Konkurs EBstars zbliża się wielkimi krokami… A tym czasem rozmawiamy z naszą jurorką – Moniką Czaplicką, o jednej z 9 naszych kategorii, czyli Najlepsze wykorzystanie Social Media, która uchyla nam rąbka tajemnicy na temat działania Social Mediów i tego jak zaplanować tam idealną kampanię! A Ty już wiesz co to jest 5P i jak nie dać się kryzysowi?
W branży social media od 9 lat. Pracuje w swojej agencji Wobuzz dla różnych klientów. Prowadzi fanpage “Kryzysy wybuchają w social media w weekendy” oraz bloga czaplicka.eu. Jej debiutancka książka “Zarządzanie kryzysem w social media” nakładem wydawnictwa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Jedna z autorek II tomu Biblii E-biznesu. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.. Wykształcenie socjologiczne, zdobyte w trakcie studiów w Instytucie Socjologii UW, umożliwia jej analizowanie danych i obserwowanie sieci z ciekawej perspektywy.
Jak planować kampanię employer brandingową w oparciu o social media?
Monika Czaplicka: Ważne jest zrozumienie kto jest naszą grupą odbiorczą i gdzie możemy ją znaleźć. Bardzo często też komunikat, który mamy do przekazania jest nieprzemyślany i firmy próbują przekazać wszystko i nic na raz. Posty powinny mieć cel, sens i łatwy sposób na mierzenie efektywności.
Jak wybrać odpowiedni kanał social media dostosowany do grupy odbiorców?
MC: Wystarczy skorzystać z monitoringu social media – od razu dowiemy się gdzie rozmawia się o naszej marce i w jakim kontekście. Jeśli znamy naszą grupę docelową możemy też sprawdzić na których portalach bywają czy gdzie się aktywizują.
Jak mierzyć efektywność kampanii, czyli zwrot z inwestycji?
MC: Efektywność to nie zawsze ROI. Jak mawia social media guru 😉 Gary Vainerchuk – wizytówki nie mają ROI. Nie wszystkie nasze działania przyniosą bezpośrednie efekty, a z czasem coraz trudniej mierzyć wpływ danej kampanii na wskaźniki. Aby zmierzyć efektywność musimy znać cel, do którego dobieramy mierniki: employer branding to często działania wizerunkowe, więc możemy korzystać z share of voice, wydźwięku, liczby wzmianek, spontanicznego rozpoznania marki, przejścia na stronę z ogłoszeniem, ale również bardziej skomplikowanych mierników, jak obniżenie kosztów rekrutacji czy zwiększenie puli talentów, które rekrutujemy.
Jak odpowiednio angażować ludzi przez social media?
MC: Dobierając przekaz do grupy odbiorczej w odpowiednim kanale. Dobrymi treściami. Najprościej, z technicznego punktu widzenia – zadając pytania i rozmawiają (odpowiadając na komentarze).
Jak zabezpieczyć się przed kryzysem w social media?
MC: Myśleć. Przewidywać i planować. Być pokornym. Stosować zasadę 5P: przygotuj się, przeproś, przyznaj do błędu, popraw i powetuj.
Nie zwlekaj, zgłoś się już dziś i pochwal nam się swoimi działaniami employer brandingowymi – nie tylko w Social Mediach – do wyboru mamy aż 9 kategorii. Zgłoszenia przyjmujemy do 31.08.2016. Gala rozdania nagród odbędzie się 14 września 2016 w Kinie Praha!
Strona wydarzenia: TUTAJ!