Trudno powiedzieć, czy istnieje coś takiego, jak uniwersalny model rekrutacji. W końcu z firmami jest jak z ludźmi: każda choć trochę różni się od pozostałych i na co innego kładzie nacisk w pozyskiwaniu pracowników. Różne ma również metody dotarcia do kandydatów.
Mimo wszystko znajdzie się kilka wskazówek, które pomogą w każdej rekrutacji. Spróbujmy sformułować te najważniejsze.
Napisz ogłoszenie
Zdarzyło nam się kiedyś pisać o tym, jak ważne jest ogłoszenie rekrutacyjne i jakie powinno mieć cechy (więcej: tutaj). W skrócie: szczegółowo (ale bez przesady) opisz stanowisko. Pokaż również, jak mniej więcej wygląda kultura organizacyjna w firmie i zarysuj możliwe zarobki. Dobrze sformułowane ogłoszenie ograniczy napływ niedopasowanych CV.
Szybko odpowiadaj na zgłoszenia
Nikt nie lubi trwać w niepewności, kiedy właśnie wysłał pod wskazany adres swoje CV. To oznacza, że trzeba śledzić kanały, w których zamieściło się ogłoszenia i szybko odpowiadać na każde zgłoszenie. Takie działania nie tylko przyśpieszają proces rekrutacji, lecz także stanowią solidny składnik marki pracodawcy. Warto odpowiedzieć każdemu ale najlepsze zgłoszenia powinny mieć najwyższy priorytet.
Dbaj o wydajność procesu
Dla kandydata nie ma niczego gorszego niż wieloetapowa rekrutacja. Powolna i czasochłonna rekrutacja z większym prawdopodobieństwem zrazi kandydatów niż wyłoni tych najlepszych. Tacy kandydaci jako pierwsi pójdą do konkurencji. Jeśli zaś nie będą musieli co jakiś czas brać wolnego, żeby stawić się na kolejnym spotkaniu, zobaczą, że ceni się ich czas. Bo sprawny proces ułatwia życie i kandydatowi, i rekruterowi.
Employer Branding
Kto chciałby dla nas pracować? Dlaczego? Powodów jest sporo, ale jeśli zadbasz o swoją markę pracodawcy, pojawi się ich jeszcze więcej. Komunikowanie swojej marki potencjalnemu pracownikowi pozwala wybić się na tle konkurencji, a konkurencja w rekrutacji jest ostra. W czasach, w których raczej to pracownik wybiera sobie pracę, trzeba umieć mu się sprzedać.
Bądź dostępny
Spróbuj być elastyczny i dawać różne możliwości kontaktu kandydatom. Warto o to zadbać, bo najlepsi pracownicy często mają zapchane grafiki i czasem nie mogą pozwolić sobie na spotkanie we wskazanym terminie. Daj tym kandydatom, co do których masz najlepsze przeczucia, nieco wolności. Tym samym lepiej wykorzystasz także czas rekrutacji – mniej kandydatów będzie opuszczało umówione rozmowy.
Oferta nie do odrzucenia
Już kilka razy o tym wspominaliśmy – rynek pracownika jest niesłychanie konkurencyjny. Trzeba zadbać o to, żeby złożona oferta nie tylko była potencjalnie lepsza od konkurencyjnych, lecz także satysfakcjonowała kandydata. Warto wyjść mu naprzeciw, a nawet zaoferować nieco lepsze warunki niż te, które sam przedstawił. Pamiętaj jednak, że pieniądze to nie wszystko i dla kandydata liczy się także szereg innych czynników.
Sprawnie się komunikuj
Jeśli podczas rekrutacji stresujesz się jako rekruter, pomyśl, przez co przechodzi kandydat. Opóźnienia tylko pogarszają problem – dlatego gdy już wiesz, jaką dasz odpowiedź, nie zwlekaj! Im dłużej kandydat musi się stresować, tym większe prawdopodobieństwo, że zrezygnuje z przedstawionej oferty. Jeśli jasno i sprawnie będziesz komunikować swoje decyzje, oszczędzisz czas i pracownika, i swój.
Komunikacja to klucz do sukcesu. Dodaj do tego employer branding, dobre ogłoszenie i skłonność do dostosowania się do zaistniałych warunków, a otrzymasz sprawny proces rekrutacji. A z tego mogą płynąć jedynie korzyści!
Maciek Ostrowski – redaktor portalu HRstandard.pl. W HR interesuje go przede wszystkim człowiek, komunikacja wewnętrzna i employer branding. Z zaangażowaniem śledzi scenę wydarzeń i nowinek branżowych. Lubi, kiedy wszystko idzie sprawnie i przynosi efekty.