Zespoły, w skład których wchodzą nie tylko Polacy, stają się w dobie rosnących w siłę korporacji coraz bardziej popularne. Chociaż dużo mówi się o pozytywnych skutkach międzykulturowej współpracy, to wciąż można spotkać się z błędnymi przekonaniami na jej temat.
1. Międzynarodowy zespół sprawdza się tylko w globalnych korporacjach
Obecnie przedsiębiorcy zarządzający mniejszymi firmami stawiają głównie na lokalnych pracowników. Biorąc jednak pod uwagę tempo postępującej globalizacji, może się okazać, że już całkiem niedługo zatrudnianie międzynarodowej kadry stanie się powszechne również w mniejszych przedsiębiorstwach. Wraz z rozwojem firmy poszerzają one swoją działalność o zagraniczne rynki. Polscy pracodawcy budując zespół powinni pamiętać, że trendy przychodzą z zachodu, więc wiedza praktyczna na ich temat może się okazać kluczowa. Mowa tutaj nie tylko o nowych rozwiązaniach w branży czy formach zarządzania, ale również o preferencjach konsumenckich. Dodatkowo, międzynarodowy zespół podnosi prestiż firmy i może świadczyć o jego sukcesie.
2. Pracownikom z innych krajów ciężko się przystosować do lokalnego środowiska pracy
Wykwalifikowani pracownicy, którzy decydują się na pracę za granicą mają świadomość odmiennych norm panujących zarówno w nowym kraju jak i nowej firmie. Prawdopodobnie mają oni już doświadczenie w pracy poza rodzinnym miejscem zamieszkania. Wielu z nich z chęcią poznaje nową kulturę i uczy się podstaw języka. Swoich bliskich najczęściej pozostawiają w rodzinnym kraju, dlatego starają się nawiązać nowe znajomości, także w miejscu pracy. Różnice międzykulturowe mogą mieć znaczący wpływ na relacje w pracy, ale nie muszą być przeszkodą jeśli zespołem zarządza doświadczona osoba.
3. Aby znaleźć pracę w międzynarodowym zespole trzeba posiadać wysokie kwalifikacje
Bardzo często w korporacjach głównym kryterium wyboru danego pracownika jest stopień znajomości języka obcego. W czasach gdy znajomością angielskiego może pochwalić się niemalże każdy, ogromnym atutem będzie umiejętność biegłego komunikowania się w innych językach, takich jak niemiecki, francuski, języki skandynawskie, azjatyckie i wiele innych. Istotną rolę odegrają zdolności interpersonalne i umiejętność szybkiego uczenia się. Pracodawcy często inwestują w szkolenia, które mają za zadanie podnieść kwalifikacje pracownika w danej dziedzinie. Ważne, by osoba szukająca stanowiska w międzynarodowej firmie była otwarta na doświadczenie i nie posiadała uprzedzeń.
4. Praca w polskiej firmie nie jest atrakcyjna dla profesjonalistów z zagranicy
Proponowane doświadczonym pracownikom stawki są często bardzo atrakcyjne, szczególnie w większych korporacjach. Do naszego kraju przyjeżdżają osoby z dalszych i bliższych części świata. Polscy pracodawcy powoli przekonują się również do specjalistów z Ukrainy i na wyższe stanowiska wybierają ukraińskich technicznych, inżynierów i informatyków. Dzięki wysokim kwalifikacjom łatwo jest im walczyć z negatywnym stereotypem narodowym, szybko uczą się języka podobnego do ojczystego i łatwo się asymilują. Chociaż nam proponowane w Polsce warunki wydają się często mało atrakcyjne, to znacznie przewyższają one te, na które w swoim kraju mogą liczyć przyjezdni ze wschodu – mówi Mateusz Grüner z agencji pracy Beetsma – Nasi sąsiedzi, podobnie jak nasi rodacy, szukający pracy za granicą często zdobywają zatrudnienie dzięki agencjom, które pomagają uzyskać im godziwą pensję, legalne zatrudnienie i podstawowe świadczenia oraz dopełnić wszelkich formalności. Ukraińcy wybierają Polskę również ze względu na jej bliskie położenie i pozytywne opinie znajomych.
Źródło: Beetsma