5 powodów do audytu systemu ocen okresowych pracowników

pióro

Pierwsza połowa roku to tradycyjnie czas podsumowania wyników zarówno organizacji, jak i efektywności i kompetencji pracowników. Druga połowa roku może być zatem świetną okazją do oceny… systemu oceny okresowej pracowników. To dobry moment na weryfikację narzędzia, którego używamy oraz wprowadzenie w nim ewentualnych korekt. Dlaczego warto to zrobić? Oto 5 dobrych powodów.
 
1. Przekrojowy obraz stopnia realizacji celów oraz sposobu ich stawiania
 
W ramach systemu oceny możemy wyznaczać różne rodzaje celów (np. zawodowe, związane z rozwojem kompetencji, związane z rozwojem wiedzy merytorycznej) i chcemy mieć pewność, że są one postawione w sposób zgodny z zasadami sztuki (z zachowaniem zasady „SMART”) oraz że są skutecznie realizowane. Audyt SOOP, prowadzony przy połączeniu analizy jakościowej sposobu stawiania celów i ilościowej wyników, pozwala zweryfikować obydwa te oczekiwania.
 
2. Analiza rozkładu kompetencji
 
Porównanie rozkładu oceny danej kompetencji w całej organizacji pozwala na określenie normalnego jej poziomu dla firmy oraz identyfikację obszarów organizacyjnych, które od tej normy odbiegają. Stanowi to pierwszy krok do wyjaśnienia odchyleń oraz ewentualnego ich wykorzystania. Może bowiem okazać się, że w którymś miejscu organizacji mamy „kopalnię talentów” pod względem określonej kompetencji.
 
3. Zebranie opinii użytkowników SOOP ze wszystkich miejsc organizacji
 
Audyt to wygodne i precyzyjne narzędzie zebrania opinii użytkowników SOOP na temat kryteriów oceny, opisów kompetencji, arkuszy oceny, komunikacji systemu, wsparciu podczas kolejnych edycji oceny, itp. Spotkania bezpośrednie lub badanie ankietowe z opcją pozostawienia komentarza na temat systemu pozwalają na jakościowe uzupełnienie informacji uzyskanych podczas masowych analiz ilościowych.
 
4. Precyzyjna informacja na temat miejsc wymagających zmian lub wsparcia
 
Audyt pozwala identyfikować precyzyjnie osoby i miejsca w organizacji, które wymagają indywidualnego wsparcia lub wprowadzenia korekt. Czasem może to dotyczyć jednostki organizacyjnej, w której musimy stawiać wyższe lub niższe oczekiwania, czasem wsparcia może potrzebować konkretny menedżer z trudnościami w obiektywnej ocenie zespołu. Poprzez ustalenie rozkładu ocen w organizacji a następnie porównanie do tego rozkładu wyników poszczególnych oceniających, zidentyfikujemy miejsca odbiegające od oczekiwanego i będziemy mogli zaproponować tam konkretne wsparcie.
 
5. Odświeżenie wymagań dla stanowisk
 
Trwająca aktualnie odwilż na rynku pracy to moment na przyjrzenie się wymaganiom, jakie stawiamy pracownikom i odpowiedź na pytania „Czy wspierają one rozwój naszego biznesu w nowych warunkach? Czy są wystarczająco ambitne? Czy stawiają wystarczający nacisk na aktualnie kluczowe obszary i umiejętności?”. Audyt SOOP – w szczególności analiza rozkładu ocen oraz zebranie opinii użytkowników – pozwoli rozstrzygnąć, czy konieczne są zmiany w fundamentach systemu, a jeśli tak, to jakie.
 
Warto zdawać sobie sprawę, że – jak tłumaczy Aneta Kopera, Menedżer Zespołu Doradztwa HRM partners – niezależnie od tego, jak długo działa już w organizacji system, każdy moment jest dobry na przeprowadzenie jego oceny. „Nowe narzędzie warto zweryfikować pod kątem tego, jak użytkownicy radzą sobie z jego wykorzystywaniem, np. w jaki sposób formułują cele lub czy nie mają tendencji do ocen skrajnych. System funkcjonujący dłużej można zweryfikować pod kątem jego aktualności. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że mierzy dokładnie to, co powinien oraz motywuje do realizacji dokładnie tego, czego oczekujemy od naszych pracowników.
 
 
Źródło: HRM partners
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0