Relacje z przełożonym mogą istotnie wpłynąć na nasze zadowolenie z pracy. Mówi się nawet, że przychodzi się do firmy, a odchodzi od szefa. Pracuj.pl sprawdza, ile jest prawdy w tym powiedzeniu – czy stosunki z menedżerem wpływają na decyzję o zmianie pracy i jak Polacy oceniają swoje relacje z przełożonymi?
Mit pierwszy: Najczęściej odchodzimy z pracy ze względu na złego szefa
Trudna współpraca z szefem jest z pewnością męcząca, ale okazuje się, że niekoniecznie staje się powodem do zmiany pracy. W badaniu Pracuj.pl „Czy pieniądze szczęścia nie dają” jedynie 5% ankietowanych wskazało trudne relacje z przełożonym jako powód, dla którego rozważają poszukiwanie nowej firmy. Czynnikami znacznie istotniejszymi były: pensja (wskazała ją ponad połowa badanych) czy rozwój zawodowy. Inne ważne kwestie, które mogą skłonić do zawodowych zmian, to brak możliwości awansu, zbyt duża odległość firmy od miejsca zamieszkania i naruszenie work-life balance – przeciążenie obowiązkami czy nadmierny stres. Przepytani pracownicy częściej niż na relacje z szefem wskazywali też na niesprzyjającą atmosferę w danym miejscu czy nieodpowiednią formę umowy.
Mit drugi: Polacy z zasady nie dogadują się z szefami
Badanie Pracuj.pl wskazuje, że nasze stosunki z szefem nie są najgorsze. Znacząca większość badanych Polaków deklarowała, że z szefami dogadują się dobrze. I to bez względu na wiek, zarobki czy miejsce zamieszkania. Co więcej, nasze relacje z przełożonymi określamy w większości przypadków jako swobodne; a tylko nieznaczny odsetek nazwałby je napiętymi. Mimo, że relacje z szefem nie są głównym czynnikiem decydującym o zmianach zawodowych, to jednak przełożony ma największy wpływ na budowanie – mocno podkreślanej przez badanych – dobrej atmosfery w zespole.
– Menedżer pełni kluczową rolę w budowaniu zgranego zespołu. Relacje z nim wpływają też na atmosferę pracy. Od tego, jak szef będzie zarządzał zadaniami, procesami czy sytuacjami konfliktowymi zależy również efektywność pracy jego podwładnych. Pracownicy oczekują od niego m.in. decyzyjności czy wsparcia w problemach, natomiast to przełożony decyduje, jaki styl przywództwa wybierze i jak dostosuje go do poziomu stanowiska i doświadczenia poszczególnych podwładnych. Dzisiaj coraz więcej nowoczesnych menedżerów stawia na partnerstwo, daje współpracownikom dużą swobodę, pozwala się wykazać, ale i wymaga. Dzięki temu rozwija zespół, a potencjał poszczególnych pracowników jest wykorzystywany – Sylwia Sosnowska, Human Resources Manager w Grupie Pracuj
Mit trzeci: Do firmy najmocniej przywiązuje nas dobry szef
Co trzyma Polaków w obecnej pracy? Przede wszystkim przyjazna atmosfera i współpracownicy – takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa badanych przez Pracuj.pl pracowników. Na dalszych miejscach plasuje się sympatia do samej pracy oraz zadowolenie z wynagrodzenia. Polacy cenią też sobie poczucie stabilizacji i możliwość rozwoju. Nieco ponad jedna czwarta badanych zaznaczyła, że mają fajnego szefa i jest to jeden z czynników zatrzymujących ich w obecnym miejscu pracy.
– Mądry szef wie, że dobre relacje i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy. Z kolei złe stosunki z przełożonym znacznie obniżają satysfakcję z pracy i w efekcie mogą być jednym z czynników wpływających na decyzję o zmianie pracodawcy – Sylwia Sosnowska
Mit czwarty: Szefowie często demotywują pracowników
Zniechęcanie podwładnych do pracy wydaje się powszechnym grzechem menedżerów. Tymczasem demotywujący przełożeni na pewno się zdarzają. Jednak jak pokazuje badanie „Czy pieniądze szczęścia nie dają” są w mniejszości – na takich szefów trafiła jedna piąta przebadanych Polaków. Prawie 80% ankietowanych ma wspierających menedżerów.
– Zdaniem badanych szef w polskich firmach nie jest taki straszny, jak go malują. Relacje z szefem nie są decydującym czynnikiem, skłaniającym pracowników do zmiany pracy lub wpływającym w dużym stopniu na poczucie zadowolenia, bądź niezadowolenia z pracy. Te dane wskazują na malejącą tendencję feudalnych stosunków w miejscach pracy, które były przypisane do przedliberalnego kapitalizmu, a także na polepszającą się kulturę organizacji pracy w polskich firmach – dr Tomasz Sobierajski, socjolog, ISNS UW.
Mit piąty: Aby mieć bezpośrednie i swobodne relacje z szefem, trzeba się z nim przyjaźnić
Szef-kumpel albo chłodne, czysto biznesowe i sformalizowane relacje z przełożonym – okazuje się, że nie tylko takie dwa modele wzajemnych stosunków są możliwe. 65% Polaków przyznaje, że ma profesjonalne relacje z szefem – znaczna mniejszość z kolei określiłaby je jako koleżeńskie. Istotne okazuje się tutaj wykształcenie. Wśród ankietowanych z wykształceniem zawodowym znacznie więcej jest osób, które czują się zaprzyjaźnione z szefami (aż 40%) niż pośród badanych po studiach wyższych – tutaj jedynie 29% uznaje swoje relacje za koleżeńskie. Nie przeszkadza to jednak swobodzie we wzajemnych stosunkach – 60% ankietowanych ma z przełożonym bezpośrednie relacje, a prawie 90% określa je jako swobodne. Dystans czy napięcie wyczuwa znaczna mniejszość przebadanych przez Pracuj.pl Polaków.
Źródło: pracuj.pl
Raport „Czy pieniądze szczęścia nie dają” dostępny tutaj.