Zazwyczaj z zaangażowaniem pracowników kojarzą nam się działania wewnątrz organizacji – badania satysfakcji pracowników, imprezy integracyjne, konkursy wewnętrzne. Jednak patrząc z perspektywy strategicznej i długofalowej, warto zastanowić się czy możliwe jest zadbanie o zaangażowanie przyszłych pracowników jeszcze przed przekroczeniem progu naszej firmy. Otóż okazuje się, że tak. Według Employer Branding Institute rozwiązanie tkwi w adekwatnej i optymalnej formie oficjalnej komunikacji.
W butach przyszłego pracownika
Spróbuj na chwilę wcielić się w Twojego przyszłego pracownika. Szukając pracy przeglądasz setki ofert pracy, stron kariery, profili rekrutacyjnych. Dryfujesz w morzu informacji, czytasz wypowiedzi byłych lub obecnych pracowników. Może zaglądasz czasem na eventy, targi pracy, podpytujesz znajomych. W ławicy możliwości i ofert, nie jest Ci łatwo wyłowić idealnego dla siebie pracodawcę. Twój wzrok przyciąga tylko to, co wyróżnia się na tle rynku i odpowiada Twoim potrzebom. Zastanów się – jak w takim gąszczu informacji sprawić, aby ODPOWIEDNI* kandydat zauważył właśnie Twoją markę.
Ile ważą wartości?
Według badań Employer Branding Institute kluczem do angażowania pracowników jest dopasowanie oferty pracodawcy do potrzeb pracowników i spójność wartości na linii pracownik–organizacja. Okazuje się, że ludzie, którzy wyznają podobne wartości, co pracownik i członkowie ich zespołu, lepiej czują się ze sobą, kooperują i mają lepsze wyniki. Co więcej, dłużej zostają w organizacji (47% ponad 3 lata za: Jobvite), są bardziej odporni (o 44% za: Towers Perrin) na oferty innych pracodawców. Dbałość o wartości motywuje Twoich obecnych pracowników do większego zaangażowania i polecania swojego miejsca pracy innym. Dobrze to widać na przykładzie rosnącej roli poleceń, jako optymalnego kosztowo źródła pracowników – już w tej chwili najlepsze organizacje nawet w 60% opierają się na tym kanale rekrutacji!
Nie ulega więc wątpliwości, że oparcie komunikacji i doboru pracowników na dopasowaniu do kultury firmy, to dobra inwestycja. Ale jak to zrobić?
Po pierwsze zastanów się, jakich ludzi pod względem wartości chciałbyś przyciągnąć i jakim językiem do nich mówić, aby Twoja oferta została zauważona? Wspólnota wartości tworzy wzajemne przyciąganie. Jeśli pokażesz to, co jest dla Ciebie ważne, ODPOWIEDNI kandydat przeglądając Twoją stronę kariery stwierdzi: „Wow, dla nich też to jest istotne! Chcę tam pracować”. W tym celu możesz wykorzystać między innymi testy autoselekcyjne, które pozwalają kandydatowi sprawdzić, na ile pasuje do Twojej organizacji, np. http://www.bankowetalenty.pl/#sprawdzsie
Przeprowadzając audyty komunikacji pracodawców w ramach badania Employer Brand Love Index widzimy, jak istotną kwestią jest spójne mówienie o swojej marce pracodawcy. Jeśli jesteś dynamiczną agencją marketingową, w której cały czas coś się dzieje, pokaż wartości związane ze zmianami, np. kreatywność bądź wizję za pośrednictwem wszystkich używanych narzędzi. Przecież nikt nie uwierzy, że prowadzicie spokojne życie, grając w pasjansa, przy popołudniowej herbatce.
Całość artykułu dostępna w Raporcie Angażowanie i Motywowanie Pracowników do pobrana TUTAJ
Autorka: Gabriela Różańska, Employer Branding Institute