Na stronie PwC opublikowano wyniki 14-tego corocznego ogólnoświatowego badania CEO. Badaniem objętych było 1 201 prezesów / CEOs
Raport dotyczy głównie innowacji i mitów, na ich temat. Jednym z obszarów, które pojawiły się przy okazji tego badania, jest zarządzanie talentami. Uzdolnieni, zaangażowani pracownicy są niezbędni w organizacjach gdzie potrzeba innowacyjności jest duża.
Organizacja postrzegana jako ta, która kładzie nacisk na innowacje przyciąga „talenty”. Ale…
„ale” polega na tym, że przyciągnięcie pracowników to jedno a utrzymanie to druga kwestia.
Jedno z pytań przeprowadzonej ankiety brzmiało:
Zakładając, że talenty będą potrzebne do osiągnania sukcesów w biznesie w ciągu najbliższych 3 latach, co będzie wyzwaniem, z którym spodziewasz się zmierzyć?
66% – ograniczona podaż pracowników w właściwymi umiejętnościami
54% – rekrutacja / integracja generacji Y
52% – podkupowanie pracujących wartościowych pracowników przez konkurencję
50% – stworzenie atrakcyjnych ścieżek kariery
45% – trudność w rozlokowaniu talentów w różnych miejscach globu
44% – brak elastyczności / kreatywności wśród talentów “technicznych”
40% – przewidywanie zapotrzebowania na talenty na nowych rynkach
39% – kluczowi pracownicy zmienią pracę z przyczyn osobistych
35% – odejścia na emeryturę
Według mnie, powyższe statystyki wskazują, że działy Zarządzania Zasobami Ludzkimi mają jasno wyznaczone zadania na najbliższe 3 lata. 🙂
Employer-branding zyska jeszcze na znaczeniu. Nacisk na utrzymanie już pracujących wartościowych pracowników będzie musiał iść w parze z naciskiem na pozyskiwanie nowych pracowników, studentów.
Działy HR stają się, chcąc czy niechcąc, istotnych ogniwem tworzącym sukces rynkowy organizacji. Jeśli działy HR swoimi działaniami przyczynią się do odpływu talentów z firmy tym samym przyczynią się obniżenia wyników finansowych.
W działaniach HR powinno znaleźć się miejsce dla CSR- owych praktyk, czyli dbanie o transparentność, work-life balance, zaangażowanie poprzez wolontariat. To, według mnie niezbędne praktyki, do których należy dołączyć pozostałe aktywności, a całość zamknąć w zaplanowany employer – branding.