Specjaliści ds. sprzedaży są jednymi z najbardziej poszukiwanych pracowników na rynku. Tylko w III kwartale 2018 r. ofert pracy dla handlowców było o ponad 10 proc. więcej niż w poprzednim roku. Z badania Michael Page „Confidence Index” za II kwartał 2019 r. wynika natomiast, że 80 proc. handlowców jest zadowolonych z ogólnych warunków zatrudnienia, a 67 proc. również z wysokości pensji. Pozyskanie dobrego specjalisty może sprawić pracodawcy spore trudności. Jak zatem przyciągnąć do firmy efektywnego sprzedawcę?
Skuteczny sprzedawca poszukiwany
Sprzedaż to jeden z kluczowych obszarów w firmie, który ma znaczący wpływ na rozwój biznesu. Najlepsi z tego obszaru są rozchwytywani na rynku, dlatego przyciągnięcie do organizacji nowego specjalistę dla wielu pracodawców okazuje się wyzwaniem. Firma rekrutacyjna Michael Page przeanalizowała nastroje wśród handlowców oraz ich oczekiwania względem miejsca pracy. Okazuje się, że do zmiany miejsca zatrudnienia może skusić ich przede wszystkim możliwość podniesienia kwalifikacji (45 proc.). Ważna jest również szansa na profesjonalny rozwój (42 proc.), a także większa pensja (37 proc.)
– Na polskim rynku pracy najbardziej poszukiwani są specjaliści od IT i obsługi klienta oraz ds. sprzedaży i handlu. Potwierdzają to również wyniki naszych badań, wg których niemal połowa handlowców (47 proc.) jest przekonana, że nową pracę znajdzie w mniej niż miesiąc. Profesjonaliści z tego obszaru intensywnie poszukiwani są zwłaszcza na Dolnym Śląsku. Odpowiadając na potrzeby lokalnego rynku pracy, utworzyliśmy we Wrocławiu nową dywizję Michael Page Sales & Marketing, która specjalizuje się w rekrutowaniu kandydatów z doświadczeniem marketingowym i handlowym – mówi Marcin Kunicki, Senior Consultant w Michael Page.
Magnes na handlowców
Znalezienie dobrego specjalisty ds. sprzedaży to połowa sukcesu. Kolejnym wyzwaniem jest przyciągnięcie go do organizacji i zatrzymanie w niej na dłużej. Badanie za II kwartał 2019 r. pokazuje, że aż 97 proc. handlowców zwraca uwagę na relacje, jakie panują w pracy, a 95 proc. oczekuje od pracodawcy dostępu do szkoleń. Niemal 9 na 10 przyznało także, że ważna jest dla nich możliwość zachowania work-life balance. 78 proc. chciałoby pracować w elastycznych godzinach, a 7 na 10 doceniłoby możliwość korzystania z pracy zdalnej. Spośród wszystkich badanych grup profesjonalistów, największy odsetek handlowców – 97 proc. przyznało, że chcieliby związać się z firmą odpowiedzialną społecznie. Jednocześnie, niemal co trzeci z nich oznajmił, że potencjalną przyczyną zmiany miejsca zatrudnienia jest potrzeba pracy w bardziej etycznej firmie.
To kupują handlowcy
Benefity pozapłacowe oferowane przez pracodawców mogą zwiększyć atrakcyjność oferty pracy. Spośród szerokiej gamy dodatków do pensji, największe znaczenie ma zapewnienie prywatnej opieki medycznej dla rodziny (97 proc.). Ważne jest też posiadanie dodatkowego ubezpieczenia na życie (83 proc.). 72 proc. ankietowanych oczekuje również, że zostanie wyposażona w sprzęt służbowy – telefon i laptop. Ponad 50% chciałoby także otrzymać od pracodawcy kartę sportową, a ponad połowa (55 proc.) doceniłaby możliwość skorzystania z dodatkowego urlopu.
– Na rynku rośnie zapotrzebowanie na specjalistów ds. sprzedaży i handlu, którzy jednocześnie mają wykształcenie techniczne. Jest ich niewielu, a rekrutacja na te stanowiska jest skomplikowana i wieloetapowa. Dobrzy specjaliści z dziedziny Sales & Marketing potrafią pracować dla jednego pracodawcy latami, jednak zazwyczaj nie szukają proaktywnie zatrudnienia. To raczej firmy szukają ich. Stale zasypywani są nowymi ofertami, dlatego przekonanie ich do zmiany wymaga specjalistycznego podejścia i dobrze spersonalizowanej oferty, która przyciągnie ich uwagę – podsumowuje Marcin Kunicki, Senior Consultant w Michael Page, który odpowiada za rozwój dywizji Sales & Marketing we Wrocławiu.