Konsultant ds. rekrutacji jest tym ogniwem, które pozwala spotkać się obu stronom interakcji na linii pracodawca – potencjalny pracownik. Jako że nasza rzeczywistość już dawno została zdominowana przez media społecznościowe i narzędzia mobilne gwarantujące „permanent online status”, symbol współczesności pod postacią równoległych światów wirtualnych nie omija także i branży HR konsultingowej.
Czy pójdziemy dalej w stronę automatyzacji pracy? Czy wkrótce w rekrutacjach zastąpią nas roboty, a sztuczna inteligencja wyprze człowieka? A może cały ten matrix to tylko niepotrzebny ból głowy – w końcu kontakt osobisty jest w naszej branży nie do zastąpienia.
Staż pracy w branży agencji zatrudnienia – Konsultant zwierciadłem i prognostykiem zmian
Pracuję w firmie doradztwa personalnego od 8 lat. Tak długi staż pracy jest w branży nieczęsto spotykany. Nie pamiętam może tych czasów, kiedy napływające dokumenty aplikacyjne były w formie papierowej – a tak wyglądały początki – jednak w okresie moich doświadczeń dokonało się kilka znaczących zmian na rynku agencji zatrudnienia. Z jednej strony, powstała wielość nowych podmiotów, z drugiej strony narzędzia, z których korzystamy a także metodologia pracy, przeszły ewolucję.
Jak to się kiedyś robiło
Pamiętam na przykład czas, kiedy rekrutacje udawało się finalizować dzięki aplikacjom pozyskanym w odpowiedzi na ogłoszenia w prasie. Przejście na publikacje internetowe było oczywistym dla rozwoju nowoczesnych technologii trendem. Wymagania współczesności zmuszają nas do elastycznego weryfikowania wachlarza metod docierania do Kandydatów, gdyż te, które były efektywne jeszcze kilka lat temu, mogą być bezskuteczne dziś lub za rok. Zadaniem Konsultanta jest wyprzedzać takie prawidłowości, antycypować trendy, aby odpowiednio i proaktywnie dobierać metody. I, rzecz jasna, korzystać z nowoczesnych narzędzi do zarządzania tym procesem.
Zmienia się też nasza rola w kontakcie z osobą poszukującą pracy. Tak, jak kiedyś doradzaliśmy jej w kontekście konstrukcji dokumentów aplikacyjnych, tak teraz Kandydat jest o wiele bardziej świadomy i umie skorzystać z gotowych szablonów a nawet systemów, które je generują. O wiele częściej działamy więc w obszarze długofalowego planowania ścieżki kariery, aby pomagać w podejmowaniu decyzji.
Rynek pracownika tworzy dobry „klimat” rozwoju dla firm doradztwa personalnego
Dostrzegamy prawidłowość, że rynek pracy powoli staje się rynkiem pracownika. Maleje bezrobocie a zapotrzebowanie na wysokie kwalifikacje rośnie. Dlatego „klimat” sprzyja firmom doradztwa personalnego. Większe docenianie kapitału ludzkiego, jego roli w rozwoju biznesu, uciążliwy brak talentów, niedopasowanie kompetencyjne – to są hasła, które nieustannie pojawiają się w naszych oficjalnych i zakulisowych narracjach. Dobry pracownik jest dziś na wagę złota, żadne roboty i samosterowalne nowinki technologiczne go nie zastąpią. I jeśli jest skuteczny – doskonale o tym wie, zna swoją wartość. Klient jest w stanie ponieść nakłady finansowe, aby go pozyskać, co może mu zagwarantować tylko wysokiej jakości usługa rekrutacyjna. Jako Konsultanci jesteśmy partnerem biznesowym, a nie jedynie „dostarczycielem CV” – to podejście również się zmienia. Nasza – Konsultantów w tym głowa, aby dotrzeć do najlepszego Kandydata i przekonać go do oferty, a także zweryfikować jego dopasowanie do organizacji Klienta. Jesteśmy więc z jednej strony adwokatami oferty Klienta a z drugiej strony „śledczymi”, którzy gruntownie weryfikują Kandydatów.
Jak się wytwarza czekoladę – czyli czego zaskakującego można się nauczyć w zawodzie Konsultanta?
Obszar rekrutacji w agencjach będzie się w najbliższym czasie jeszcze bardziej specjalizować i zawężać – aby budować efektywną sieć kontaktów i móc sprostać wyśrubowanym wymaganiom Klientów. Z jednej strony Konsultant musi mieć solidne zaplecze merytoryczne, być biegłym w narzędziach rekrutacyjnych, stale się dokształcać z wiedzy zawodowej, z drugiej musi z kolei trzymać rękę na pulsie w dziedzinie/branży do której rekrutuje, dążyć do poziomu bliskiego profesjonalizmowi – najczęściej mimo braku wykształcenia kierunkowego w tym zakresie.
Prowadząc rekrutację, zdobywamy wiedzę z obszarów, które do niedawna były dla nas tajemnicą. Może okazać się, że budowa maszyny do obróbki metalu, stosowanych w niej sterowników a także języków ich programowania, to tematy, o których Konsultant powinien mieć pojęcie, aby rozmawiać po partnersku z każdą stroną procesu rekrutacji. I tak w swojej karierze zawodowej poznałam wiele pojęć, które były mi początkowo obce a potem okazywały się być fascynujące, jak rodzaje specjalistycznych urządzeń pomiarowych stosowanych w produkcji, narzędzia umożliwiające zarządzanie kampanią reklamową, czy technologia wytwarzania czekolady. Wiedza, którą zdobywa Konsultant pozwala mu też na strategiczne spojrzenie na organizację.
Rosnąca rola Konsultanta ds. rekrutacji
A zatem dzięki budowaniu wzajemnego zaufania, możemy wspierać Klienta w kształtowaniu strategii dotyczącej rekrutacji na konkretne stanowisko a czasem nawet w stworzeniu całego procesu. W miarę umacniania się tej relacji okazuje się, że wiarygodny Konsultant może następnie doradzać Klientowi wręcz w temacie dotyczącym kierunków rozwoju firmy i na przykład wskazywać lokalizację otwarcia nowego oddziału lub wspierać tworzenie prognoz budżetowych na przyszły rok.
Autorka: Aleksandra Figura
Sales, Marketing & Operations Team Leader
CZYTAJ TEŻ:
Kulisy pracy Rekrutera: Doradztwo personalne i „siła sprawcza” Rekrutera
Wychodząc naprzeciw pilnym potrzebom rynku, Polskie Forum HR oraz Akademia Leona Koźmińskiego proponują po raz kolejny wyjątkowe studia podyplomowe w zakresie headhuntingu, które kształcą w pełni profesjonalnych i gotowych sprostać wszystkim niezbędnym wymaganiom Konsultantów ds. rekrutacji. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.