Kulisy pracy rekrutera. Jak kreujemy rynek pracy

kulisy pracy

Zaczynamy nowy cykl, który ma na celu przybliżenie zawodu Konsultanta ds. Rekrutacji niejako „od kuchni”. Dowiedzcie się dlaczego warto wybrać właśnie tę ścieżkę kariery i co Was na niej czeka! Oddajemy głos Konsultantom certyfikowanym przez Polskie Forum HR. Zachęcamy także do skorzystania ze studiów podyplomowych „Rekrutacja i selekcja” na Akademii Leona Koźmińskiego, koordynowanych przez PFHR.
 
Mocne i słabe strony pracy Specjalisty ds. Rekrutacji
 
Większość młodych ludzi, absolwentów (głównie kierunków HR-owych, psychologicznych), którzy przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną do People, jako główną motywację chęci pracy w rekrutacji podają możliwość pracy z ludźmi: „lubię pracować z ludźmi, pomagać im, być ich doradcą, to mi daje prawdziwą satysfakcję”. Faktycznie, praca z ludźmi to nasza codzienność, każdego dnia mamy biznesowy kontakt z dużą liczbą Klientów oraz Kandydatów. Praca z ludźmi dla wielu z nas jest przyjemna, gwarantująca pozytywne emocje, poczucie posiadania wpływu na losy pojedynczych ludzi czy na kondycję firm, których przecież kluczowym kapitałem są pracownicy. Natomiast mało który kandydat starający się o pracę w firmie doradztwa personalnego wie, że praca z ludźmi to zaledwie część naszej pracy. Jakie jeszcze wyzwania czekają nas zatem już pierwszego dnia po przekroczeniu progu agencji? Czego się spodziewać? Bać się, cieszyć, wyczekiwać?
 
Warto podać więcej szczegółów i pokazać jak wygląda zaplecze pracy Rekrutera.
 
Ekspert i doświadczony Konsultant musi być doradcą biznesowym dla swoich Klientów i Kandydatów, być Konsultantem 360 stopni, a co to oznacza? Zanim dojdzie do rozmów z Kandydatami i doradztwa zawodowego, o którym marzy każdy „świeżak” w tej branży, należy odbyć bardzo długą, absorbującą drogę. Cofnijmy się więc do początku.
 
Pierwszy krok – pozyskanie Klienta. W pierwszej kolejności należy pozyskać Klienta, który zleci nam projekt rekrutacyjny. Wiele młodych osób myśli, że Klienci sami dzwonią i zgłaszają swoje potrzeby rekrutacyjne, ale niestety nie jest tak kolorowo, czasami trzeba wykonać setki telefonów i poświęcić kilka tygodni, nawet miesięcy pracy, aby pozyskać Klienta i projekty, które w kolejnym etapie będziemy realizować. Natomiast, aby być gotowym na rozmowę z przyszłym Klientem musisz być świetnie przygotowany, wiedzieć czym zajmuje się firma, z kim dokładnie rozmawiasz i zapoznać się z opiniami o danej firmie. Wyzwanie numer jeden stoi przed Tobą otworem, łap Klienta!
 
Drugi krok – zbadanie potrzeb Klienta. Aby jak najlepiej zrealizować projekt i znaleźć najlepszych Kandydatów musimy bardzo dokładnie poznać potrzeby naszego Klienta. Kogo szuka, jakie ma oczekiwania wobec tej osoby, jakie Kandydat powinien mieć wcześniejsze doświadczenia, dodatkowe umiejętności, języki, certyfikaty oraz kompetencje miękkie, jak dokładnie będzie wyglądała rola itp. Przy badaniu potrzeb Klienta występujemy również w roli doradcy biznesowego i rynkowego. Musimy się świetnie znać na branży, którą obsługujemy, aby w odpowiednim momencie doradzić naszemu Klientowi, np. Klient posiada zbyt wysokie oczekiwania, bądź wręcz przeciwnie, chce zapłacić zbyt dużo nowemu pracownikowi, a stawki rynkowe są dużo niższe. Wyzwanie numer 2, podjęte?
 
Trzeci krok – poszukiwanie Kandydata. Bardzo często młodzi Kandydaci, którzy chcą pracować w People jako Researcherzy, na pytanie, gdzie znajdziesz Kandydatów odpowiadają: „ no jak kto gdzie? W Państwa bazie! Albo postawię ogłoszenie i mi zaaplikują!”. Niestety rzeczywistość wygląda inaczej. Sama nazwa Headhunter czyli „łowca głów” sugeruje, że Kandydatów należy złowić, wyszukać, czasami przeciągnąć z konkurencji naszego Klienta. Pamiętajmy, że nasza praca polega na wyszukaniu idealnego Kandydata wedle kryteriów i wytycznych naszych Klientów. Zdarzają się trudne projekty na niszowe stanowiska, gdzie nasz Klient sam nie może znaleźć Kandydata o odpowiednich kwalifikacjach. Wyzwanie numer 3 – ustaw radar na dobrych Kandydatów i przyciągaj!
 
