- 77% ankietowanych rekruterów i pracowników HR przeznało, że nie wie na jakiej zasadzie działają internetowe wyszukiwarki ofert pracy
- Ponad 60% rekruterów i pracowników HR nie wie, jak przygotować ogłoszenie o pracę, aby było bardziej skuteczne po umieszczeniu na tablicy i internetowej wyszukiwarce ofert
- Ale aż 50% ankietowanych zadeklarowało, że korzysta z tych serwisów przy publikowaniu ofert pracy.
Czy rekruterzy i pracodawnicy HR rzeczywiście potafią obecnie wykorzystać możliwości tych serwisów przy szukaniu kandydatów?
Artykuł został przygotowany na podstawie wyników internetowej ankiety przeprowadzonej przez firmę Adzuna w lutym 2020r na grupie anonimowych rekruterów i pracowników działów HR biorących udział w warsztatach internetowych (webinarium zorganizowanym przez ATS Elevato) omawiających działanie internetowych wyszukiwarek pracy i elementy ogłoszenia o pracę, które w znacznym stopniu wpływają na jego skuteczność, po publikacji na tych serwisach.
Gdzie kandydaci szukają obecnie pracy?
Szukanie pracy, jak wiele innych dziedzin naszego życia. przeniosło się do Internetu. Kandydaci mogą obecnie korzystać z wielu stron, serwisów czy portali branżowych, aby trafić na interesujące ich ogłoszenie o pracę. Dużą popularnością cieszą się tablice ogłoszeń i coraz liczniejsze wyszukiwarki ofert pracy. Kandydaci wpisują interesujące ich stanowisko i oczekują w odpowiedzi gotowej listy wyników, czyli listy interesujących ich i spełniających ich kryteria ofert.
Czy pracownicy działów HR nadążają za tymi trendami? Czy wiedzą, jak dotrzeć do osób szukających pracy przez Internet? Czy przygotowane przez nich ogłoszenia mają szansę zainteresować kandydata na internetowej tablicy ogłoszeń?
Ankieta
Wyszukiwarka ofert pracy Adzuna wspólnie z serwisem ATS Elevato przeprowadziła anonimową ankietę wśród rekruterów i pracowników działów HR biorących udział w ich webinarium. Miała ona na celu sprawdzenie ich wiedzy na temat zasad działania internetowych wyszukiwarek ogłoszeń o pracę. Sprawdzić, czy osoby odpowiedzialne za przygotowanie ogłoszeń o pracę wiedzą, jak to zrobić, aby wykorzystać w pełni możliwości jakie dają wyszukiwarki i tablice w celu dotarcia z danym ogłoszeniem do kandydata.
Wyniki Ankiety
Zdecydowana większość ankietowanych rekruterów i pracowników działów HR niestety nie wiedziała, jak dokładnie działają tablice i wyszukiwarki ofert pracy, nawet jeśli wykorzystywała je do publikowania informacji o wakatach.
Okazało się, że aż 77% ankietowanych rekruterów i pracowników HR nie wie na jakiej zasadzie działają wyszukiwarki ofert. A co za tym idzie, nie wie, jak skorzystać z takiego narzędzia, aby przyspieszyć proces rekrutacji i dotrzeć do większej ilości kandydatów przez Internet.
Ponad 60% rekruterów i pracowników działów rekrutacji nie wie, jak przygotować ogłoszenie o pracę, pod kątem jego publikacji na tablicy czy wyszukiwarce ofert. Nie wiedzą bowiem jakie elementy ogłoszenia są istotne z punktu widzenia wyświetlania się ofert pracy w wynikach wyszukiwania na tych serwisach. Nie wiedzą też, że odpowiednio użyte słownictwo (słowa kluczowe opisujące stanowisko) i dodatkowe informacje na temat wakatu mogą zwielokrotnić efektywność i skuteczność ogłoszenia w sieci i pomóc im w rekrutacji.
Ponad 25% ankietowanych nie podaje w ogłoszeniu tak kluczowej informacji jaką jest lokalizacja, czyli miejsce pracy. A prawie 65% ogłoszeniodawców nie podaje też informacji o zarobkach, a jest to informacja, która aż dwukrotnie zwiększa zainteresowanie kandydatów danym ogłoszeniem.
Z drugiej strony aż 50% ankietowanych publikuje swoje ogłoszenia na tablicach ogłoszeń lub internetowych wyszukiwarkach.
Biorąc pod uwagę wyniki ankiety Adzuna, nasuwa się pytanie:
Czy ze względu na brak tej wiedzy rekruterzy i pracownicy działów HR wykorzystują w pełni możliwości tych serwisów?
Czym są internetowy wyszukiwarki ofert pracy
Internetowe wyszukiwarki ofert, zwane czasami agregatorami ofert o pracę (m in. Adzuna) to serwisy, które nie tylko umożliwiają publikowanie ofert o pracę na swoich łamach, ale także same zbierają, indeksują i udostępniają w jednym miejscu oferty o pracę z setek innych stron internetowych, w tym także tablic z ogłoszeniami.
Zbierają ogłoszenia o pracę w jednym miejscu, sortują i udostępniają kandydatom w postaci wygodnej wyszukiwarki, która ułatwia im dotarcie do interesujących ofert czy pracodawców bez potrzeby samodzielnego przeszukiwania pojedynczych serwisów czy stron karier poszczególnych pracodawców.
Dla osób i firm rekrutujących są dodatkowym źródłem tzw. ruchu, czyli kandydatów zainteresowanych daną pracą. Stanowią skuteczne narzędzie wspomagające rekrutację i ilość pozyskiwanych w odpowiedzi na ogłoszenie CV.
Źródło: Adzuna https://www.adzuna.pl/