Kilka lat temu osób posiadających odpowiednie kwalifikacje do zarządzania moglibyśmy szukać ze świecą w ręku. Jednak całkowita ewaluacja, nie tylko naszego myślenia, ale także placówek odpowiedzialnych za „wypuszczanie” dobrych liderów w świat biznesu, przyczyniły się do podwyższenia standardów. Zatrudniając kompetentnego menedżera, poszukiwanie osób, które mogą pochwalić się jedynie wykształceniem z „zarządzania”, może okazać się błędem.
Dzisiejszy dobry menedżer to nie tylko osoba doskonale radząca sobie z tym aspektem swojej pracy, ale również specjalista branży, w której pracuje. Jednak wykorzystanie swojej rozległej wiedzy i wysokich umiejętności to nie wszystko. Czym jeszcze musi wyróżniać się dobry menedżer?
Kim jest menedżer?
Cechy dobrego menedżera można wyliczać w nieskończoność. Obok charyzmy, kreatywności i silnej wewnętrznej motywacji wymienić warto umiejętności analityczne, interpersonalne czy zdolność do pracy w warunkach stresowych. A to tak naprawdę tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ pod powierzchnią kryją się inne wymagania i kompetencje, bez których osoba zajmująca stanowisko menedżera będzie skazana na porażkę. Co więc jest najważniejsze w tej pracy? Przede wszystkim ciągłe samodoskonalenie. Uzmysłowienie sobie potrzeby rozwoju to klucz do sukcesu w zawodzie, od którego tak wiele zależy. Postawa i umiejętności menedżera są często realnymi elementami sukcesu firmy, i decydują nie tylko o zadowoleniu przełożonych, ale także o satysfakcji podwładnych.
Wydajność i efektywność zespołu to czynniki bezpośrednio zależne od pracy menedżera. Konieczność wykorzystywania w swojej pracy zasobów kapitałowych i pracowniczych wymaga nie tylko podejmowania uzasadnionych, i przemyślanych decyzji, ale i przewidywania oraz elastyczności w przystosowywaniu się do zmieniających się warunków rynkowych. Szczególnie w czasach kiedy słowo „kryzys” na stałe już zagościło w słownikach każdego przeciętnego obywatela. Jednak zdefiniowanie wachlarza cech przeciętnego bądź wzorcowego menedżera może okazać się zbyt trudne. Powstają różnorodne definicje nieskazitelnego menedżera, które niosą za sobą szeroki zakres kompetencji i obowiązków idealnego przywódcy. Warto więc przyjrzeć się, z jakim typem lidera możemy się spotkać w miejscu pracy.
Typy menedżerów
Utworzenie jednolitego i spójnego obrazu wzorcowego menedżera jest poniekąd niemożliwe. Typ menedżera, z jakim mamy do czynienia, zależy przede wszystkim od cech charakteru i strategii. Warto jednak zwrócić uwagę na to, kim jest nasz przełożony i jakie podejście do wykonywanej przez siebie pracy reprezentuje. Harold Leavitt, amerykański psycholog zarządzania, wyróżnił trzy typy menedżerów, które stanowią bazę do kolejnych podziałów. I tak, będąc pracownikiem szeregowym, możemy spotkać się z menedżerem pierwszego typu, którego najbardziej widocznymi cechami są charyzma i wizjonerstwo. To jeden z najbardziej błyskotliwych kierowników, z jakim możemy mieć do czynienia. Jego działania charakteryzuje nowatorskie podejście do zagadnienia, odbiegające od ogólnie przyjętych i stosowanych standardów. Poznamy go również po bezkompromisowej postawie, jaką niejednokrotnie przyjmuje.
Nasz kolejny przełożony może natomiast wyróżniać się analitycznym podejściem do realizowanych zadań. Bowiem dla menedżera drugiego typu najbardziej liczą się fakty i suche liczby, którym ufa, i w których widzi sukces swoich działań. Tego typu kierownika łatwo rozpoznamy po systematyczności i łatwości, z jaką udaje mu się kontrolować swój zespół. To człowiek konsekwentny, dobrze zorganizowany.
Jednak zawsze możemy też spotkać na swojej drodze menedżera trzeciego typu, który chociaż wykazuje się efektywnością w działaniu, to jednak brakuje mu wizjonerstwa i oryginalności. Taki przełożony będzie starał się podporządkować nas swojej woli, co jest jego sposobem na rozwiązanie skomplikowanych problemów i przezwyciężenie piętrzących się trudności.
Kwalifikacje to nie wszystko
Z różnorodnych typów charakterów i osobowości, które możemy spotkać na stanowiskach menedżerskich, wyłania się klarowny obraz tego, kim tak naprawdę powinien być wzorcowy przywódca, kierujący swój zespół w stronę rozwoju i doskonalenia. Inicjowanie zadań adekwatnych dla danego zespołu, niestety, nie wystarczy. Menedżer musi aktywnie włączyć się w proces realizowania wyznaczonych celów, przyjmując postawę patrona bądź opiekuna. To od niego zależy, w którą stronę pokieruje działania swoich podwładnych, a także jaki będzie efekt końcowy podejmowanych przez pracowników działań. Menedżer musi też starać się reprezentować swoje przedsiębiorstwo i niejednokrotnie wcielać się w rolę defensora broniącego interesów firmy. To także przede wszystkim odpowiedzialny przywódca, który wykazuje się inicjatywą i zrozumieniem dla postaw swoich pracowników.
Stanowisko menedżera to odpowiedzialność wiążąca się z delegowaniem zadań i uprawnień, a także powierzaniem możliwości podejmowania suwerennych decyzji przez indywidualnych pracowników, a tym samym późniejsze ich rozliczanie ze zrealizowanych celów. Dlatego też dobry menedżer zna i rozumie podstawy funkcjonowania swojego zespołu, jest świadomy kwalifikacji i umiejętności swoich pracowników, i co najważniejsze: efektywnie z nich korzysta, wspierając samorozwój i samorealizację każdego z członków zespołu. To także przede wszystkim od niego będzie zależał klimat psychospołeczny, charakterystyczny dla danego miejsca. Każda aktywność menedżera musi być ukierunkowana na płynne i ewolucyjne działania zespołu, w którym każdy pracownik jest na wagę złota. Stąd już krótka droga do osiągnięcia sukcesu na stanowisku doskonałego przywódcy.
Być menedżerem – z pewnością brzmi dumnie. Jednak, by piastować to odpowiedzialne i wymagające stanowisko, sami musimy przejść proces rozwoju osobistego, który tak naprawdę powinien trwać całe życie. Inwestując czas w doskonalenie własnych umiejętności i kwalifikacji, niezbędnych do bycia efektywnym liderem, znajdziemy się na najlepszej drodze do osiągnięcia sukcesu.
Autor: Magdalena Miszczak-Król, Treco