Młode matki to jedna z grup najmocniej zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy. Jak zadbać o to, by po urlopie wychowawczym bez problemów wrócić do swojej poprzedniej pracy radzą eksperci serwisu pracy Praca.pl
Według danych GUS 35,7 % kobiet nie może znaleźć pracy ponad rok. Osoby te lokują się w grupie długotrwale bezrobotnych. Prawie co trzecia bezrobotna kobieta (32,9%) jest w wieku 25-34 lat. Wiele z nich to matki. Nie wszystkie były bezrobotne przed zajściem w ciążę. Część miała pracę, którą w dość szybkim czasie po powrocie z urlopu macierzyńskiego bądź wychowawczego straciła. Często powodem takiego stanu rzeczy nie jest „zły pracodawca” lecz zachowanie pracownicy w czasie ciąży i urlopów wychowawczych. Jak zadbać o swoje relacje z przełożonym, kolegami i firmą, by po urodzeniu dziecka nie mieć najmniejszych trudności z powrotem na swoje stanowisko pracy?
Bycie fair w czasie ciąży
Praca nad tym, by po porodzie i urlopie macierzyńskim bądź wychowawczym wrócić do firmy zaczyna się już w czasie ciąży. Praktycznie od samego początku, kiedy to przyszła mama dowiaduje się o tym, że będzie miała dziecko. Nie bez znaczenia w kontekście późniejszego powrotu do pracy pozostaje to, czy będzie pracować na tyle na ile rzeczywiście będzie w stanie do czasu porodu, czy przygotuje firmę i osobę, która będzie ją zastępować, czy od razu „ucieknie” na zwolnienie lekarskie
Jak wynika z danych ZUS, w Polsce udziela się coraz więcej zwolnień chorobowych kobietom w ciąży. W 2010 roku, aż 18,9% absencji chorobowych było związanych z ciążą i połogiem. Pod względem ilości zwolnień chorobowych w czasie ciąży dzierżymy w Europie palmę pierwszeństwa. Większość pracodawców, jak tylko dowiaduje się o ciąży pracowniczki, zaczyna zastanawiać się, kiedy ją straci.
Zdrowe i uczciwe podejście do pracy w czasie ciąży jest najważniejszym elementem budowania możliwości powrotu do firmy po porodzie i urlopie macierzyńskim. Nie chodzi oczywiście o to, by pod żadnym pozorem nie korzystać ze zwolnień chorobowych. Zdrowie mamy i maluszka jest najważniejsze. Jeśli jednak kobieta czuje się dobrze, to pójście na zwolnienie lekarskie tylko jej zaszkodzi.
Kobiety powinny pamiętać, że nadużywając zwolnień i zachowując się nie fair wobec pracodawcy, krzywdzą swoje koleżanki z pracy. Jeśli pracodawca dwa, trzy razy zawiedzie się na podejściu pracownika do pracy i firmy, to przy czwartej ciąży, będzie nieufny niejako z automatu i trudno mu się dziwić. W efekcie poszkodowana będzie zaangażowana pracownica, która będzie musiała udowodnić, że tym razem jest inaczej i że jej ciąża nie musi być dla firmy dramatem. – wyjaśnia prezes serwisu pracy Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.
Warto pamiętać też o tym, że wielu zawodach nowe technologie pozwalają na to, by efektywnie pracować nawet pomimo dolegliwości ciążowych. Kobieta w ciąży, która nie może przez kilka godzin dziennie pracować w trybie stałym przy komputerze, może być w stanie pracować zdalnie przy zachowaniu większej ilości przerw. Może zatem, po uzgodnieniu zakresu zadań z pracodawcą, pracować z domu w bardziej wygodnej pozycji i z taką ilością przerw, jakiej potrzebuje.
Przygotowanie firmy do urlopu macierzyńskiego
„Idę na L4, a w firmie niech się dzieje, co chce”- takie podejście przyszłej mamy do pracy na pewno nie zaowocuje tym, że po urlopie macierzyńskim zostanie powitana z otwartymi ramionami. Często zdarza się, że pracownica znika z firmy bez zadbania o podstawowe przekazanie obowiązków. Zostawia bałagan w plikach i dokumentach, nie przekazuje danych na temat trwających projektów, nie informuje klientów o zmianie osoby, która ich będzie obsługiwać – w efekcie mamy chaos, a pracownik przejmujący obowiązki pracownicy nie wie, od czego zacząć pracę. – tłumaczy ekspert rynku pracy Michał Filipkiewicz.
Jak przygotować firmę na swój poród i urlop? Przede wszystkim ustalić z kierownikiem przekazanie obowiązków. Pozamykać prowadzone projekty i wprowadzić w te trwające osoby, które będą kontynuować pracę. Zrobić na tyle duży porządek w dokumentach, by pozostające w firmie osoby, nie miały problemów ze znalezieniem potrzebnych informacji. Zapewnić wszystkich o chęci i gotowości do tego, by służyć firmie pomocą i wiedzą – nawet jeśli miałoby to być jedynie telefoniczne wsparcie.
c.d.n.
Źródło: Praca.pl