Rozpoczynający się rok akademicki, to doskonała okazja do zacieśnienia relacji pomiędzy światem biznesu i szkolnictwa wyższego. Dzięki spotkaniom praktyków ze studentami, troska o rynek pracy nabiera pragmatycznego wymiaru. Udział w takich wydarzeniach jest odpowiedzią na potrzeby młodych ludzi, którzy obok teorii, potrzebują też praktycznej wiedzy. Rozmowy i czerpanie z doświadczenia praktyków mogą być dla wielu studentów pierwszym krokiem do wejścia z sukcesem na rynek pracy. O roli spotkań biznesu ze środowiskiem akademickim i znaczeniu pojęć „news you can use” czy „call to action” opowiada Katarzyna Zadka, Specjalista ds. Żywienia Nestlé Polska S.A., koordynator II edycji ogólnopolskiego projektu studenckiego Nestlé Nutrition, Health & Wellness (NHW).
Zmieniająca się sytuacja społeczno-ekonomiczna, zmiany w prawie oraz rosnące wymagania pracodawców wymuszają zmianę podejścia do pracy zawodowej. Młodzi ludzie coraz wcześniej rozpoczynają zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych – tak, by już pod koniec studiów mieć jasno sprecyzowane cele swojej kariery. Są otwarci na wszelkie spotkania z praktykami – zarówno w postaci konferencji, prelekcji czy np. stażu – wszystko po to, by poznać jak zdobyta teoria sprawdza się w przedsiębiorstwie i jaka forma pracy jest dla nich najwłaściwsza. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, Nestlé już od 14 lat organizuje program „Letnia Praktyka z Nestlé”. Biorący w nim udział studenci i absolwenci uczelni wyższych. Udział w programie to najlepsza forma zdobywania doświadczenia zawodowego, która pomaga określić młodym ludziom ścieżkę rozwoju ich kariery – tłumaczy Katarzyna Grzegory, Specjalista ds. Rekrutacji Nestlé Polska S.A. Ponadto już drugi rok z rzędu Nestlé wraz ze środowiskami akademickimi w Polsce podjęło się zintegrowania sił biznesu i szkolnictwa wyższego na rzecz dostarczania praktycznej wiedzy osobom wkraczającym na rynek pracy – komentuje Katarzyna Zadka.
Opracowując formułę spotkań ze studentami, postawiliśmy sobie pytanie, jak możemy pomóc przyszłym specjalistom w przygotowaniu do podjęcia pracy. Wiedząc, że tylko 22% z nich pozytywnie ocenia system edukacji pod kątem przygotowania do procesu poszukiwania pracy, chcieliśmy dać im to, czego na co dzień może im brakować. Znajomość zasad, jakimi kierują się potencjalni przyszli pracodawcy, jest bez wątpienia atutem w ręku młodych kandydatów, poszukujących pracy. Studenci mają tego świadomość – prawie 93% uczestników tegorocznych prelekcji uznało, że taka inicjatywa przyczyniła się do zwiększenia ich wiedzy, w tym także poszerzenia informacji na temat działań firmy.
5 zasad skutecznej komunikacji ze studentami. Oto zasadnicze reguły, którymi warto się kierować podczas spotkań ze studentami:
News you can use – przekazuj studentom praktyczne informacje, które od razu będą mogli wykorzystać. Jako praktyk, który na bieżąco śledzi branżę, doradź im, które obszary na rynku pracy zyskują na znaczeniu! Podawaj konkretne przykłady i doświadczenia, dzięki którym Twoi słuchacze pogłębią swoją wiedzę nt. praktyk ich potencjalnych pracodawców.
Call to action – spotkania praktyków ze studentami powinny być punktem wyjścia do działania. Podpowiedz swoim słuchaczom co robić, by osiągnąć sukces. Podziel się swoją metodą pracy, zarekomenduj udział w wartościowych kursach, szkoleniach, warsztatach. Pokaż im wartość dodaną takich aktywności. Słowem: daj im bodziec do działania.
Dialog zwycięża z monologiem – minęły czasy, kiedy studenci byli tylko słuchaczami. Monolog zastąp więc dialogiem ze swoim odbiorcą, dzięki czemu stanie się on zaangażowanym partnerem.
Interaktywność – wzrokowiec, słuchowiec czy kinestetyk – formuła spotkań ze studentami zawsze powinna uwzględniać różne typy odbiorców. Zgodnie ze stożkiem doświadczenia Dale’a, dotyczącym sposobu przyswajania wiedzy, zapamiętujemy 90% tego, co sami robimy. Gwarancją sukcesu jest więc wejście w interakcję.
Inspiracje – podziel się niestandardowymi i kreatywnymi rozwiązaniami, z których sam skorzystałeś. Dzięki temu zainspirujesz swoich słuchaczy do działania i zmotywujesz do aktywności.
źródło: Nestlé