Aż 33% firm w Polsce ma problem z rekrutacją wykwalifikowanych pracowników. Nie chcesz dołączyć do tego grona? Oto najczęstsze powody zmiany pracy…
1. Za małe zarobki.
Choć daleko jest od w Polsce od pełnej jawności wynagrodzeń, to z raportów płacowych korzystają już chyba wszyscy, poza… pracodawcami. Dzisiaj z łatwością możemy sprawdzić, ile powinniśmy zarabiać. I zobaczyć, że zarabiamy za mało. Konkurencyjne firmy oferują opiekę medyczną, darmowe lunche i piwne piątki, a u was od lat te same biurka, rozpadające się krzesła i pustki na koncie? Nic dziwnego, że pracownik da się skusić firmom, które lepiej o niego zadbają.
Aż 35% szukających pracy Polaków chce ją zmienić z powodu za niskich zarobków. – Podwyżka ma doskonałe działanie motywacyjne, ale niestety – krótkotrwałe – zauważa Aneta Dziadkowiec, HR Manager w Jobs Plus. – A przecież nie możemy podwyższać pensji w nieskończoność.
Zastanówmy się więc, do jakiego pułapu możemy zwiększać wynagrodzenie, zainwestujmy też w benefity pozapłacowe: te droższe (np. opieka medyczna, karta na zajęcia sportowe) lub mniej kosztowne (np. elastyczne godziny pracy, praca zdalna).
2. Brak możliwości rozwoju i awansu
Potrzeba rozwoju zawodowego to druga najważniejsza przyczyna zmiany pracy – wskazuje ją aż 15% pracujących Polaków. – Warto stworzyć ścieżkę rozwoju pracowników i promować rekrutacje wewnętrzne. Nic tak nie motywuje do dalszej pracy jak awans – radzi Aneta Dziadkowiec z Jobs Plus.
Magiczne hasło „budżet szkoleniowy” działa jak wabik na pracowników, zwłaszcza z pokolenia Y – ci ludzie są żądni wiedzy i naprawdę chcą się rozwijać. A jeśli nie mają ku temu możliwości w swojej firmie, to poszukają ich gdzie indziej. Pamiętajmy, że inwestycja w rozwój pracowników działa na korzyść naszego biznesu: zwiększa kwalifikacje zespołu, motywację do pracy. Poza wszystkim to również skuteczne działanie employer brandingowe, które przyciągnie nowe osoby chętne do pracy w firmie.
3. Złe relacje z szefem.
W każdym porzekadle jest garść prawdy, a przecież mówi się, że przychodzimy do pracy, a odchodzimy od szefa. 60% pracowników przyznaje, że bezpośredni przełożony jest osobą, która ma kluczowy wpływ na zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Dlatego jego postawa będzie szczególnie ważnym czynnikiem motywacyjnym lub… demotywacyjnym.
Warto więc połączyć cele biznesowe z zadowoleniem pracownika, zapewniając regularny feedback, rozmowę i podtrzymując przyjazne relacje w zespole. Sprawa jest znacznie łatwiejsza w małych firmach, gdzie znamy „szefa wszystkich szefów” i możemy sobie pozwolić na mniej formalną atmosferę. Warto wykorzystać tę przewagę, a dobre relacje przyniosą korzyść wtedy, kiedy pracownik zacznie rozważać odejście. Prawdopodobieństwo, że zagra z nami w otwarte karty wzrasta, a razem z tym – szansa, że go zatrzymamy.
4. Za dużo pracy.
Idea work life balance coraz bardziej zyskuje na popularności. Ale bierze w łeb, kiedy mamy tyle pracy, że nie wiadomo, w co włożyć ręce. Z obawy przed utratą zajęcia, nie odmówimy przecież zostania po godzinach. Ani się obejrzymy, a mijają kolejne dni, tygodnie, pracy po 10 lub 12 godzin. Bardziej napięte okresy mogą się oczywiście zdarzyć, ale zostawanie dzień w dzień po godzinach to nie jest normalna sprawa. Przyjrzyjmy się, dlaczego nasz pracownik zostaje dłużej – ma problem z produktywnością, a może za dużo na głowie? Warto rozważyć zatrudnienie pomocy czy reorganizację pracy. Do dyspozycji pracodawcy jest również praca zdalna czy elastyczne godziny.
5. Chęć zmiany otoczenia, poszukiwanie nowych wyzwań.
W życiu każdego z nas nadchodzi taki moment, kiedy trzeba coś zmienić. I nie pomoże już wyższa pensja, zmiana działu, czy nawet awans. W tej kwestii niestety czasem nie można już wiele wskórać. Jeśli wiesz, że współpraca nieodwracalnie dobiega końca, zaprośmy pracownika na exit interview.
Taka rozmowa może być cennym źródłem informacji o motywacji i powodach odejścia. Ważne, by zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystać w relacjach z pozostałymi pracownikami.
Podobno jeśli raz pomyślimy o zmianie pracy, to ta myśl nas już nie opuści, dopóki… jej faktycznie nie zmienimy. Dlatego lepiej zapobiegać i nie dać pracownikowi powodu do rozglądania się za nowym zatrudnieniem. A zatem, do dzieła!
Autor: Joanna Pieńkowska, Jobs Plus