Zarządzanie talentami właściwie sumą starań, które wkłada się w zachęcenie, utrzymanie i, co najważniejsze, rozwijanie najlepszych pracowników i kandydatów na rynku. Nie jest to kolejne modne powiedzonko, którymi przerzucają się groźni państwo w HRach. Obejmuje wiele zróżnicowanych strategii organizacyjnych, które pozwalają firmom zmaksymalizować potencjał ich pracowników.
Oto kilka strategii zarządzania talentami, które pomogą się upewnić, że zatrudniasz właściwych ludzi. A kiedy już nabierzesz pewności, możesz sprawić, że rozkwitną w twojej firmie.
1. Naucz się być mentorem
W motywowaniu ludzi nie chodzi przecież o to, żeby zarzucić sobie ręcznik na szyję, stanąć nad zmęczonym zespołem i zrugać go od góry do dołu za jakiś szczegół, który nie do końca się udał. Pracownik, którego się wspiera i któremu jest się w stanie dać regularny feedback będzie w swojej pracy szczęśliwszy.
Możliwe, drogi Czytelniku, że już zaobserwowałeś to we własnym zakresie, ale im pracownik jest szczęśliwszy w swojej pracy, tym lepsze ma wyniki. Przez mentorowanie stosunkowo łatwo podnosi się ich zaangażowanie. Dlatego jeśli widzisz, że ktoś dobrze sobie radzi – pochwal go. Okaż swoje uznanie dla ich pracy, a kiedy będzie to potrzebne, służ radą i pomocą. Jeśli uda się zbudować solidną kulturę wzajemnego zaufania, pracownicy wręcz będą szukali tego u pracodawcy.
2. Nagradzaj i okazuj uznanie
Nagrody i wyrazy uznania grają ogromną rolę w dbaniu o pracowników. Dlatego ważne jest, żeby zaspokajać ich potrzebę uznania i bycia ważnym. Przykładowo, jeśli podwładny robi coś dużo, dużo lepiej niż się tego od niego oczekuje, przygotuj dla niego jakąś formę gratyfikacji. Dział przekroczył target? To świetny powód, by sprawić im jakiś niekonwencjonalny bonus. O ile nagroda sama w sobie nie jest aż tak ważna, o tyle jest nieoceniona w retencji pracowników. Zmniejsza bowiem szanse na to, że konkurencja skusi ich pokazując, że to u niej poczują się docenieni. Nawet małe fanty mogą pomóc.
3. Zapewnij ciągłe możliwości rozwoju
Nie tylko fantami retencja stoi. Chodzi o zwyczajne rozwijanie kompetencji pracowników. Bardzo prawdopodobne jest, że jeśli poczują, że stoją w miejscu, talent chętniej pójdzie tam, gdzie dostrzeże lepsze warunki. Trzeba więc regularnie dowiadywać się, czego potrzebuje i w jakich obszarach chce się rozwijać.
Czasami może nawet się zdarzyć, że dostrzeżesz, że któryś z pracowników mógłby i ma predyspozycje, by się rozwinąć. Problem jednak w tym, że on sam nie szuka możliwości rozwoju. Ale spokojnie, wtedy możesz zadecydować, czy mimo tego stworzysz im warunki do poszerzenia swoich kompetencji.
4. Zrozum potęgę ogłoszeń o pracy
Ogłoszenie jest nieskomplikowaną, ale bardzo efektywną formą wpłynięcia na to, kto zgłasza się do pracy. Oznacza to więc, że im lepiej ułożone, tym skuteczniejsze osoby będą reprezentowały firmę, co przełoży się na jej sukces. Zwięzły opis pracy od samego początku określa, czego oczekujesz od kandydatów. Na pewno musi zawierać:
- nazwę stanowiska
- ogólne obowiązki
- konieczne umiejętności
- opis atmosfery pracy
- dostępne narzędzia
- widełki płac i benefity
5. Oszacuj, czy kandydat pasuje do kultury wewnętrznej firmy
Nierozerwalnie powiązane z właściwym opisem stanowiska jest dobranie kandydatów tak, by pasowali do kultury wewnętrznej firmy. Problem jednak w tym, że zwięzłe opisanie bądź zdefiniowanie kultury w firmie może być kłopotliwe. Jak więc ocenić stopień dopasowania? Jako strategowi zarządzania talentami, wszystko zależy tu od Twojego doświadczenia i osądu. Możesz jednak skupić się na kilku dobrych punktach zaczepienia:
- ton głosu
- język
- zaangażowanie
- wartości
6. Dbaj o przejrzystość ścieżki kariery
W większych organizacjach prowadzenie szczerej ścieżki kariery może być zdradliwe. Pracownicy przeważnie czują się bardziej zaangażowani, gdy mają wrażenie, że w ich rozwoju limitem jest dopiero niebo. Niczego nie obiecuj, ale zapewnij ich o swoim pełnym wsparciu i zapewnieniu wszelkich środków, by dawali z siebie wszystko. Rozwój kariery nigdy nie jest gwarantowany i pracownicy zawsze powinni być tego świadomi.
Zarządzanie talentami jest ciężką pracą, zwłaszcza w dużych firmach, w których ma się do czynienia z pracownikami z różnych miejsc i środowisk. Zarządzanie nimi wszystkimi może być kłopotliwe i będziesz potrzebować dobrej strategii, by zatrzymać swoich najlepszych pracowników oraz zachęcić pasujących do nich kandydatów. Z tymi wskazówkami może pójść nieco łatwiej. Pozostaje nam więc życzyć powodzenia w mierzeniu się z tym wyzwaniem!