BlogiKnow HowKomunikacjaPressroomStrategiaWiedza

Skuteczna komunikacja w zespole – dlaczego jest kluczowa i jak ją sprawnie budować

ID-100233957Współczesne firmy mogą oferować doskonałe produkty, mogą być złożone i zarządzane przez świetnych fachowców, ale gdy zabraknie otwartości i zaufania, nie uda im się uzyskać stałej przewagi nad konkurencją.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zespół pogrąży się w wewnętrznej walce o wpływy, nie będzie konstruktywnej krytyki i wypracowywania konsensusu, bowiem zabraknie na to woli i czasu.
 
Niestety, większość problemów w zespołach wynika z zaniechań liderów, którzy często sądzą, że sprawy rozwiążą się same.
 
Pierwszy problem dotyczy sytuacji, w których zespołowi brakuje jasności co do obowiązujących zasad i reguł, przez co pracownicy nie wiedzą, jakie zachowania będą nagradzane a jakie nie będą akceptowane.
 
Po drugie, zdarza się, że lider unika rozwiązywania istotnych dla zespołu spraw i problemów, co wzmaga plotki i powoduje napięcia w zespole i dalsze nieporozumienia.
 
Po trzecie, dochodzi do zaniku komunikacji bezpośredniej, pojawiają się natomiast sytuacje, w których pracownicy rozmawiają o kimś z zespołu bez jego uczestnictwa, a w rezultacie pojawia się coraz więcej negatywnych nastawień. Z tego powodu liderzy powinni szczególne dbać o czytelną komunikację.
 
Jeśli pomiędzy liderem a jego zespołem brakuje zaufania, współpraca nie będzie możliwa: prędzej czy później zespół się rozpadnie lub lider zostanie zmieniony. Istnieje jednak kilka sposobów budowania wzajemnego zaufania, choć, ze zrozumiałych względów, proces ten jest trudny i złożony. Niekiedy wystarczy jeden element, by zburzyć wypracowany z mozołem fundament zaufania. Oto elementy, o których należy pamiętać:
 
1. Zawsze ustalaj jasne i zrozumiałe dla reguły współpracy w zespole.
2. Kiedy w zespole dzieje się coś niepokojącego, wyjaśniaj i pytaj; nie pozostawiaj miejsca na niepotrzebne domysły.
3. Skłaniaj pracowników do wyrażania potrzeb i obaw; dzięki temu ich koledzy i zwierzchnicy lepiej zrozumieją ich punkt widzenia.
4. Staraj się rozumieć, co motywuje, a co demotywuje zespół – wykorzystuj tę wiedzę w codziennej pracy.
5. Kiedy ustalisz jakąś regułę czy zasadę, unikaj mnożenia odstępstw, bo takie działania wprowadzają element niepokoju.
6. Pamiętaj, że budowa zaufania to żmudny proces, natomiast jego utrata może nastąpić bardzo szybko, często z powodu jednej nieprzemyślanej decyzji.
7. Zachęcaj zespół do rozmowy, szczególnie w obliczu konfliktów lub nieporozumień.
8. Stawiaj zawsze na czele interes zespołu; staraj się nie wyróżniać nikogo indywidualnie.
9. Unikaj komunikacji mailowej w sprawach, które dotyczą relacji w zespole lub spraw wymagających głębszego wyjaśnienia intencji i powodów; komunikacja mailowa w takich wypadkach często prowadzi do nieporozumień i domysłów.
10. Bądź blisko swoich handlowców, rozmawiaj z nimi; te działania zwiększają ich zaufanie do Ciebie.
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      Share This
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled