Artykuł* opisuje analizę wyników testów badających tzw. myślenie dywergencyjne, związane z kreatywnością i umiejętnością rozwiązywania problemów otwartych. Autorzy wzięli pod uwagę wyniki 12 różnych testów, którymi zbadano 1328 uczniów różnych szkół niemieckich.
Testy te często stosuje się w selekcji do diagnozowania kreatywności kandydatów i ich zdolności twórczego rozwiązywania problemów. W artykule poddano analizie 3-czynnikowy model dywergencyjnego myślenia, obejmujący czynniki: werbalny, figuralny i liczbowy.
Model ten uzyskał w omawianych badaniach empiryczne potwierdzenie. Oznacza to, że dla pełnej oceny kreatywności jako uzdolnienia psychologicznego, konieczne jest zbadanie wszystkich trzech czynników. Tymczasem najczęściej używane przez praktyków testy mają postać werbalną.
Przykładem mogą być popularne testy, w których każe się badanym podawać możliwe konsekwencje fonetycznych zdarzeń, wymyślać nowe wykorzystanie dla znanych przedmiotów lub tworzyć nowe słowa w oparciu o podane sylaby.
Ważny wniosek dla praktyków brzmi więc: nie oceniaj czyjejś kreatywności wyłącznie na poziomie testów werbalnych – wykorzystaj również testy liczbowe.
* Jörg-Tobias Kuhn, Heinz Holling Measurement Invariance of Divergent Thinking Across. Gender, Age, and School Forms
Źródło: Pracorama.pl