Coraz więcej kobiet zajmuje dziś w firmach stanowiska kierownicze i menedżerskie. Nie wynika to z poprawności politycznej, ale z rosnącego znaczenia kompetencji miękkich w zarządzaniu.
Wrocław, 5 marca 2013 r. – Globalne Centrum Biznesowe Hewlett-Packard zatrudnia w Polsce aż 60% kobiet na stanowiskach menedżerskich. Kobietą jest także prezes HP GBC – Agnieszka Orłowska. Hewlett-Packard stawia na kobiety również w swojej globalnej strukturze – prezesem i dyrektorem generalnym koncernu HP jest Meg Whitman. Kobiety w biznesie pełnią dziś coraz ważniejszą rolę, pewnym krokiem wkraczając do świata, który do niedawna był zarezerwowany głównie dla mężczyzn.
Liczba kobiet na stanowiskach zarządczych powoli rośnie, co potwierdza badanie przedstawione w raporcie PKPP Lewiatan pt. „Przedsiębiorcy na Dolnym Śląsku”1. Wynika z niego, że założycielką lub szefową co trzeciej firmy jest kobieta. Co więcej, Polki wyprzedzają w tym względzie inne Europejki. Badanie wykazało, że w 43 dolnośląskich spółkach giełdowych w zarządzie zasiada łącznie 20 kobiet, zaś w ich radach nadzorczych 30 pań. Jeśli chodzi o sektor usług dla biznesu, raport opracowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) potwierdza, że w centrach usług większość pracowników stanowią kobiety.
Zajmowanie stanowisk decyzyjnych przez kobiety jest dziś coraz bardziej widoczne, ponieważ częściej doceniane są nie tylko kompetencje merytoryczne w danej dziedzinie, ale również umiejętności miękkie, tak ważne w zarządzaniu. Zdolność doboru odpowiednich narzędzi do kierowania zespołem, właściwego sposobu komunikacji czy mechanizmów do rozwiązywania konfliktów to domena kobiet, która odgrywa obecnie równie ważną rolę jak wysokie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Szefowie firm coraz częściej zdają sobie również sprawę, że różnorodność personelu pod względem płci powoduje „efekt synergii”, który jest kluczem do sukcesu na konkurencyjnym rynku .
– Z mojego doświadczenia zawodowego wynika, że mieszane zespoły, składające się z kobiet i mężczyzn, są najbardziej efektywne. Kobiety wnoszą odmienne spojrzenie na wiele spraw, pozytywnie wpływają na kulturę organizacyjną firmy, a także mają bardziej rozwinięte umiejętności analityczne i komunikacyjne, co przekłada się na lepszą współpracę w zespole. Mężczyźni widzą wiele zagadnień bardziej globalnie i perspektywicznie. Dzięki temu męskie i kobiece predyspozycje i cechy charakteru na zasadzie uzupełniania się przynoszą firmie największe korzyści – przyznaje Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP.
Okazuje się, że istnieje zależność pomiędzy równowagą płci na wysokich stanowiskach w firmie a jej dobrymi wynikami finansowymi i ogólną kondycją. Co więcej, zatrudnianie kobiet na stanowiskach menedżerskich przekłada się na większe zaangażowanie firmy w działania z zakresu CSR. Te mechanizmy potwierdzają także badania przeprowadzone przez międzynarodową organizację Catalyst i naukowców Harvard University.
Globalne Centrum Biznesowe HP od początku swojego istnienia w Polsce realizuje strategię wspierania różnorodności, polegającą między innymi na wyrównywaniu szans kobiet i mężczyzn. Potwierdza to duży odsetek kobiet zatrudnionych na stanowiskach menedżerskich, a także polityka firmy ułatwiająca kobietom łączenie obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym.
– Doskonale zdajemy sobie sprawę, jak trudno jest kobietom łączyć swoją karierę zawodową z wychowywaniem dzieci i innymi obowiązkami rodzinnymi. Dlatego prowadzimy program HaPpy Parenting, w ramach którego oferujemy przyszłym i świeżo upieczonym mamom elastyczne godziny pracy, możliwość pracy z domu, a także sześć dodatkowo płatnych tygodni urlopu macierzyńskiego. Dzięki temu kobiety pracujące w HP GBC mogą rozwijać swoją karierę, realizując się jednocześnie jako matki i żony. Z tego samego programu mogą korzystać również ojcowie, jeśli zdecydują się na opiekę nad swoimi pociechami – mówi Agnieszka Orłowska.
W firmie zatrudniającej tak wiele kobiet naturalną rzeczą jest wspólne świętowanie Dnia Kobiet. Z tej okazji HP GBC od kilku lat przygotowuje swoim pracownicom miłe niespodzianki. W tym roku we wszystkich biurach HP GBC we Wrocławiu przez trzy kolejne dni będą dostępne specjalne atrakcje. Panie będą mogły skorzystać z porad ekspertów – stylistów, wizażystów, dietetyków i psychologa, którzy pokażą kobietom możliwości zadbania o swoje wnętrze oraz wygląd. W tym roku nie zabraknie także ciekawych zajęć dla młodych mam, a także elementów profilaktyki prozdrowotnej.
Dzień Kobiet jest okazją do dyskusji na temat roli kobiet w biznesie, która jest także podejmowana przez przedstawicieli Unii Europejskiej, którzy w ubiegłym roku rozpoczęli prace legislacyjne nad propozycją dotyczącą promocji kobiet w biznesie przez przyjmowanie ich do rad nadzorczych dużych firm.
Źródło: Hewlett-Packard