AngażowanieKomunikacjaStrategiaWiedza

Społeczność alumnów sposobem na przyciągnięcie ekspertów

Utrzymywanie kontaktu z byłymi pracownikami przynosi firmie wiele korzyści – są jej naturalnymi ambasadorami, a nawet potrafią po latach wrócić do poprzedniego pracodawcy. Klub alumnów to idea warta rozważenia przez organizacje, dla których centralną wartością są ludzie. 7N, międzynarodowa firma IT, od półtora roku prężnie rozwija swoją społeczność konsultantów, z którymi współpracowała w poprzednich latach.

 

Employer branding (EB), czyli działania mające na celu budowanie wizerunku danego przedsiębiorstwa jako pracodawcy z wyboru, obejmuje szereg działań i aktywności. Jednym z coraz bardziej popularnych elementów EB jest budowanie klubu alumnów, czyli społeczności osób, które zdecydowały kontynuować swoją karierę u innego pracodawcy.

 

– Nastawienie wobec osób, które zdecydowały się zmienić miejsce zatrudnienia, od lat ewoluuje. Odejście z pracy nie jest już traktowane jako brak lojalności, lecz kolejny krok w karierze czy rozwoju zawodowym danej osoby. Z perspektywy pracodawcy lepiej jest utrzymywać dobre relacje niż dystans, tym bardziej, że firmy są gotowe ponownie zatrudniać sprawdzone już osoby – mówi Olga Żółkiewicz, Employer Branding Manager w 7N.

 

Cele i sens programu dla alumnów

 

Program dla alumnów, jak każdy projekt, potrzebuje określenia celów. Mogą to być powroty specjalistów, którzy byli wcześniej związani ze spółką, budowanie sieci ambasadorów czy pozyskiwanie rekomendacji – zarówno biznesowych dla nowych partnerstw, jak i rekrutacyjnych, żeby pokazać firmę jako dobre miejsce do pracy.

 

Powtórne zatrudnienie przynosi organizacji szereg korzyści. W zależności od długości przerwy w karierze w danym miejscu, ponowny onboarding może być dużo krótszy i tańszy. Byli koledzy z zespołu szybko wdrażają się w obowiązki. Doskonale znają też plusy i minusy pracy w konkretnym przedsiębiorstwie. Podejmując decyzję o powrocie, zdają sobie sprawę, czego się będzie od nich wymagać, czego mogą oczekiwać w zamian i jak będą się układać relacje z innymi. Akceptują ewentualne niedociągnięcia, mając porównanie po zderzeniu z rynkiem.

 

– W świecie idealnym dla osoby odchodzącej nowa praca to spełnienie marzeń i wybór trafiony w stu procentach. Jak wiemy, często z deszczu trafić można pod przysłowiową rynnę. Pracownik, który myśli, że były szef już o nim zapomniał, a koledzy są obrażeni z powodu odejścia, nie zdecyduje się na próbę powrotu, nawet jakby uznał, że odchodząc, popełnił błąd. A przecież osoby wracające są bardzo cenne! To jedna z głównych intencji założenia klubu 7N Alumni – mówi Olga Żółkiewicz.

 

Dobrze przygotowany program

 

Podstawą sukcesu działania programu alumnów w 7N była przemyślana pięcioetapowa strategia. W pierwszym kroku sprawdzono, jak wyglądają oczekiwania byłych konsultantów wobec firmy oraz przeanalizowano dostępne rynkowe badania i wywiady. Następny etap to określenie narzędzi i zasobów, czyli wypracowanie sposobu prowadzenia programu i wartości, jakie klub ma promować. Trzeci etap to przygotowanie regulaminów programu i systemu poleceń. W kolejnym kroku opracowano identyfikację wizualną, plan komunikacji i wideo promujące, oraz zaplanowano imprezy inaugurujące.

 

Finalnym etapem było wdrożenie w życie planu komunikacji programu, aby zachęcić do dołączenia do klubu 7N Alumni jak największą liczbę byłych konsultantów. Inauguracja obejmowała organizację trzech eventów – stacjonarnie w Warszawie i w Gdańsku oraz online.

Klub alumnów w praktyce

 

– Najważniejsze to określić, z czego docelowo składać się będzie program, i na co liczyć mogą jego uczestnicy. Chcieliśmy, aby oferta była możliwie jak najbardziej atrakcyjna dla członków klubu, ale też pozwoliła nam osiągnąć założone cele. Analiza umożliwiła zidentyfikowanie trzech obszarów, z jakich aktualnie składa się program, czyli: komunikację, benefity i dedykowane programy – podkreśla Olga Żółkiewicz.

 

Alumni 7N są na bieżąco informowani o tym, co dzieje się w firmie w kwartalnym newsletterze, wiadomościach związanych z organizacją konkretnych wydarzeń oraz podczas spotkań na corocznej imprezie. Mają możliwość udziału w szkoleniach wewnętrznych 7N, realizowanych przez najbardziej doświadczonych konsultantów, korzystania ze specjalnych zniżek lub bezpłatnego udziału w konferencjach, których 7N jest partnerem.

 

Przygotowane dla alumnów programy obejmują także „boomerang”, czyli tzw. skróconą ponowną rekrutację do 7N, oraz korzystanie z systemu poleceń, czyli otrzymywanie benefitów za polecenia znajomym pracy w 7N i polecenia 7N jako dostawcy usług.

 

– Niebawem minie półtora roku działania programu. W tym czasie do grona Alumnów 7N dołączyło ponad 260 byłych konsultantów, z którymi jesteśmy w stałym kontakcie. Na bieżąco dzielimy się z nimi istotnymi informacjami: od wyjątkowych ofert pracy, przez możliwości udziału w szkoleniach, po zaproszenia do kina na premierę popularnego filmu. Od początku trwania programu Alumni 7N chętnie korzystali ze szkoleń wewnętrznych, brali udział w specjalnych konkursach, webinarach i popularnych konferencjach technicznych. Eventy oraz bieżąca komunikacja przyniosły odświeżenie relacji. Całość przełożyła się również na powroty do 7N – 10 proc. wszystkich powrotów do naszej firmy to właśnie członkowie klubu alumnów. Najbardziej jednak cieszy nas, że stworzyliśmy prawdziwie zaangażowaną społeczność – podsumowuje dotychczasowe sukcesy programu Olga Żółkiewicz.

 

O 7N: Wywodząca się z Danii międzynarodowa firma 7N zajmuje się kontraktowaniem, konsultingiem IT oraz budową i obsługą centrów kompetencyjnych. 7N to ponad 1500 wysokiej klasy specjalistów IT z zakresu rozwoju oprogramowania, analizy biznesowej, architektury systemowej, automatyzacji procesów, zarządzania projektami oraz zarządzania jakością IT w 9 krajach. W Polsce działa od 2005 r., gdzie współpracuje z ponad 950 osobami.

Tagi:

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0