Aż 48 proc. firm w Polsce szuka pracowników poprzez ogłoszenia publikowane na portalach pracy – wynika z raportu przygotowanego przez agencję rekrutacyjną Trenkwalder Polska. Drugim najpopularniejszym sposobem dotarcia do kandydatów, z którego korzysta 17 proc. przedsiębiorstw, jest zlecenie rekrutacji wyspecjalizowanym agencjom doradztwa personalnego. W dużych firmach istotną rolę odgrywają także płatne programy poleceń pracowniczych, zaś małe firmy częściej niż inne korzystają z własnych baz kandydatów.
Według GUS od kilku miesięcy bezrobocie w Polsce utrzymuje się na poziomie 5,2%[1], najniższym od 30 lat. Jednocześnie gospodarka wciąż rośnie, a pracodawcy poszukują rąk do pracy. Jak wynika z badania Trenkwalder Polska[2], aż 68 proc. firm planuje rekrutacje do końca 2019 roku.
Portale pracy na topie, za nimi agencje zatrudnienia
W swoim badaniu Trenkwalder zapytał polskich pracodawców m.in. o to, jakie sposoby pozyskiwania kandydatów były dla nich najbardziej efektywne w ubiegłym roku. Odpowiedzi wskazują, że obecnie najczęściej wybieranym źródłem poszukiwania pracowników są wyspecjalizowane portale pracy – korzysta z nich 58 proc. dużych, 37 proc. średnich i 36 proc. małych firm. Ma to swoje potwierdzenie w ilości ogłoszeń publikowanych co miesiąc na portalach pracy.
– Na Pracuj.pl publikujemy miesięcznie ponad 48 tysięcy ogłoszeń. W ciągu miesiąca na nasz portal zagląda ponad 3 mln kandydatów poszukujących nowego zatrudnienia. – mówi Agnieszka Dobosz, Koordynator ds. Komunikacji z Użytkownikami Pracuj.pl.
Polscy pracodawcy coraz chętniej korzystają także z usług wyspecjalizowanych agencji doradztwa personalnego. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Trenkwalder Polska, rekrutację firmom zewnętrznym zleca już 14 proc. dużych, 21 proc. średnich oraz 15 proc. małych firm w kraju.
Rekomendacje w cenie
Od kilku lat, zyskującym na popularności sposobem dotarcia do kandydatów stają się rekomendacje pracowników. Z raportu Trenkwalder wynika, że korzysta z nich 17 proc. dużych, 19 proc. średnich i 10 proc. małych firm w Polsce. Na tyle już się sprawdziły, że w wielu firmach funkcjonują w postaci ustrukturyzwanych, płatnych programów poleceń. Dla firm to przede wszystkim większa szansa na pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, mniejsze koszty i ryzyko związane chociażby z ich niedopasowaniem do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
– Rekomendacje na dobre przyjęły się w wielu firmach, jako ważne źródło pozyskiwania kadr. Wiadomo, że dotychczasowi pracownicy nie polecą do swojej firmy osób mało wiarygodnych, z którymi sami nie chcieliby sami pracować lub nie mają pewności, co do ich kompetencji. Jakby nie patrzeć, to oni firmują swoim nazwiskiem kandydatów. Dlatego coraz więcej firm wdraża programy płatnych rekomendacji. – podkreśla Magdalena Majewska, Dyrektor Regionu w Trenkwalder
Płatne programy poleceń pracowniczych najczęściej wdrażane są w dużych i średnich firmach (odpowiednio 15 i 9 proc. wskazań). Z kolei małe firmy częściej stawiają na tworzenie własnych baz kandydatów.
Media społecznościowe – milionowe bazy kandydatów
Jak wynika z badania Trenkwalder Polska, zaledwie 3 proc. ankietowanych wskazało media społecznościowe jako najbardziej efektywny sposób pozyskania kandydatów. Jednak media społecznościowe to źródło, którego znaczenie w rekrutacjach będzie rosło. Statystyki mówią same za siebie. W Polsce Facebook notuje już ponad 16,3 mln profili, a LinkedIn zyskuje coraz większą popularność.
– Na całym świecie profile w serwisie LinkedIn posiada ponad 645 milionów użytkowników. W Polsce, w ciągu ostatnich kilku lat liczba użytkowników bardzo wzrosła. To blisko 3 miliony profili prywatnych i 64 tysięcy firmowych. – mówi Marta Adamkiewicz, Senior Relationship Manager na region CEE w LinkedIn.
Od dłuższego czasu agencje zatrudnienia bardzo aktywnie korzystają z tych kanałów, docierając do najcenniejszych, biernych kandydatów, którzy nie poszukują pracy. Nie należy przy tym zapominać, że jest to też powszechnie stosowane przez rekruterów źródło weryfikacji kandydatów – ich prawdomówności, dojrzałości biznesowej i dopasowania do kultury organizacyjnej firmy.
Co działa najlepiej?
Nie ma jednego, najbardziej efektywnego sposobu pozyskania kandydatów do pracy. Metody poszukiwań mogą się znacznie różnić w zależności od typu rekrutacji, poziomu stanowiska pracy, branży czy regionu. Często zdarza się, że metoda, która świetnie sprawdza się w jednej lokalizacji, w innej zupełnie nie działa. Te niuanse znają osoby, które na co dzień zajmują się rekrutacją.
Źródło: Trenkwalder Polska
—
Trenkwalder jest częścią międzynarodowej grupy Trenkwalder International AG (Droege Group), która zajmuje wiodącą pozycję na rynku usług personalnych centralnej i wschodniej Europy. Działając od przeszło 30 lat na terenie 17 krajów Europy, Trenkwalder jest partnerem biznesowym dla ponad 10 000 firm.
W Polsce Trenkwalder prowadzi działalność od 2002 roku i posiada ponad 40 biur terenowych na terenie całego kraju. Jest kompleksowym dostawcą usług HR, oferując swoim Klientom rozwiązania z zakresu elastycznych form zatrudnienia, rekrutacji stałych, outsourcingu i doradztwa HR, zgodne z międzynarodowymi standardami, trendami i dostosowane do wymagających realiów obecnego rynku pracy.
Trenkwalder jest aktywnym członkiem stowarzyszeń World Employment Confederation oraz Polskiego Forum HR promujących etykę i najlepsze praktyki w branży. Wg raportu Polskiego Forum HR „Rynek agencji zatrudnienia w Polsce”, Trenkwalder jest 4, co do wielkości agencją zatrudnienia w Polsce.
[1] Wg. GUS – bezrobocie rejestrowane w sierpniu 2019
[2] „Rynek pracy oczami pracodawców” – raport opracowany przez Trenkwalder Polska, czerwiec 2019