Każdy lubi robić to, w czym jest dobry. To dlatego odwoływanie się do mocnych stron pracowników: ich umiejętności, talentów i możliwości, stanowi drogę do tego, by ciesząc się z twórczej zabawy osiągali większą produktywność. Związane z tym pozytywne stany afektywne stanowią jeden z kluczowych aspektów well-being, ale nie jedyny.
Większość pracowników zatrudnionych na etacie grubą kreską odcina czas spędzany w pracy i w domu. Tymczasem John W. Travis, autor książki Wellness Workbook: How to achieve efnduring health and vitality twierdzi, że jedno niekoniecznie trzeba oddzielać od drugiego. Według niego paradoksalnie jedni w ogóle nie traktują aktywności zawodowej jako pracy, inni zaś wysoko stawiają sobie poprzeczkę w sferze odpoczynku i rozrywki, wypełniając je wyczerpującymi zadaniami. Zabawa jest według niego pewną postawą – taką, która pozwala przemieniać nudę w radość, obowiązek w przyjemność, a z chwili obecnej czyni prawdziwą świętość.
Jednym z kluczowych sposobów, by dobrze bawić się w pracy jest codzienne odwoływanie się do swoich mocnych stron – wywnioskowali Tom Rath i Jim Harter z Instytutu Gallupa. Ludzie, którzy świadomie opierają się na swoich mocnych stronach są skłonni do sześciokrotnie wyższego zaangażowania w swoją pracę i trzy razy częściej niż pozostali deklarują wysoką jakość życia w ogóle. Gdy dodatkowo przełożony koncentruje się na pozytywach ich pracy, ryzyko wystąpienia u nich braku zaangażowania spada do 1%. To dobry wynik w dobie kryzysu zaangażowania pracowniczego, które w ostatnim badaniu Instytutu Gallupa z 2010 roku wyniosło na świecie średnio 13%.
Angażowanie przez well-being?
Czy można budować zaangażowanie poprzez działania w zakresie well-being? Badania Towers Watson wykazały, że warunkiem długoterminowego zaangażowania pracowników jest właśnie ich well-being, który stanowi fundament zdolności zatrudnionych do bycia produktywnymi w długim okresie. Jego brak może za to prowadzić do wypalenia zawodowego. [1] Co kryje się pod pojęciem well-beingu w kontekście środowiska pracy? W biznesie mówi się o jego trzech częściach: dobrostanie fizycznym, społecznym i psychologicznym.
Dobrostan fizyczny to nawyki związane z tak fundamentalnymi kwestiami jak odżywianie, sen czy aktywność fizyczna. Dobrostan społeczny oznacza jakość nawiązywanych relacji. Dobrostan psychologiczny zaś to zdolność radzenia sobie ze stresem i utrzymywania pozytywnego nastawienia, a także poczucie głębszego sensu pracy. Well-being jest zatem pojęciem szerszym niż samo poczucie szczęścia, które rozumiane jest dwojako. Pierwszy jego aspekt – afektywny – to żywe doświadczenie, drugi – kognitywny – to sposób, w jaki to doświadczenie jest oceniane już po jego zakończeniu. Pierwsze można nazwać poczuciem szczęścia „w” swoim życiu, drugie zaś – „na temat” lub „w kwestii” swojego życia – podkreśla Daniel Kahneman. [2]
Istnieją liczne naukowe dowody, że pozytywne emocje łączą się z poczuciem spełnienia i produktywnością w pracy, satysfakcjonującymi relacjami oraz lepszym zdrowiem psychicznym i fizycznym, a także dłuższym życiem, a ich odczuwanie zwiększa kreatywność. Równie ważne są jednak inne kluczowe aspekty well-beingu. Dlatego warto pamiętać o korzyściach płynących ze wspierania pracowników w rozpoznawaniu i wykorzystywaniu ich mocnych stron w pracy oraz kształtowaniu kultury opartej na zabawie. Warto rozważyć te dwa aspekty well-beingu w całościowym zarządzaniu dobrostanem pracowników.
Ewa STELMASIAK – autorka artykułu. Założycielka The Wellness Institute. Pierwszy w Polsce certyfikowany coach wellness. Menedżer programów well-being dla firm. Uczy relaksacji, wspiera we wprowadzaniu zmian na dobre. Pisze i bada. Wykłada i prowadzi warsztaty. Wprowadziła do nauki nową definicję wellness i ewolucyjną wizję medycyny.
Pierwsza międzynarodowa konferencja „Well-being w biznesie” o tym, jak budować środowisko pracy oparte na well-being i jak zadbać o efektywność swoją i swoich pracowników, odbędzie się 3 października 2017 roku w Warszawie: www.wellbeingconference.pl
[1] D. Fairhurst, J. O’Connor, Employee well-being. Taking engagement and performance to the next level, https://www.towerswatson.com/en-GB/Insights/IC-Types/Ad-hoc-Point-of-View/2010/Employee-Well-Being-Taking-Engagement-and-Performance-to-the-Next-Level
[2] D. Kahneman, The riddle of experience vs. Memory https://www.ted.com/talks/daniel_kahneman_the_riddle_of_experience_vs_memory#t-1187468
[…] Well-being – więcej zabawy w pracy! […]