Czwarty krok – rozmowy z wybranymi Kandydatami. Czyli z reguły najbardziej przyjemna część. Natomiast zanim zaprosisz Kandydata na spotkanie, musisz dokonać selekcji wyszukanych przez Ciebie Kandydatów, następnie dotrzeć do osoby, która będzie się chciała z Tobą spotkać. To, że dotarłeś do idealnego Kandydata nie oznacza, że chce on zmienić pracę, musisz się więc postarać wzbudzić potrzebę zmiany pracy tej osoby, bądź udowodnić, że oferta, z którą dzwonisz jest naprawdę wyjątkowa. Aby dobrze przeprowadzić rozmowę, firma w której pracujesz powinna Cię wyszkolić z metod badania kompetencji miękkich u Kandydatów oraz z prowadzenia profesjonalnych wywiadów pogłębionych. Niestety Kandydaci nie zawsze są z nami szczerzy więc warto wiedzieć jak rzetelnie badać ich motywację, ułatwiać sobie pracę i jednocześnie oszczędzać obu stronom czas. Wyzwanie pod numerem 4 – uzasadniaj, filitruj aplikacje i ćwicz aktywne słuchanie.
 
Piąty krok – rekomendacja Kandydata do Klienta. Sporządzasz raport ze spotkania z Kandydatem i wysyłasz profil do Klienta. Następnie koordynujesz cały proces spotkań Twojego Kandydata z Klientem. Zbierasz feedbacki od obu stron po spotkaniach i na koniec często uczestniczysz w finalnych negocjacjach oferty finansowej składanej Twojemu Kandydatowi. Zdarza się, że pomimo Twoich ciężkich starań do oferty nie dochodzi ponieważ Kandydat nagle rezygnuje z procesu bądź Klient wybiera Kandydata rekomendowanego przez inną Agencję rekrutacyjną. Pamiętaj, że wyzwaniem czasem jest sama odporność na porażki i niepoddawanie się przeciwnościom. Każdy projekt rekrutacyjny, nawet nie zakończony pozytywnie, uczy i weryfikuje Twoją metodykę pracy.
 
Jak widzicie, praca konsultanta 360 stopni nie jest łatwa. Jest to złożony i skomplikowany proces, natomiast, aby wiedzieć jak radzić sobie ze wszelkimi trudnościami i pomimo nich realizować z sukcesem projekty rekrutacyjne oraz targety narzucone przez pracodawcę, należy posiadać ogromną wiedzę merytoryczną, ciągle się doskonalić, lokalizować i eliminować własne błędy, oraz zarządzać strategicznie swoją pracą i procesami. Dzięki temu poradzisz sobie z codziennymi porażkami i będzie Ci łatwiej pracować nad swoją codzienną motywacją i satysfakcją zawodową.
 
Mam nadzieję, że nie zniechęciłam Was zbytnio do myślenia na poważnie o tym zawodzie? Wręcz przeciwnie – gdyby ten zawód wyglądał tak jak myśleliście na początku, umarlibyście z nudów, a dzięki tym wszystkim trudnościom jest to nieustanna przygoda, wyzwania, nauka, porażki i sukcesy, które wpływają na nasz ogromny rozwój, kształtowanie charakterów oraz niewiarygodną satysfakcję jak projekt zostanie zakończony z sukcesem. Pamiętaj nie jest to zawód dla wszystkich, ale jak już wiesz, jak praca Rekrutera wygląda od zaplecza i nadal jesteś zainteresowany/a to znaczy, że właśnie ty możesz być idealnym Kandydatem, który wyrośnie na świetnego eksperta w swojej dziedzinie. Na takich ludzi czekamy w People!
 
 
Magdalena Zagrodnik_People (1)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Autorka: Magdalena Zagrodnik (Pałczyńska)
Recruitment Manager (SSC/BPO)

 
 
Wychodząc naprzeciw pilnym potrzebom rynku, Polskie Forum HR oraz Akademia Leona Koźmińskiego proponują po raz kolejny wyjątkowe studia podyplomowe w zakresie headhuntingu, które kształcą w pełni profesjonalnych i gotowych sprostać wszystkim niezbędnym wymaganiom Konsultantów ds. rekrutacji. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.
 
 
 

1 komentarz
  1. […] pracowników, duże oczekiwania pracodawców czy ograniczenia czasowe [2]. Znalezienie odpowiedniego kandydata, w sytuacji, kiedy mówimy o rynku pracownika, staje […]

    Skomentuj

    Share This
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled