Usługi i handel to sektor, który dotyka największa rotacja pracowników. Z badania przeprowadzonego dla firmy Enxoo przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych Homo Homini wynika, że blisko połowa pracowników tego sektora zmienia co najmniej czterokrotnie swojego pracodawcę. Pomimo dużej ilości szkoleń oferowanych przez firmy, handlowcy i dostarczyciele usług nie widzą szansy rozwoju zawodowego.
Aż 8 na 10 ankietowanych wskazało brak możliwości zdobywania nowej wiedzy i kompetencji jako główne powody decydujące o zmianie miejsca pracy.
55 proc. pracowników usług i handlu, którzy wzięli udział w badaniu, deklaruje, że w obecnym miejscu zatrudnienia pracuje do 2 lat. Podobny staż pracy ma zaledwie 20 proc. specjalistów i 40 proc. pracowników biurowych. Blisko 3 na 10 ankietowanych deklaruje chęć zmiany pracodawcy w ciągu najbliższych 2 lat. Brak możliwości rozwoju to dla 80 proc. pracowników branży usług i handlu główne czynniki decydujące o zmianie miejsca pracy.
– Wielkimi krokami zbliża się doba pracownika, co oznacza, że rotacja pracowników w przyszłości będzie utrzymywać się na rekordowo wysokim poziomie. Pracodawcy stoją przed wyzwaniem, czyli koniecznością dostosowania się do potrzeb zmieniającego się rynku pracy – tłumaczy dr Dariusz Danilewicz, Konsultant, Wykładowca Kadry Rozwoju Kapitału Ludzkiego SGH. – Chcąc utrzymać w firmie pracowników usług i handlu, pracodawcy nie powinni ograniczać się wyłącznie do oferowania im kursów sprzedażowych, ale również proponować szkolenia rozwoju osobistego i kompetencji menadżerskich, a także pomyśleć nad pozapłacowymi narzędziami motywacji – dodaje.
Co ciekawe, usługi i handel to branża, której przedstawiciele najczęściej uczestniczą w szkoleniach podnoszących kompetencje i kwalifikacje. Aż połowa ankietowanych brała udział w szkoleniu w ostatnich trzech miesiącach. Dla porównania w tym samym czasie szkolonych było zaledwie 22 proc. specjalistów i 33 proc. pracowników biurowych. Mimo tak częstych szkoleń co trzeci pracownik usług i handlu przyznaje, że nie jest zmotywowanych do wykonywanej pracy i planuje zmianę pracodawcy w ciągu najbliższych dwóch lat.
– Niestety, w wielu organizacjach brakuje pozafinansowych źródeł motywowania. Pracownicy usług i handlu chcą nie tylko szkolić swój warsztat sprzedażowy, ale także inne umiejętności. Ważne jest także to, aby pracownik identyfikował się z firmą i miał poczucie, że jego przełożeni dbają o jego rozwój, ustalając mu indywidualną ścieżkę kariery – tłumaczy Robert Augustyniak, Dyrektor Działu HCM w firmie Enxoo.
Utrzymanie talentów w przedsiębiorstwie jest kluczowe, ponieważ zmieniająca się kadra generuje nie tylko koszty dla pracodawcy, ale może także doprowadzić do utraty wartościowych klientów. – Proces motywowania pracowników i budowania silnego, stabilnego zespołu oraz długotrwałych relacji z pracownikami doskonale wspierają systemy HR, takie jak system zarządzania talentami Skilo. Pozwalają one nie tylko ustalić indywidualną ścieżkę rozwoju dla pracownika, ale dzięki elementom grywalizacji, zwiększać jego zaangażowanie w rozwój firmy – dodaje Augustyniak.
Informacje o badaniu:
Badanie zrealizował na zlecenie Enxoo, twórcy systemu Skilo, Instytut Badań Rynkowych i Społecznych Homo Homini,
w dniach 24-29 września 2014 roku na grupie 500 pracowników średnich i dużych firm.
Źródło: Enxoo