Benefit Systems wspólnie z HRNews zbadał, jak naprawdę polskie firmy motywują zespół oraz co o świadczeniach pozapłacowych sądzą pracownicy. Wyniki ogólnopolskiego badania są dostępne w raporcie „Motywacja – jak wyjść poza standard”. Poza wynikami badania raport zawiera porady i opinie specjalistów HR, wypowiedzi praktyków biznesu oraz eksperta w dziedzinie motywacji – Briana Tracy.
W obecnych czasach wynagrodzenie nie jest już wystarczającym sposobem pozyskania i zatrzymania w organizacji wartościowych pracowników. Obecnie pracownicy są bardziej wymagający i oczekują od swoich pracodawców znacznie więcej. Potwierdzają to wyniki badania Benefit Systems i HRNews – zdaniem aż 61,5 proc. biorących udział w badaniu pracowników, świadczenia pozapłacowe są bardzo istotne.
Kto decyduje o rodzaju oferowanych świadczeń pozapłacowych?
Z założenia benefity pracownicze powinny zaspakajać potrzeby pracowników. Tymczasem 75 proc. respondentów oświadczyło, że nie ma żadnego wpływu na wybór pozapłacowych dodatków oferowanych w ich miejscu pracy, a ich zdanie nie jest brane pod uwagę przy benefitów. Zaangażowanie pracowników we wdrożenie systemu motywacyjnego jest bardzo ważne, gdyż tylko w ten sposób można mieć pewność, że świadczenia odpowiadają ich potrzebom, a co za tym idzie spełniają swoją zasadniczą – motywacyjną – funkcję. Chociaż przygotowanie ankiet, przeprowadzenie badania i opracowanie wyników to z pewnością dodatkowa praca i koszt dla pracodawcy, warto go ponieść, aby świadomie i efektywnie motywować swoich pracowników – mówi Małgorzata Aleksandrow, Dyrektor ds. Zasobów Ludzkich z Benefit Systems.
Co motywuje mężczyzn, a co kobiety?
Z badania wynika, że dodatkowa opieka medyczna oraz możliwość podniesienia kwalifikacji zawodowych są benefitami częściej wybieranymi przez kobiety. To również kobiety częściej wybierają elastyczne godziny pracy lub możliwość pracy z domu, korzystając z popularnego w ostatnim czasie rozwiązania w postaci home office. Mężczyzn częściej motywuje możliwość awansu oraz dodatkowe premie finansowe.
Jakie narzędzia można zastosować do obsługi świadczeń pozapłacowych?
Aż 55,6 proc. badanych organizacji byłoby zainteresowanych dostępem do platformy zakupowej. W ramach takiej platformy pracownik sam może zadecydować, na co chciałby przeznaczyć przyznaną mu kwotę z zakresu świadczeń pozapłacowych. Jeżeli na przykład chciałby podnosić swoje kwalifikacje, zamiast otrzymać bilet do kina, może wybrać finansowanie przez pracodawcę szkoleń i nauki. Taki system daje możliwość dostosowania świadczenia do indywidualnych preferencji i zainteresowań poszczególnych pracowników.
Jakimi świadczeniami byliby zainteresowani pracownicy w ramach platformy zakupowej?
Na pierwszym miejscu uplasowały się dwa benefity: szkolenia i kursy oraz dodatkowa prywatna opieka medyczna. Te benefity były wybierane przez 66,7 proc. respondentów. Na karty umożliwiające wstęp do obiektów sportowych wskazało 44,4 proc. pracowników oraz 75 proc. pracodawców. Pracownicy wskazywali również na atrakcyjność biletów do kina i na inne wydarzenia kulturalne, konsultacji z zakresu prawa, finansów, ubezpieczeń, wsparcia w remontach, prowadzeniu domu, utrzymaniu sprawności samochodu, wyjazdów, wakacji, weekendów oraz opieki nad dziećmi. Część pracowników, jeśli mogłaby korzystać z platformy zakupowej, wybrałaby dla siebie np. prasę fachową, zabiegi kosmetyczne oraz inne usługi (w tym np. porady psychologa).
Jak będzie wyglądała przyszłość świadczeń pozapłacowych?
Średnia kwota świadczeń pozapłacowych na jednego pracownika w 2014 roku wyniosła 150 zł. Co trzeci uczestnik badania zdeklarował, że w 2015 r. budżet na świadczenia pozapłacowe w jego firmie zostanie zwiększony. Jednocześnie w żadnej organizacji wydatki na świadczenia pozapłacowe nie zostaną zmniejszone.
Rynek bonusów w Polsce rozwija się dynamicznie, gdyż presja na podwyżki wynagrodzeń zaczyna zmuszać pracodawców do poszukiwania innych metod zatrzymania pracowników niż tylko tradycyjne, od lat stosowane podnoszenie wynagrodzeń zasadniczych. Zmiana w systemach wynagradzania powinna iść w kierunku rozwoju pozapłacowych świadczeń pracowniczych, gdyż pozafinansowe formy nagradzania mają o wiele większy efekt niż finansowe formy nagród. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że benefity pozapłacowe przywiązują pracowników do firmy i sprawiają, że sami pracownicy stają się ambasadorami firmy – mówi Katarzyna Wdowiak, kierownik ds. HR w Studio Wiedzy – partnera badania.
Pełne wyniki badania wraz z komentarzami ekspertów są dostępne na stronie http://www.hrnews.pl/motywacja.aspx Zachęcamy do zapoznania się z raportem.