotacja w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla ogółu respondentów: 19% respondentów w ciągu półrocza zmieniło pracodawcę
- poziom rotacji w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla pracowników branży reklama i media: 22%
- rotacja w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla ogółu respondentów w wieku 18-29 lat: 35%
- poziom rotacji w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla ogółu respondentów w wieku 30-39 lat: 15%
- średni poziom rotacji w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) dla ogółu respondentów: 22%
- średnia rotacja w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) dla ogółu respondentów 18-29 lat: 37%
- średni poziom rotacji w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) dla ogółu respondentów 30-39 lat: 20%
Jaka umowa? Dzieło czy uop?