Restrukturyzacja firmy, nowy obszar działalności lub wprowadzenie nowego produktu na rynek często wymagają unikalnych kompetencji, które po zakończeniu procesu nie będą już niezbędne organizacji. Dlatego pracodawcy coraz chętniej sięgają po wykwalifikowanych pracowników tymczasowych, którzy mieliby wesprzeć firmę w trudnym okresie przejściowym. Z drugiej strony, praca na takich zasadach zyskuje na atrakcyjności również w oczach potencjalnych kandydatów.
Mimo że częsta zmiana środowiska i kultury pracy dla niektórych profesjonalistów byłaby wyzwaniem, to dla wielu innych jest pożądanym benefitem. Z pracą tymczasową wiąże się większa elastyczność zatrudnienia i różnorodne możliwości rozwoju kariery. − Rola pracownika tymczasowego pasuje osobom, które największe źródło swojej satysfakcji zawodowej upatrują w wykonaniu trudnych zadań, bez względu na ich obszar. W przypadku pracy tymczasowej takie wyzwania mogą one dotyczyć zarządzania procesem zmiany, wprowadzenia nowej procedury, oceny ryzyka czy nadzorowania okresu przejściowego w firmie. – twierdzi Marek Wróbel, Dyrektor dywizji Hays Response w Hays Poland. Jednak zdaniem eksperta, najpierw należy przygotować się do objęcia roli pracownika, który tymczasowo zarządza istotnym elementem działalności organizacji.
FINANSE POD KONTROLĄ
Największym ryzykiem i czynnikiem zniechęcającym do podjęcia pracy tymczasowej jest brak zagwarantowanego, stałego wynagrodzenia. Zdarza się, że okres pomiędzy kolejnymi pracami przedłuża się, co jest jednoznaczne z brakiem przychodu. Z tego powodu, pracownik tymczasowy powinien kontrolować swoje finanse i posiadać oszczędności, które wystarczą na 4-6 miesięcy bez przychodów.
ZROZUM SWOJĄ WARTOŚĆ
Razem z rozwojem rynku pracy tymczasowej, coraz wyraźniej rysuje się jej podział na specjalizacje. Dlatego jeśli jest się pewnym swoich kompetencji w konkretnym obszarze, to warto aplikować jedynie na oferty z nim związane. – Pełne zrozumienie swoich mocnych stron jest niezwykle istotne, ponieważ większość pracowników tymczasowych dołącza do organizacji, gdy ta znajduje się w okresie przejściowym. Jest to trudny czas dla firmy, w którym pracodawcy oczekują od kandydatów jeszcze więcej. – twierdzi Marek Wróbel.
SIŁA NETWORKINGU
W budowaniu własnej marki i pozyskiwaniu nowych zleceń kluczową rolę odgrywa rozbudowania sieć kontaktów biznesowych. Pomóc w tym może aktywność w mediach społecznościowych o profilu zawodowych, np. LinkedIn lub GoldenLine. Umożliwiają one nawiązywanie ciekawych kontaktów, ale też promowanie siebie jako eksperta w danej dziedzinie.
Na rynku jest wiele ciekawych ofert pracy, trzeba tylko je znaleźć. Dlatego warto ułatwić poszukiwania sobie oraz rekruterom i dać się dostrzec w tłumie innych kandydatów, m.in. dołączając do grup na LinkedInie i dzieląc się swoją wiedzą, prowadząc bloga lub pisząc artykuły dla branżowych mediów.
ELASTYCZNA POSTAWA
Aby osiągnąć sukces w roli pracownika tymczasowego, należy być gotowym na ciągłe zmiany wynagrodzenia, lokalizacji, stanowiska, oczekiwań pracodawców, godzin pracy, kultury organizacyjnej i środowiska pracy. Podejmując kolejne zatrudnienie należy zaakceptować fakt, że często nie wszystkie elementy oferty będą nam odpowiadać. Jednak zdaniem Marka Wróbla, warto pójść na pewne ustępstwa. – Ciągłe zmiany to jeden z najbardziej ekscytujących elementów pracy tymczasowej. Warto pamiętać, że najkrótszą drogą do rozwoju kariery jest wypracowanie atrakcyjnego zestawu umiejętności oraz zebranie różnorodnych doświadczeń. A zmienne środowisko pracy pomaga to osiągnąć. – tłumaczy ekspert.
Do niedawna, świadome wybieranie pracy tymczasowej było utożsamiane z ludźmi lubiącymi ryzyko. Obecnie taka forma współpracy cieszy się popularnością w szerszych kręgach pracowników. Oszacowanie wszystkich za i przeciw oraz odpowiednie przygotowanie do nowej roli wystarczą, aby odnosić sukcesy na rynku pracy tymczasowej.
- Zobacz więcej: Indeks szczęśliwości, czyli co motywuje pracowników?
Źródło: Hays Polska