Pracodawcy, którzy chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników w firmie powinni trafnie opracować systemy wynagrodzeń i motywacji. Pracownicy oczekują dodatkowych świadczeń pozapłacowych, które zaspokoją ich potrzeby.
Mówi się o rynku pracownika, co oznacza, że to pracownik dyktuje warunki zatrudnienia: oczekuje wysokiej pensji, zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym, a także odpowiednio dobranych systemów motywacyjnych, w tym świadczeń pozapłacowych. Dodatkowo praca nie może być przykrym obowiązkiem, a wykonywanie służbowych zadań powinno odbywać się w dobrej atmosferze. Świadczenia abonamentowe to dziś za mało. Pracownicy oczekują takiej oferty od swojego szefa, która zwiększy ich siłę nabywczą. Ta w Polsce nie jest zbyt wysoka (według badania GFK Polonia 2017 indeks siły nabywczej w Polsce wynosi 48. Dla porównania Wielka Brytania ma ten indeks na poziomie 150).
Przed pracodawcami trudne zadanie. Po pierwsze, brakuje kadr. Po drugie, znalezienie pracownika o najlepszych dla firmy kwalifikacjach, a następnie jego zatrzymanie w przedsiębiorstwie jest nie lada wyzwaniem. Nie dziwi więc fakt, że przedsiębiorcy z sektora małych i średnich firm – zaczynają szukać rozwiązań, które przyciągną talenty do firmy. Pracodawcy, zatem zaczęli od zbadania rynku. Jakie wnioski pozyskali?
Motywacja pracowników ma sens
Wspólny mianownik wielu dostępnych na rynku badań jest jeden: odpowiednie motywowanie kadr przynosi efekty. Prawie 79% mikro-, małych i średnich firm dostrzega sens motywowania kadr – potwierdza badanie Instytutu Keralla Research.
Pojawia się więc pytanie: czy każdy system motywacyjny przyniesie oczekiwane przez firmę efekty? Okazuje się, że nie. Należy poznać oczekiwania zatrudnianych osób. Dziś kluczowe znaczenie w pracy mają dwa czynniki: dobre samopoczucie i dbałość o zdrowie. Na wysoki ich poziom wpływa m.in. sposób odżywiania, co również potwierdzają liczne badania. Przytoczmy tylko kilka z nich.
Z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że istnieje ścisła zależność między odżywianiem, a produktywnością pracowników. Regularne posiłki podnoszą wydajność pracowników o 20%. Z kolei pracownicy, którzy regularnie jedzą zdrowe posiłki osiągali o 25% większą wydajność w pracy – czytamy we wnioskach z badania Health Enhancement Research Organization (HERO).
Zdrowe posiłki to także lepsza kondycja pracowników. Według danych ZUS Polacy na zwolnieniach lekarskich w 2017 roku spędzili 229 milionów dni. Choroba pracownika oznacza dla pracodawcy dezorganizację w firmie, a także dodatkowe koszty. Z badania IPSOS 2018 wynika, że zdrowe odżywanie zmniejsza absencje pracowników, co pozytywnie wpływa na finanse firmy.
To wnioski, które powinny być bardzo ważne dla kadry menadżerskiej. A z tym bywa różnie. Jak wskazuje najnowsze badanie Human Power w świadomości przeciętnego pracownika czy menedżera sprawy związane z jedzeniem nie są priorytetem. A to błąd, czego dowodzi badanie HBR i Edenred, z którego wynika, że 82% pracowników uważa, że świadczenia pozapłacowe poprawiają firmowe życie. Z kolei w badaniu IPSOS 71% respondentów uznało, że karty żywieniowe mogą bardzo lub dość prawdopodobnie spełnić ich oczekiwania w zakresie programu motywacyjnego. Aż 75% ankietowanych przyznało, że karty lunchowe to atrakcyjny benefit.
Plan działania wydaje się być prosty: firmy, które planują zmiany w swoich systemach motywacyjnych lub chcą je dopiero wdrożyć, powinny uwzględnić cytowane badania. Zyskają wówczas przewagę rynkową, która pozwoli im przyciągnąć do firmy najlepszych pracowników. A przecież każda organizacja, czy to mała, średnia czy duża to przede wszystkim ludzie. Dzięki nim firma może się rozwijać i osiągać sukcesy.
Zdrowie jest najważniejsze
Skoro już wiemy, że zdrowy posiłek dla pracownika jest ważny, bo wpływa na atmosferę w firmie oraz podnosi wydajność zespołu. Idealnym wyborem będzie dofinansowanie do posiłków w formie kart lunchowych Edenred. Zalet tego rozwiązania jest wiele. Przede wszystkim Edenred jest pionierem w tego typu świadczeniach pozapłacowych (ten rodzaj bonusów Edenred wprowadził, jako pierwszy na świecie).
Przedpłacone karty Edenred może otrzymać każdy pracownik w firmie lub wybrana grupa. Decyzje w tym obszarze podejmuje szef. Wysokość dofinansowania posiłków może być zróżnicowana. Każda karta może mieć indywidualny, spersonalizowany charakter. Gdy pracownik taki bonus od szefa otrzyma, sam decyduje, jak z niego skorzysta. Może dostosować dietę do swoich preferencji, upodobań i potrzeb zdrowotnych. Karty Edenred Mastercard® zapewniają dostęp do ponad 100 tys. punktów gastronomicznych w Polsce. Można pójść do restauracji, zjeść posiłek i zapłacić kartą lunchową lub zamówić posiłek przez internet. Pracownik decyduje również o tym, kiedy i jaki posiłek zamawia korzystając z karty. Może też skorzystać z płatności zbliżeniowych, dzięki aplikacji Google Pay.
Ważne jest również to, że pieniądze, które przekaże pracodawca w danym miesiącu nie przepadają, gdy nie zostaną w tym okresie wydane. Sumy kumulują się na karcie i mogą być wydawane przez pracownika w dowolnym momencie. Taki charakter tego świadczenia daje pracownikom poczucie pełnej kontroli, podnosząc ich zadowolenie i pozytywnie wpływając na ich stosunek do pracodawcy.
Wystarczy zatem, że firma wybierze karty lunchowe Edenred na swój program motywowania pracowników. Po podjęciu tej decyzji Edenred dostarcza karty w 72 godziny od zamówienia.
Z kartami lunch oszczędności na ZUS
Karty lunchowe są opłacalne finansowo, jako świadczenie pozapłacowe. Nie wymagają tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Poniesione na doładowanie kart kwoty są dla firmy kosztem podatkowym (zmniejszają zatem podstawę do opodatkowania). Od tego typu świadczenia nie ma obowiązku odprowadzania VAT. A jeśli wysokość miesięcznego dofinansowania dla jednego pracownika nie przekracza 190 zł nie ma obowiązku odprowadzania od tych kwot składek ZUS.
Zatem karta lunchowa jako motywator dla zatrudnianych osób to same korzyści, zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników. Szef ma efektywny i korzystny finansowo program motywacyjny. Pracownicy są zadowoleni, pracują w dobrej atmosferze, co przekłada się na ich rezultaty w pracy. A to z kolei oznacza, że firma może się pochwalić coraz lepszymi wynikami.
Autor: Katarzyna Gawron, Marketing Manager Edenred Polska