W niepewnych czasach kryzysu przedsiębiorcy niechętnie podwyższają pracownikom pensje. W ramach motywacji proponują im pozapłacowe benefity – od kart podarunkowych po ubezpieczenia.
Przedsiębiorcy są ostrożniejsi, zwracają baczną uwagę na wszystkie, nawet najmniejsze wydatki. Nie są skłonni podnosić pensji, choć wiedzą, że niskie morale zatrudnionych to kłopoty dla biznesu. Zamiast podwyżek wolą proponować zmienne części wynagrodzeń (premie, nagrody, dodatki) lub oferować benefity, które są dziś szczególnie popularne. – Dodatkowe bonusy to bardzo dobry sposób dodatkowej motywacji pracowników – wzmacniają w oczach zatrudnionych pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy, podnoszą poziom zadowolenia z pracy w danej organizacji. Mogą służyć też integracji zespołu i przez to wzmacniać identyfikację pracowników z firmą – mówi dr Beata Krawczyk Bryłka, psycholog biznesu z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Zdrowie ważne dla wszystkich
Pozapłacowych sposobów na motywowanie do pracy jest wiele. Jedną z kategorii takich benefitów jest dodatkowa ochrona ubezpieczeniowa. Właściciele firm coraz częściej zapewniają swoim pracownikom m.in. polisę od następstw nieszczęśliwych wypadków czy polisę zdrowotną i życiową. – Przedsiębiorcy z Trójmiasta najczęściej wybierają warianty ochrony medycznej. Wykupując taką polisę za 60-100 zł miesięcznie, pracodawca oferuje pracownikowi jedno z najbardziej pożądanych świadczeń. Oszczędza jego czas i gwarantuje komfort leczenia, ale też zmniejsza absencję i zwiększa efektywność pracy – mówi Dorota Bartkowska, Z-ca Dyrektora Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Compensa TU SA. Vienna Insurance Group. Tego typu pakiety gwarantują przede wszystkim szybki i komfortowy dostęp do podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej, w skład której wchodzą konsultacje lekarskie, badania diagnostyczne i zabiegi ambulatoryjne. Dla kadry menedżerskiej pakiety podstawowe są często rozszerzane o wizyty domowe, rehabilitację i opiekę stomatologiczną. Istnieje także możliwość objęcia ubezpieczeniem świadczeń z zakresu medycyny pracy, które to pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom. Grupowa forma ubezpieczenia pracowników zapewnia kompleksową ochronę zatrudnionych, a jednocześnie pozwala oszczędzić na składkach. – Wykupienie dla pracownika ubezpieczenia zdrowotnego, może być dla niego bardziej wymierne i wartościowe niż podwyżka w tej samej kwocie. Szczególnie nabiera to znaczenia, w sytuacji utrudnionego dostępu do lekarzy specjalistów – dodaje Dorota Bartkowska.
A po pracy…
Osobną kategorię stanowią rożnego rodzaju programy rabatowe. Coraz większym powodzeniem cieszy się tzw. karta Multi Sport, dzięki której w ramach niewielkiego miesięcznego abonamentu pracownicy ze wszystkich regionów kraju mogą korzystać z lokalnych siłowni, basenów czy szkół tańca. – To dla mnie spora oszczędność, bo karnet na siłownie czy basen i tak bym kupił. Pieniądze z ewentualnej podwyżki pewnie przeznaczyłbym na ten cel, ale zakup we własnym zakresie kosztuje więcej – zauważa Marcin Budnik, pracownik Call Center. Przedsiębiorcy sięgają również po karty przedpłacone Sodexo (prepaid cards), zasilając wybraną przez siebie kwotą i wręczając pracownikom w formie upominku, który można spieniężyć salonach Empik czy sklepach Media Markt. Pracownicy otrzymują także kupony podarunkowe (najczęściej 50-100 zł), które zapewniają zniżki m.in. do restauracji lub hipermarketów Auchan czy Carrefour.
Nie zapominaj, że to dodatek
Benefity związane z dostępem do rekreacji czy opieki zdrowotnej służyć mogą poprawie kondycji fizycznej pracownika, co również ma wpływ na jego wydajność w pracy. Są jednak dwa ważne warunki: po pierwsze bonusy te muszą być uzupełnieniem wynagrodzenia, z którego pracownik jest co najmniej umiarkowanie zadowolony oraz muszą być dopasowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionych. – Żadna dodatkowa atrakcja czy ubezpieczenie nie zastąpi wynagrodzenia, które powinno pozwolić zaspokajać codzienne potrzeby – dodaje dr Beata Krawczyk Bryłka.
Na co zwracać uwagę kupując pracownikom ubezpieczenie?
- zakres ochrony – podstawowe i specjalistyczne konsultacje lekarskie, badania diagnostyczne, ambulatoryjne zabiegi lekarskie, ambulatoryjne zabiegi pielęgniarskie, szczepienia profilaktyczne, rehabilitacja ambulatoryjna, opieka stomatologiczna, wizyty domowe, medycyna pracy;
- serwis – dostęp do dobrych, prywatnych placówek medycznych, możliwość uzyskania wizyty u lekarza internisty/pediatry tego samego lub następnego dnia, w przypadku innych lekarzy czas nie dłuższy niż 3-5 dni, swoboda w dostępie do placówek, sprawna infolinia, która zorganizuje wizytę, możliwość umówienia się bezpośrednio w placówce medycznej;
- refundacja – możliwość leczenia się u swoich dotychczasowych lekarzy w ramach ubezpieczenia, pozwala na otrzymanie przez pracownika zwrotu kosztów za wizytę w placówce, która nie ma podpisanej umowy z ubezpieczycielem;
- dodatki – możliwość wykupienia opieki medycznej dla członków rodziny pracownika;
Powyższy opis dotyczy wyłącznie abonamentu lub ubezpieczenia medycznego, które mogą być benefitem. Benefitem mogą być też inne rodzaje ubezpieczeń – poczynając od zwykłego ubezpieczenia na życie, po skomplikowane mechanizmy ubezpieczeniowo – inwestycyjne, czy fundusze inwestycyjne – emerytalne. I z tych będą bardzo chętnie korzystali szczególnie lepiej uposażeni pracownicy.
Autor wspomina, ze benefity „muszą być dopasowane do indywidualnych potrzeb zatrudnionych”. To w skali firmy liczącej ponad kilkanaście osób jest niemal niemożliwe do osiągnięcia. Podstawowym warunkiem sukcesu w tym zakresie, żeby osiągnąć efekt zadowolenia pracownika, a nawet efekt motywacyjny, jest stworzenie możliwości wyboru i jasne zasady. Wtedy jeden pracownik może wybrać bilety do kina, a drugi karnet na siłownię – zgodnie ze swoimi upodobaniami i potrzebami.