Wiele już napisano o pokoleniach X, Y, C albo Z, a o najstarszym – „Baby Boomers”. Tutaj przedstawiamy wskazówki, jak sobie radzić, gdy jako szef zespołu jesteś w pokoleniowej mniejszości i miewasz wrażenie, że trafiłeś na inną planetę.
1. Po pierwsze, zaakceptuj różnice. Największą blokadą w porozumieniu bywa przekonanie, że Twój zespół powinien działać podobnie jak Ty. Może i powinien, ale tak nie jest – przyjmij to do wiadomości. To pierwszy krok, aby konstruktywnie radzić sobie z różnicami międzypokoleniowymi.
2. Poczytaj o zachowaniach różnych pokoleń w miejscu pracy. Wiele tekstów opisuje typowe różnice między pokoleniami. Warto się z nimi zapoznać – dzięki temu łatwiej Ci będzie zrozumieć zachowania Twoich ludzi. Pomoże Ci to także znaleźć pozytywne strony różnic do wykorzystania w pracy zespołu.
3. Poznaj swoich ludzi. Niezależnie od różnic pokoleniowych, każdy Twój pracownik to indywidualność. Np. nie zakładaj, że pracownik 50+ nie korzysta z FB – może ta osoba jest wyjątkiem? Dowiedz się! Dzięki temu zyskasz lepsze relacje z ludźmi i zaufanie Twojego zespołu.
4. Nie staraj się być taki sam. Zorientuj się, jak porozumiewają się Twoi pracownicy, wzbogać Twój styl komunikacji. Nie staraj się jednak do nich upodobnić – ludzie wyczują fałsz.
5. Znajdź „tłumacza”. Nie zawsze zrozumiesz to, co dzieje się w zespole. Nie bój się pytać, o co chodzi. Nie sil się na własne interpretacje tego, co się dzieje – myślisz inaczej, więc Twoje wnioski mogą być błędne. Gdy pytasz – pokazujesz, że chcesz być w kontakcie z Twoim zespołem.
6. Określ zasady. Zorganizuj spotkanie zespołu i określ, jakie zachowania będziesz nagradzał, a jakich nie będziesz tolerował. W Twoim wystąpieniu nie ukrywaj istnienia różnic międzypokoleniowych– powiedz, jakie w związku z nimi masz oczekiwania (np. wyjaśniania Ci kwestii związanych z nowymi technologiami). Takie wystąpienie buduje Twój autorytet i określa zasady, do których możesz się odwoływać,.
7. Często udzielaj informacji zwrotnej. Informacja zwrotna pomaga Twoim ludziom zorientować się, czy są „na właściwej drodze”. Dawaj znać, co sądzisz o ich bieżących zachowaniach. Pamiętaj o zasadach konstruktywnej informacji zwrotnej. Dzięki temu Twoje oczekiwania będą dla nich czytelne.
Różnice międzypokoleniowe to tak naprawdę różnice międzykulturowe. Dlatego zarządzanie ludźmi z innego pokolenia jest porównywalne do zarządzania zespołem z innego kraju. Weź to pod uwagę, pozbądź się nierealnych oczekiwań, realizuj nasze wskazówki. Powodzenia!
Autorka: Katarzyna Romanowicz, www.motivo.pl – szkolenia i coaching dla menedżerów
Tak sobie myślę, że punkt 1 jest jednak najtrudniejszy, bo żeby zaakceptować różnice, tak naprawdę, to potrzeba sporej zmiany mentalnej, a to dla wielu osób może być „zbyt” trudne. Za to jeśli osiągnie się punkt 1 to reszta już pójdzie o niebo łatwiej.