Ambitna strategia CSR to taka, która wyznacza zrównoważone trendy w branży. Tylko kompleksowe podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu sprawi, że w działania te zaangażują się wszyscy pracownicy.
W Grupie Raben pracuje blisko 7500 osób w 10. oddziałach w Europie. 4 500 z nich jest zatrudnionych w Polsce. Każdego dnia koncentrujemy swoje działania na dostarczaniu kompleksowych usług logistycznych dla Klientów z różnych branż.
Nasze społecznie odpowiedzialne cele są nierozerwanie połączone ze strategią biznesową Grupy Raben, dzięki temu możemy śmiało powiedzieć, że są zapisane w naszym DNA. Dlatego w 2010 roku wraz z wizją CSR zdefiniowaliśmy 5 celów strategicznych. Są nimi: troska o zdrowie oraz bezpieczeństwo, partnerstwo, dialog oraz współpraca z interesariuszami, zapewnienie atrakcyjnych warunków pracy oraz utrzymanie najlepszych pracowników, kompensowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz promocja transportu i usług logistycznych.
Wykaż się inicjaTYwą
W tym roku wprowadziliśmy program wolontariatu pracowniczego „Wykaż się inicjaTYwą”.Obecnie realizujemy ponad 20 działań, zaproponowanych i koordynowanych przez osoby zatrudnione w Grupie Raben, na kwotę ponad 40 000 zł, na rzecz społeczności lokalnych. Co roku organizujemy również Zdrowy Tydzień, adresowany do Pracowników zatrudnionych w Czechach, Polsce, Niemczech, Holandii oraz na Litwie, Łotwie, Estonii Węgrzech, Słowacji i Ukrainie. W ramach realizacji jednego z celów strategii CSR – troski o zdrowie zatrudnionych osób, przygotowujemy pięciodniowy program promujący zdrowy tryb życia. Codziennie wysyłane są newslettery dotyczące właściwego sposobu odżywania, radzenia sobie ze stresem, wpływu aktywności fizycznej na kondycję zdrowotną. Dodatkowo, uczestnicy programu mogli wziąć udział w spotkaniach z dietetykami, trenerami fitness, lekarzami oraz masażystami.
W 2014 roku po raz trzeci odbył się Zdrowy Tydzień w Grupie Raben. Każda kolejna edycja cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Otrzymujemy wiele komentarzy i uwag oraz podpowiedzi, w jaki sposób powinniśmy udoskonalić projekt, więc co roku program jest bardziej dopasowany do potrzeb osób, do których kierujemy akcję. Tegoroczna edycja poświęcona była wellnessowi. Teksty przygotowywali eksperci – dietetycy i psycholodzy z Hotelu Provita w Kołobrzegu.
Prezent nie tylko dla pracownika
Jednym z największych wyzwań jest budowanie zaangażowania pracowników. Oferujemy im bogaty system świadczeń pozapłacowych, m.in. opiekę medyczną, kartę sportową, korzystne warunki ubezpieczenia zarówno dla zatrudnionych, jak i dla ich rodzin, czy wyprawki, dofinansowanie wczasów oraz kołyskowe, dla świeżo upieczonych rodziców. Mamy świadomość, że wpływa to na zaangażowanie personelu i budowanie wizerunku pożądanego pracodawcy, dlatego chcieliśmy wykorzystać potencjał benefitów i połączyć je z naszą strategią odpowiedzialnego biznesu.
Każdego roku nasi pracownicy otrzymują również prezent z okazji Świąt Bożego Narodzenia. W tym roku zdecydowaliśmy się na Kartę Podarunkową Sodexo Stop Hunger, która pełni podwójną rolę: jest nie tylko świątecznym prezentem budującym zaangażowanie zespołu, ale także wspiera szczytny cel – można dzięki niej pomóc dzieciom z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (TPD). Za każdą transakcję zrealizowaną u partnerów akcji, Sodexo przekaże 1 złoty na konto TPD. Zebrane środki zostaną przeznaczone na zakup posiłków dla podopiecznych Towarzystwa w całej Polsce. Przystąpiliśmy do tej akcji, ponieważ poprzez swoją innowacyjność realizuje naszą wizję społecznej odpowiedzialności biznesu oraz jest doskonałym przykładem prowadzenia biznesu pojmowanego w kategorii „wygrana-wygrana”.
Święta to zwykle czas refleksji. Akcja realizowana za pośrednictwem Karty Podarunkowej Sodexo Stop Hunger zwraca uwagę naszych pracowników na dzieci, które potrzebują wsparcia. Ponadto wręczamy kartę w opakowaniu promującym naszą kampanię społeczną „Transport jest potrzebny” z hasłem „Bez transportu nie ma prezentu”. Tegoroczny upominek sprawia, że slogan zyskuje nowe, głębsze znaczenie.
Realizacja ambitnego planu CSR to wyzwanie – nie tylko dla firmy, ale przede wszystkim dla pracowników, którzy powinni rozumieć naszą misję, a przede wszystkim angażować się w jej realizację w codziennych działaniach. Dlatego też ważne jest, aby możliwie każde działanie, również takie z zakresu motywacji, łączyło w sobie różne cele organizacji. Dzięki temu wzmacniamy je i wdrażamy w życie.
Autorka: Marta Szymborska, Lider CSR Grupy Raben