Często szkolę menedżerów z motywowania pracowników i z doświadczenia wiem, że nieczęsto mają czas i ochotę na czytanie książek będących wskazówkami dla nich. Dlatego interesujące wydało mi się hasło z tylnej strony okładki „pieniądze to nie wszystko”. I rzeczywiście z siedmiu rozdziałów książki tylko jeden dotyczy wynagradzania.
Autorka – doktor Agata Pietroń-Pyszczek, adiunkt Katedry Pracy i Stosunków Przemysłowych Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu w sposób skondensowany przedstawiła wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z motywowaniem ludzi w organizacji, w procesach pracy. Książka ta może być ciekawym przewodnikiem po zagadnieniach, które powinien uwzględnić menadżer świadomie motywujący swoich podwładnych.
Układ książki przypomina nieco podręcznik. Każdy rozdział wzbogacony jest o studium przypadku, konkretne wskazówki dla menadżerów i pytania do treści rozdziału. Wskazówki są wprost do zaaplikowania przez menedżerów do ich codziennej racy. Każde z pytań natomiast wymaga nie tyko przeczytania i przemyślenia treści rozdziału, ale inspiruje do pracy własnej, która przełoży zagadnienia teoretyczne na praktykę. Studium przypadku przyjmuje w tej książkę ciekawą formę – składa się z kilku akapitów będących różnymi perspektywami danej sytuacji. Niestety sądzę, że aby dopełnić ich funkcję kształcącą, warto byłoby je uzupełnić o komentarz, lub/i pytania do zastanowienia.
Czytając kolejne rozdziały miałam wrażenie, że są kierowane do różnych grup odbiorców. Rozdział pierwszy jest przeglądem koncepcji motywowania i może być interesujący dla studentów zarządzania i początkujących (ale nie wykształconych w tym kierunku) menadżerów. Rozdział drugi omawia w sposób teoretyczny narzędzia motywowania, na większość których menedżerowie średniego szczebla mają niewielki wpływ.
Trzeci rozdział jest prawdopodobnie najbardziej użyteczny dla menadżerów, gdyż dotyczy warunków podnoszenia skuteczności motywowania, co jest w większości bezpośrednio związane z działaniami kadry. Zbyt dużo miejsca poświęcono w tej książce kształtowaniu polityki płac i wyliczaniu wynagrodzeń w rozdziale o wynagradzaniu pracowników. Być może dlatego umyka w rozdziale czwartym idea motywowania pozapłacowego.
Rozdziały piąty i szósty dotyczą narzędzi motywowania jakimi mogą być partycypacja pracownicza w zarządzaniu oraz system oceniania. Natomiast rozdział siódmy i ósmy skupiają się na badaniu satysfakcji pracowniczej i dysfunkcji procesu motywowania. Szczególnie cenne wydają się być zagadnienia związane z przyczynami spadku skuteczności motywowania i uświadomienie czytelnikowi, że każde działania motywacyjne powinny podlegać okresowej ocenie i ewentualnej weryfikacji.
Przeglądając książkę po raz drugi wróciłam do przedstawionych tabel i diagramów, z których większość jest cennym narzędziem i może być zastosowane w przedsiębiorstwach, zarówno przez menedżerów, działy HR jak i szkoleniowców.
Całość publikacji jest warta przeczytania i przemyślenia. Sposób przedstawienia materiału powoduje jednak, że książka ta jest moim zadaniem bardziej użyteczna dla działów HR i dla trenerów, którzy szkolą menadżerów, niż dla nich samych.
Autorka: Anna Zaremba