Umiejętności zarządzania ludźmi, asertywność i kreatywność – to najczęściej cenione cechy dobrego managera. To, jaki powinien być idealny szef, zależy od stanowiska. Innych kompetencji oczekują współpracownicy, innych zarząd firmy.
Umiejętność negocjacji
Przełożony, który nie potrafi skutecznie negocjować, nawet jeśli ma stanowisko nie wymagające wielu kontaktów z klientem, zarządza zespołem. Brak tego typu umiejętności może prowadzić do problemów z budowaniem zespołu, a także z odpowiednim delegowaniem zadań – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.
Asertywność
Ta cecha jest niezbędna na każdym szczeblu kariery, ale w przypadku managera ma szczególne znaczenie. Asertywny przełożony potrafi rozmawiać z trudnymi klientami, nie obarczając tym pracowników.
Umiejętność słuchania innych
Doświadczeni managerowie czasem zapominają o tym, że nie są omnibusami i że czasem warto jest posłuchać podwładnych, nawet tych z krótszym stażem. Siła zespołu tkwi w jego różnorodności i w szerokiej wiedzy, którą pracownicy powinni się ze sobą dzielić.
Opanowanie w sytuacjach kryzysowych
Stres to codzienność dla każdego managera. Dlatego opanowanie i umiejętność zmotywowania zespołu do działania w tak trudnych warunkach są niezbędne.
Umiejętność konstruktywnej krytyki
Niektórzy szefowie mają problem ze wskazaniem błędów i przekazaniem pracownikom swoich sugestii i uwag w sposób motywujący ich do dalszej pracy. Dlatego umiejętność konstruktywnej krytyki jest bardzo ważna, niezależnie od wielkości zespołu podległego managerowi.
Źródło: Monster Polska